Как Украина тормозит открытие пункта пересечения границы со Словакией

Четверг, 25 августа 2016, 10:55 — Якуб Логинов, "Порт Европа"
Фото пограничного перехода Ужгород - Вышне Немецке, фото портала "Порт Европа"

Словаччина ще минулого року побудувала за свій кошт сучасну інфраструктуру для пропуску пішоходів і велосипедистів у міжнародному пункті пропуску "Ужгород – Вишнє Немецьке", однак термінал досі не запрацював через зволікання Києва.

"Європейська правда" публікує статтю, підготовлену порталом "Порт Європа" на базі документів, наданих міністерством фінансів Словацької Республіки.

Редакція готова опублікувати також думку офіційного Києва, а також чекає на відновлення велосипедного та пішохідного руху через кордон – хай хто є винуватцем нинішнього зволікання

* * * * *

Пропуск пішоходів в Ужгороді був можливий до 2007 року і мав велику популярність. Сюди можна було під'їхати з центру Ужгорода маршруткою або на таксі, навіть пройти пішки – така прогулянка займала всього 40-50 хвилин.

Перетин кордону пішки проходив, як правило, дуже швидко, на словацький бік можна було пройти всього за 15-20 хвилин, тоді як машини і автобуси стоять на кордоні навіть 2-4 години. В прикордонному селі Вишнє Немецьке, у 200 м від пункту пропуску, є зупинка автобусів, якими можна недорого доїхати в Михайлівці, а звідти – потягом або автобусом до Кошице, Попраду, у Високі Татри чи навіть до Братислави або Праги.

Піший перетин кордону був дуже зручний для туристів, в тому числі тих, хто подорожував зі Львова чи з Києва до Братислави, Праги або в Татри.

Пішохідним пунктом пропуску масово користувалися також словаки, особливо мешканці Михайлівців, котрі їздили до України за дешевшими товарами. Замість стояти в багатогодинних автомобільних або автобусних чергах, вони могли під’їхати приміським словацьким автобусом до кордону, перейти його пішки за 15 хвилин, скупитися в Ужгороді і того ж дня повернутися додому, в Словаччину.

У 2007 році пішохідний рух через словацько-український кордон в Ужгороді і Малому Березному тимчасово закрили на реконструкцію.

Причина – вступ Словаччини до Шенгену. Через жорсткіші вимоги до пішохідної інфраструктури була потрібна її модернізація.

В пункті пропуску Малий Березний – Убля таку реконструкцію провели одразу і вже в 2008 році пішохідний рух там відновили. На той самий 2008 рік планували провести реконструкцію пішохідної смуги також в Ужгороді, однак почалася економічна криза і через нестачу коштів цю справу відклали на рік-два.

Остаточно реконструкцію провели аж в 2014-2015 роках.

Відтоді перепон для пішохідного руху через кордон немає.

"Нинішня інфраструктура пункту пропуску  Vyšné Nemecké – Užhorod на словацькому боці побудована так, аби цей перехід виконував умови пропуску пішоходів та велосипедистів", – повідомила портал "Порт Європа" прес-служба мінфіну Словацької Республіки.

З українського боку реконструкція не проводилася, але вона і не є потрібною.

Посилені технічні умови для пішохідного перетину кордону стосуються лише тієї частини пунктів пропуску, яка знаходиться в юрисдикції країн Шенгенської угоди – наприклад, в Словаччині чи в Польщі. В такому разі вимагається, щоб рух пішоходів був відмежований від руху машин постійною або переносною огорожею. Цю вимогу  Словаччина вже виконала.

З українського ж боку для функціонування пропуску пішоходів достатньо, щоб на вулиці була намальована смуга та стрілки, які вказують, в якому напрямку мають рухатись пішоходи. Паспортний та митний контроль пішоходів на українській частині пункту пропуску може відбуватися в тих самих будках, у яких здійснюється пропуск автомобілів – пішоходи просто обходять чергу автомобілів і підходять до пункту митного і паспортного контролю.

Саме так Україна здійснювала пропуск пішоходів в Ужгороді до 2007 року, і це не викликало жодних проблем, навпаки, все проходило дуже швидко.

Отже, нині немає жодних технічних причин, які завадили відновити перепуск пішоходів в Ужгороді. Навпаки, Словаччина чекає на це з нетерпінням.

"Бракує тільки згоди Києва", – повідомило нас словацьке міністерство фінансів.

"Мінфін листом від 3 лютого 2016 року попросив Міністерство закордонних справ і європейських питань Словаччини відправити дипломатичну ноту українській стороні з висловленням згоди на початок переговорів для зміни Угоди між урядом Словацької Республіки та урядом України про кордонні переходи на спільних державних кордонах (щоб офіційно змінити тип пункту Ужгород – Вишнє Немецьке з автомобільного на автомобільно-пішохідний).

Міністерство фінансів досі не отримало відповіді української сторони на вищевказану дипломатичну ноту", – пише прес-служба міністерства фінансів.

Як неофіційно кажуть словацькі дипломати, зволікання української сторони є черговим ляпсусом Києва у відносинах з Братиславою і не сприяє проукраїнським настроям у Словаччині.

Від липня до кінця грудня 2016 року Словацька Республіка головує в Європейському Союзі, а однією з тем головування є підтримка України на її шляху до ЄС.

Утім, в словацькому суспільстві є також сильні проросійські настрої, які словацькі дипломати змушені брати до уваги.

Приклад з безпідставним зволіканням Києва з відкриттям пішохідного руху в ситуації, коли Словаччина вже витратила чималі кошти на будівництво пішохідного термінала, додатково підриває довіру до України та посилює думки, що Україні не треба допомагати на шляху до Європи.

Адже вона сама цього не хоче.

Автор: Якуб Логінов,

портал "Порт Європа"

Если вы заметили ошибку, выделите необходимый текст и нажмите Ctrl+Enter, чтобы сообщить об этом редакции.
Реклама: