Тест на правдивість: чи хоче коаліція зробити енергосектор прозорим?
Реформа енергетичного сектору, прозора та ефективна політика управління природними ресурсами, сприятливий інвестиційний клімат та боротьба з відмиванням коштів у видобувній галузі України – такі заклики містяться ледь не в кожній промові політиків та високопоставлених чиновників.
Однак на практиці ситуація складається трохи по-іншому.
Минулого сесійного тижня Верховна рада чомусь не спромоглась на голосування в першому читанні законопроекту "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення прозорості видобувних галузей" (№2591). Законопроект повинен дати можливість підготувати звіт про стан справ і платежів у видобувній галузі в сфері нафти та газу відповідно до вимог міжнародного стандарту – Ініціативи прозорості видобувних галузей (Extractive Industries Transparency Initiative, EITI).
EITI – світовий антикорупційний стандарт звітності для видобувних компаній та урядів, який успішно діє в 48 країнах.
Згідно зі стандартом, країна щороку повинна публікувати інформацію про стан справ у видобувній галузі – перелік основних родовищ, власників ліцензій, обсяги видобутку, а також платежі компаній до бюджетів різних рівнів.
Україна приєдналась до Ініціативи ще 2009 року. У жовтні 2015 року Кабмін має опублікувати свій перший звіт про стан нафтогазової галузі.
Попри те, що законопроект розроблявся профільними нардепами спільно з Міністерством енергетики, видобувними компаніями, експертами, впевнено пройшов розгляд в енергетичному та екологічному комітетах Ради та був публічно підтриманий керівництвом парламенту, на минулому сесійному тижні у депутатів до нього просто "не дійшли руки".
"Прозорий" законопроект включений до Коаліційної угоди, Антикорупційної стратегії на 2014-2017 рр., Програми діяльності Кабміну, Стратегії сталого розвитку "Україна—2020" та до Перспективного плану законодавчих робіт для Верховної ради, більш відомого як "План Гройсмана".
До того ж він ще й євроінтеграційний, адже відповідає зобов’язанням України по Угоді про асоціацію з ЄС. Більш того, оприлюднення у жовтні першого публічного звіту EITI - одна з умов надання чергового траншу макрофінансової допомоги в 1,8 млрд євро з останнього, "ризького" Меморандуму з ЄС.
Станом на сьогодні підготувати повноцінний звіт до жовтня складно - чинне законодавство передбачає лише добровільне надання інформації видобувними компаніями.
Якщо компанія не надто зацікавлена показувати свою активність, вона просто не відкриє дані, а отже, звіт буде неповним.
Проект закону "Про прозорість видобувних галузей" вносить зміни до Кодексу про надра та до Закону України "Про нафту і газ", чим закріплює обов’язковість розкриття інформації як для компаній, так і для уряду. Однак після введення закону в дію потрібен ще час на збір інформації, її аналіз та підготовку звіту.
Це має робити так званий Адміністратор - аудиторська компанія, яка вже найближчим часом буде обрана на публічному конкурсі Міністерством енергетики за кошти Світового банку. Але ж Адміністратору потрібно буде не менше трьох-чотирьох місяців активної роботи для підготовки звіту.
Отже, "жовтневий" звіт EITI має оприлюднити інформацію про те, наскільки ефективно держава та видобувачі управляють природними ресурсами, скільки від цього отримують місцеві бюджети та уряд, і куди ці гроші потім витрачаються. Звісно, якщо законотворці "не підведуть".
Питання не тільки в тому, що для успішного руху ключових реформ нам, схоже, потрібна або загроза народних бунтів, або чітко виписані "умови" надання фінансової допомоги від ЄС чи МВФ. І це для нації, яка останній Майдан назвала саме Революцією Гідності!
Коли в країні війна, "літня інертність" народних обранців відверто дивує. Коли Рада не голосує через напівпусту сесійну залу, це не демократія, це - безвідповідальність. Можливо, ініціативи про покарання за "кнопкодавство" варто доповнити ще й санкціями за "прогули" засідань без поважної причини? Суспільство такий примус до ефективності точно привітає – головне, щоб запрацювало!
Хочеться вірити, що ситуація з відтермінуванням розгляду законопроекту №2591 – просто прикрий збіг обставин, і ніхто у Верховній раді не мав на меті зумисне гальмувати процес підвищення прозорості видобувних галузей України.
Сподіваємося, що законопроект вже 16 червня пройде перше читання, а далі – в пришвидшеному темпі буде проголосований в цілому.
Тоді ми, нарешті, отримаємо перший публічний звіт про діяльність компаній з видобутку нафти і газу за 2013 рік. Щоб нагадати – то був останній рік правління "Сім’ї", тому нафтогазові дані обіцяють бути дуже цікавими!
Звіт EITI за 2014 рік буде ще більш інклюзивним – окрім інформації зі сфери нафти та газу, він оприлюднить дані щодо видобутку вугілля та інших природних багатств держави.
Автор: Марія Голуб,
експерт інформаційної кампанії
"Сильніші разом!"