Непотрібна гуманітарка-2. Документальне підтвердження
Європейська правда з посиланням на джерела вже повідомляла про незвичний лист президента Єврокомісії Жозе Мануела Баррозу до українського президента Петра Порошенка, а також до прем'єра та спікера ВР.
Глава ЄК просив українську владу зробити хоч щось, щоби отримати гуманітарну допомогу від міжнародних організацій до настання зими – поки вона може спрацювати.
Однак Київ "провалив" прийняття рішення у очікуваний термін – необхідні закони просто не винесли на засідання ВР.
* * * * *
Тепер розпорядженні Європейської правди опинився оригінал листа Баррозу – на тижні, що минає, він потрапив також до керівництва Верховної ради.
Але окрім того, ми дістали ще один документ, сформований українським офісом Комісара ООН з питань біженців.
Цей лист датований ще 2 жовтня. І він доводить, що міжнародні структури вже тривалий час просять Київ забезпечити можливість вчасного доправлення "гуманітарки" до України.
Але, як бачимо, просять без успіху...
Шанс ще є – якщо Турчинов все ж оголосить про скликання ще одного засідання Ради поточного скликання. Або якщо депутати змінять порядок денний засідання ВР в понеділок, 20 жовтня.
Чи не втратить Рада ще одну можливість? Це залежить від наших "улюблених" народних обранців.
Отже, повертаємося до згаданих документів.
* * * * *
Європейська правда вже розповідала про зміст листування між президентами, тож зараз лише нагадаємо загальну картину, додавши деякі деталі, про які ми дізналися, отримавши копію документу.
Лист президента Баррозу витриманий у досить м'якій тональності, хоча співрозмовники в офісі комісара ООН кажуть, що
від початку планувалося звернутися до Порошенка в значно жорсткіших виразах.
Глава ЄК інформує, що вже ухвалені рішення про виділення 24.75 млн євро, але це не повна вартість європейської "гуманітарки".
"ЄС разом з агенціями ООН та комітетом Червоного хреста готовий розширити підтримку та надання гуманітарної допомоги внутрішнім переселенцям та тим, хто вирішив повернутися у свої домівки"
"Оскільки ЄС та інші донори сповнені рішучості доправити цю допомогу швидко та ефективно... ми звертаємо вашу вагу на три сфери, де рішучі дії української влади дозволять суттєво полегшити надання допомоги"
натисніть на зображення для перегляду документа |
Як і повідомляла Європейська правда, Баррозу каже про три найтерміновіші завдання Києва
1) надання "реальних виконавчих повноваження" створеній Києвом Державній службі з питань Автономної Республіки Крим, міста Севастополя та тимчасово переміщених осіб (в англомовному листі вона названа як урядова агенція з питань координації гуманітарної допомоги);
2) необхідність термінового ухвалення нового закону про біженців, який забезпечив би централізовану реєстрацію переселенців з Донбасу;
3) потреба зміни податкового та митного режиму для гуманітарних організацій.
В листі Баррозу немає застережень про те, що буде у разі, якщо Україна не ухвалить необхідні закони.
Йдеться лише про те, що нині гуманітарна допомога доправляється "довше та вищим коштом"
натисніть на зображення для перегляду документа |
."Я переконаний, що спільні дії української влади та ЄС здатні змінити ситуацію та полегшити страждання тих українців, хто потерпає (внаслідок подій на Сході України та в Криму)", - переконує Порошенка, Яценюка та Турчинова у своєму листі Жозе Мануел Баррозу.
* * * * *
Водночас, інший документ – за авторством офісу Комісара ООН – є значно більш категоричним в оцінках того, що має зробити Київ і того, що буде у разі, якщо Київ продовжуватиме ігнорувати прохання.
До слова, тристорінковий документ від ООН, датований 2 жовтня, імовірно, був першоджерелом для написання листа Баррозу – декілька фраз у документах співпадають майже дослівно.
Європейська правда не отримала згоди джерела на публікацію повної фотокопії даного документу, тому надаємо переклад ключових його положеньТак само як і лист Баррозу, цей документ починається компліментами на адресу влади.
"Рішення кабміну щодо створення реєстру біженців заслуговує дуже теплих відгуків", - йдеться зокрема в ньому.
Однак критики та загрозливих моментів тут наведено значно більше.
До того ж, зазначені технічні моменти, які, у виконанні української влади, повністю спотворюють систему – зокрема, в сфері реєстрації переселенців.
"Оскільки біженці – це дуже мобільна частина населення, реєстраційна система має працювати в режимі онлайн. Звичайно – із необхідними протоколами безпеки (для передачі даних в Інтернеті).
Такий підхід працював в Грузії, де за 10 днів (під час конфлікту з Росією - ЄП) було зареєстровано 140 тисяч біженців.
Однак нас було поінформовано, що таке технічне рішення є неможливим в Україні через законодавство із захисту персональних даних – всі державні агенції мають працювати виключно через захищені канали, ліцензовані СБУ.
Ми просимо уряд змінити таке законодавство, дозволивши інші ефективні механізми захисту даних."
Зазначимо, що Київ, схоже, "дещо обдурив" західних донорів. Насправді в законі "Про захист персональних даних" немає такої норми. Схоже, що це обмеження регулюється підзаконними актами. А це означає, що для його скасування достатньо одного дня і рішення КМ або СБУ, або ДСТСЗІ, або іншого органа виконавчої влади.
Аби було бажання.
Хай там як, але норма про використання лише захищених каналів є безглуздою (якщо вона дійсно є). Весь світ працює їх секретними даними з використанням мережі інтернет, і вміле використання захищених протоколів дозволяє не перейматися дорогими виділеними каналами зв'язку.
Але, мабуть, використання дорогих в експлатації каналів, ліцензованих СБУ є вигідним комусь у владі. А біженці – нехай почекають.
Окремим приводом для критики стала нинішня процедура визнання допомоги гуманітарною – для її звільнення від оподаткування. Нині всі вантажі потрібно погоджувати з Мінсоцполітики, каже офіс комісара ООН.
"Попри те, що в звичайний час ця схема може видаватися належною, нині, коли допомога має бути доставлена терміново, вона створює додаткові бюрократичні проблеми"
Якщо ж допомога проводиться терміново, вона нерідко підпадає під оподаткування – чи то накладене на донорів, чи то – на біженців, які мають платити за гуманітарну 17% податку на "доходи".
Тут агенція ООН виявилася найбільше жорсткою у вимогах до Києва.
Документ містить попередження, що через цю норму деякі донори можуть припинити надання безповоротної допомоги.
"Уряд має забезпечити, щоби фінансова допомога біженцям від міжнародних донорів була звільнена від оподаткування. В іншому разі донори не будуть фінансувати таку діяльність.
фрагмент документа офісу Комісара ООН з питань біженців |
І, нарешті, офіс комісара ООН каже, що їх... змушують платити приватним структурам для проходження вантажами кордону.
Практика, звична для українців, західним донорам видається дикою.
"Ми стурбовані тим, що наразі агенціям ООН постійно повідомляють про те, що вони мають скористатися послугами приватних брокерів для митного оформлення. Такі брокери вимагають оплату пропорційно до вартості вантажу, що проходить розмитнення. це є неприйнятним для міжнародних донорів.
Такі вантажі мають розмитнюватися безпосередньо владою, безоплатно і без жодних згадувань про приватних брокерів", - йдеться документі.
Це - не повний перелік проблем, перелічених в листі. Також там згадані всі складнощі, які перераховані у листі Баррозу.
* * * * *
Не можна виключати того, що деякі вимоги та прохання міжнародних донорів – зокрема, щодо їх зміни системи оподаткування – є надмірними.
Можна припустити, що влада має протилежні аргументи. Припустимо, Київ може мати опасіння, що під виглядом гуманітарки через кордон підуть комерційні вантажі.
Але наразі проблемою є те, що влада не робить кроків ані для вирішення проблем, ані для роз’яснення донорам потреби у збереженні чинної нормативної бази.
Навіть там, де потреба змін є очевидною (як у деяких наведених вище прикладах), ніхто навіть "не ворушиться". У Верхоній раді, зокрема, немає щодних зрушень у цьому питанні – запевнив Європейську правду голова комітету з питань євроінтеграції Григорій Немиря, який допоміг знайти оригінал листа Баррозу.
За словами Немирі, вчора він закликав Турчинова невідкладно внести до порядку денного пленарного засідання 20 жовтня законопроект "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (№4490а-1).
Чекаємо, чи станеться це на практиці.
Та поки віз просто лишається там, де він був.
А гуманітарна допомога і далі видається "непотрібною" Києву.