Рада ніяк не вкурить. Чому блокуються антитютюнові ініціативи з пакету ЄС

П'ятниця, 18 листопада 2016, 09:00 — , Український центр європейської політики

Україна в рамках імплементації Угоди про асоціацію з ЄС має виконати низку зобов'язань у сфері охорони здоров'я.

Більше того, у листопаді настає "дедлайн" з імплементації Директив по тютюну, однак цей процес стоїть на місці вже 18 місяців.

Що маємо імплементувати?

Відповідно до зобов'язань, визначених Угодою про асоціацію з ЄС, у сфері громадського здоров'я, в аспекті, що стосується тютюну, до листопада 2016 року Україна має імплементувати дві Директиви.

Це №2001/37/ ЄС від 5 червня 2001 року про наближення законодавчих, нормативних та адміністративних актів щодо виробництва, презентації та реалізації тютюнових виробів, а також Директива №2003\13\ЄС від 26 травня 2003 щодо наближення законодавства про рекламу і спонсорство тютюнових виробів.

Однак найцікавіший нюанс в тому, що ці дві Директиви були чинними на момент підписання Угоди про асоціацію, однак тепер перша з них скасована.

Натомість у травні 2014 року чинності набула Директива №2014/40/ЄС, яка стосується тієї ж тематики, що і скасована Директива, однак містить більш прогресивні положення, орієнтовані на збереження громадського здоров'я в аспекті тютюнопаління. Це спричинило певну правову колізію.

Деякі юристи з питань права ЄС стверджують, що імплементувати треба ту Директиву, яка чітко вказана у додатках до Угоди про асоціацію.

"Директива 2014/40/ЄС скасовує собою Директиву 2001/37/ЄС. Водночас в Угоді про асоціацію міститься чіткий перелік директив, які Україна зобов'язалась імплементувати (в ньому вказана саме Директива 2001/37/ЄС, а не Директива 2014/40/ЄС). Так, справді, для держав-членів ЄС Директива 2001/37/ЄС вже втратила чинність, але слід пам'ятати, що це їхні норми та законодавство, і воно не поширюється на треті країни, а отже, і не є обов'язковим для виконання автоматично.

Тож в принципі ми повинні імплементувати ту директиву, яка вказана у додатках до Угоди, якщо не було окремої зустрічі зі стороною ЄС для перепогодження (а наскільки мені відомо, то такого не було). Водночас ситуація з тютюновими директивами в країнах ЄС дещо відмінна від нашої.

Вони йшли до імплементації Директиви 2014/40/ЄС протягом восьми років, спершу заклавши основу для її прийняття Директивою 2001/37/ЄС, що дала час для всіх зацікавлених сторін змінити свою діяльність відповідно до нових правил, які не стали несподіванкою, а впроваджувалися поступово", - висловлює аргументовану позицію юрист з права ЄС ГО "Український центр європейської політики" Олена Степаненко.

Деякі громадські активісти стверджують, що цілком логічним видається імплементація чинної Директиви, а не тієї, від якої відмовився вже Євросоюз.

Однак українські політики, схоже, мають дещо іншу думку - не імплементуючи жодну з них.

Чи це буквально бюрократичний підхід, чи ж захист інтересів тютюнової індустрії - сказати важко.

Рада заблукала серед двох законопроектів

Річ у тім, що наразі є два законопроекти, спрямовані на імплементацію євроінтеграційних зобов'язань щодо тютюну.

Перший - №2430-1 - зареєстрований першим, знаходиться у податковому комітеті і відповідає вже скасованій Директиві №2001/37/ЄС. Другий - №2820 - зареєстрований другим, знаходиться у комітеті з питань охорони здоров'я і відповідає новій Директиві №2014/40/ЄС.

Так в чому ж проблема?

Справа у тому, що Регламентний комітет прив'язав законопроект № 2820 до законопроекту № 2430-1, визнавши обидва законопроекти альтернативними й такими, що мають розглядатися одночасно в порядку черговості їх внесення.

Однак доки податковий комітет не прийме позитивного рішення по своєму законопроекту №2430-1, доти і законопроект №2820 буде залишатись у архіві. Бо ж можна лише в порядку черговості.

Податковий комітет тягне час - справа стоїть на місці.

І байдуже, що на початку жовтня на позачерговому засіданні Комітет ВРУ з питань євроінтеграції підтримав законопроект №2820 з рекомендацією Кабінету міністрів України оновити план імплементації директив у Главі 22 "Громадське здоров'я" Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Байдуже, що Комітет ВРУ з питань охорони здоров'я ще рік назад, 7 жовтня 2015 року схвалив законопроект та рекомендував до першого читання.

Байдуже, що законопроект № 2820 позитивно оцінили Міністерство охорони здоров'я України, Європейське регіональне бюро Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ), Світовий банк в Україні, Smoke Free Partnership, Європейська мережа з попередження куріння (ENSP), коаліція "За вільну від тютюнового диму Україну" та ініціатива "Реанімаційний пакет реформ" (РПР).

Немає політичної волі у податковому комітеті - і справа не зрушить з місця.

№2820 - наступ на тютюнову індустрію

Законопроект №2820 впроваджує в дію прогресивні норми Директиви 2014/40/ЄС.

Наразі її активно імплементовують у Європі усі країни-учасниці. Станом на початок жовтня 22 держави-члени ЄС не лише імплементували антитютюнову Директиву, а й навіть запровадили додаткові заходи (наприклад, стандартизована упаковка у Великобританії, заборона куріння в автомобілях з дітьми в Італії, заборона на пачки сигарет із гламурними елементами, блискітками у Нідерландах, віднесення електронних сигарет до тютюнових виробів із забороною їх вживання у публічних місцях у Польщі тощо).

Ті ж країни, які ще не впровадили Директиву, пообіцяли зробити це найближчим часом.

Румунський парламент підтримав законопроект на основі Директиви. Люксембург і Словенія запевняють, що Директива і додаткові заходи будуть проголосовані парламентами не пізніше початку 2017 року.

Імплементувала Директиву вже навіть і Молдова, яка не є членом ЄС. А українські політики блокують впровадження ще однієї євроінтеграційної Директиви.

Що ж в ній такого "загрозливого"?

"Законопроект №2820 "Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну" впроваджує основні положення двох Директив, по яких ми маємо євроінтеграційні зобов'язання, термін яких настає у листопаді 2016 року.

Передусім він змінює маркування на пачках сигарет. Якщо раніше з одного боку мав бути напис-попередження, а з іншого - графічне зображення розміром не менше 50%, то зараз це мають бути графічні зображення, не менше ніж 65% від розміру, з обох боків.

"Причому зображення мають змінюватись щороку. Серйозне таке попередження", - пояснює Оксана Тотовицька, представниця Українського центру контролю над тютюном ГО "Життя".

Нинішні норми маркування в ЄС

Крім цього, законопроект забороняє тютюнові вироби з ароматизаторами та характерним смаком, регулює продаж електронних сигарет, а також повністю забороняє рекламу е-сигарет та тютюнових виробів в інтернеті. Запроваджується звітність представників тютюнової індустрії до Міністерства охорони здоров'я про складники тютюнових виробів.

"Важливим моментом є також заборона публікувати на пачках рівні смол та нікотину. Адже це вводить споживачів в оману, і вони переконані, що сигарета з "меншим" рівнем нікотину чи смол буде не такою шкідливою. Насправді це не так, і в ЄС подібні дані зазначати на пачках заборонено. Адже і не факт, що вказані цифри правдиві. І отримана доза шкідливих речовин є різною залежно від багатьох факторів, наприклад, від стилю куріння", - коментує Оксана Тотовицька.

На відміну від цього законопроекту, законопроект № 2430-1 передбачає лише мінімальні зміни, що регулюють норми нікотину та смоли у сигаретах та запроваджує визначення тютюну для перорального застосування.

Тому природно, що при набранні чинності законопроекту №2820 тютюнова індустрія дуже постраждає.

Адже у них буде менше доступу до споживача (через обмеження реклами та продажу), споживач матиме більше правдивої і зовсім не оптимістичної інформації про наслідки паління (через зображення хвороб-наслідків паління на пачках), споживач не матиме оманливо-заспокійливої інформації (про начебто нешкідливість паління електронних сигарет, трав'яних сумішей, сигарет з ароматизаторами, про паління "менш шкідливих" цигарок з "меншим" рівнем смол та нікотину).

Адекватно проінформований про наслідки споживач, імовірно, відмовиться від паління чи обмежить його - а це втрати для тютюнової індустрії. Тому опір законопроекту цілком прогнозований і природний.

"Захист громадського здоров'я має пріоритет над будь-якими корпоративними інтересами. Ми закликаємо парламентарів прийняти законопроект №2820, який відповідає сучасним європейським вимогам захисту здоров'я людей від шкідливого впливу тютюну. Це допоможе нам створити умови, коли молодь не буде починати курити. Пора нам усім жити здоровим життям та попереджати захворювання, ніж потім їх лікувати", - наголосила доктор Уляна Супрун, в.о. міністра охорони здоров'я України.

Чи буде її заклик почутий і чи будуть втілені євроінтеграційні зобов'язання України в аспекті антитютюнових Директив - питання риторичне.

Навіть якщо українські політики щиро вважають, що треба дотримувати "букви закону" та імплементовувати Директиву 2001\17\ЄС, оскільки вона вказана у додатках до Угоди про асоціацію з ЄС, то тоді треба пустити в дію законопроект №2430-1.

Так, він тоді піде на голосування разом з альтернативним законопроектом №2820, і далі вже рішення буде за нардепами.

Але блокування обох законопроектів - повне ігнорування євроінтеграційних вимог, і це неприпустимо.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.