Кінець старого світу. Європа після PanamaGate
Панамський скандал, пов'язаний з офшорами, залишив свій слід не тільки в Україні і РФ, він торкнувся Великобританії, Ісландії та багатьох інших країн.
Ступінь тяжкості звинувачень була різною, і наслідки коливалися від глибокої, але неприємної виправдувальної полеміки до подання у відставку. Та все ж
ринку ще дуже довго доведеться переживати наслідки цієї події і, можливо, вона матиме глобальний вплив на економіку та фінанси в найближчі кілька років.
Історія з Mossack Fonseca почалася не з обшуку поліції або інших силових органів, а з публікацій, в яких фігурували понад 70 глав держав, чиновників і діячів культури.
По суті, хтось злив у ЗМІ солідну базу даних юридичної компанії, яка спеціалізувалася на обслуговуванні офшорів. І тут стоїть питання, чи була ця подія випадковою і Mossack Fonseca зіткнулася зі звичайним ризиком неадекватної поведінки співробітників, чи все ж компанію принесли в жертву, щоб показати, що ховається під тінню офшорів.
Я ніколи не був прихильником теорії змов, однак дедалі більше схиляюся до версії про добре організований злив інформації, мета якого – вплинути на глобальну економіку.
Ті, хто стикався з організацією аналітичної роботи, знає, що зробити це в різних країнах за досить короткий проміжок часу і марудно, і дорого, і зовсім непросто. Щоб зробити проект глобальним, мають бути зацікавлені сторони, здатні фінансувати подібні речі, а просто ексклюзивності й сенсаційності тут не досить.
Ситуація в ЄС зараз досить складна.
Бажання Європейського центробанку перейти до нульових ставок свідчить про те, що в ЄС є всі ознаки проблем з економічним зростанням.
Фактично відтерміновано кризу на ринку держборгу Греції, Італії, Португалії, Іспанії та Ірландії. Тривалий час в анабіозі перебувають економіки Фінляндії, Швеції і Данії.
Одна з причин такого стану – значне податкове навантаження. Європа, та й США, просто перестали бути реципієнтами інвестицій. Найменший рух відсоткових ставок впливає на рух капіталу. Чудовий бізнес-клімат та стійкий попит на готову продукцію не компенсують те, скільки податків треба платити.
Тому бізнес і населення шукають можливостей уникнути податкового преса. І там, де це виходить, в офшори мігрують цілі галузі.
Більшість підприємців хоча б раз у житті стикалися з ситуацією, коли юристи пропонували оплатити свої послуги шляхом переказу коштів на рахунку офшорної компанії.
Страхові брокери взагалі як глобальна галузь переїхали в офшори. Наприклад, Aon та Willis працюють через мережу представництв, але їхні корпорації зареєстровані на Бермудах, Кайманових островах, острові Мен тощо. Аналогічна ситуація і в перестрахуванні: штаб-квартири найбільших перестраховиків все частіше переїжджають або до Швейцарії, або на Бермудські острови.
Але, за великим рахунком, це фінансовий сектор і консалтинг. Для них переїхати – не проблема.
А що робити компаніям реального сектора, транспорту, зв'язку і всім тим, хто не може втекти від податкового пресу?
І ось тут ми підходимо до ідеї пошуку суспільного консенсусу, а саме: зниження податкового тиску на бізнес та населення в обмін на повну або часткову відмову від офшорів.
Одразу після скандалу ЗМІ зарясніли заголовками на тему: взяти і заборонити офшори. Думаю, в глобальному масштабі це нереально.
Офшор від неофшора відрізнити складно, практично неможливо. Будь-яка юрисдикція може допомагати через юркомпанії, подібні Mossack Fonseca, імітувати діяльність.
До того ж є низка країн, які взагалі не асоціюються з офшорами, хоча по суті ними є. Як ви будете забороняти офшори у Великій Британії, якщо прем'єр-міністр цієї країни інвестує в офшорні хедж-фонди?
За кілька днів еліту країн з ринковою економікою не відучити від офшорів, та й чи потрібно це робити, якщо йдеться про демократичні держави з розвинутою системою правосуддя?
Звісно, якщо перетворити країну на КНДР або Кубу, то силовий тиск на офшори буде дієвим, але це не є ефективним для економіки.
Ось тому і назріває пошук компромісного рішення.
Мені здається, що слідом за Панамським скандалом поступово підвищиться актуальність питання про варіанти лібералізації оподаткування бізнесу та населення з високим і дуже високим рівнем доходів. Поки ж під початок цього процесу підводять інформаційне підґрунтя.
Автор: Віталій Шапран,
член виконкому
Українського товариства фінансових аналітиків (УТФА)
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора