П'янкий експорт. Чи стане українське вино брендом в Європі?

Закриття російського ринку, поміж іншого, вдарило і по українському виноробству.
Звісно, ми не перші, хто стикається з цією проблемою. Такий самий шлях, але з жорсткішим ембарго на експорт до РФ, сім років тому пройшла Грузія. Вихід там знайшли в освоєнні нових ринків. Насамперед, європейського, де грузинським виноробам вдалося "вигризти" свою нішу. Цим самим шляхом пішла сусідня Молдова.
Чи зуміє українське виноробство наслідувати їхній приклад?
Питання не пусте, особливо у зв'язку з тим, що українські виробники далекі від статусу світової еліти виноробства.
Однак за бажання це завдання є цілком здійсненним.
Поки зарано говорити про прорив у виноробній галузі на ринку ЄС – українські компанії за підсумками минулого року не можуть похвалитися суттєвими обсягами експорту до Європи. Проте перші – хай і невеликі – успіхи на цьому шляху вже є.
"Європейська правда" продовжує цикл історій про українські компанії, які ризикнули і досягли успіху на ринках країн ЄС.
* * * * *
Автобус з Одеси їде Бессарабією понад шість годин. На рівнинах видно утеплені на зиму виноградники – проте іноді можна помітити, що на деяких з них досі не зібрано торішній урожай.
Як виявилося, після закриття російського ринку деякі компанії навіть не витрачали сили на збір винограду.
"Хоча повністю експорт в РФ не припинився, працювати там стало набагато складніше. При цьому очевидно, що проблеми лише зростатимуть", – говорить керівник компанії AGRO-YUG Владислав Блюмберг.
Закриття російського ринку зачепило і компанію "Колоніст" з села Криничне.
"Минулого року ми уклали перший контракт з російським дилером. З нами хотіли працювати, однак у підсумку наш партнер сказав: нашу продукцію просто не пропустять через кордон", – розповіла маркетолог Тетяна Толмачова. Втім, на відміну від багатьох інших компаній, втрата російського ринку не стала для "Колоніста" фатальним ударом. Найбільше в компанії розраховують на попит з боку українців, в тому числі – зумовлений зростанням вартості імпортного вина.
![]() |
У такій ситуації одеські винороби активізували роботу з виходу до Європи.
Варто відзначити, що не всі компанії мають досвід роботи в ЄС. "Ми лише розпочали роботу з пошуку нових клієнтів у Європі, але вже впритул наблизилися до підписання контрактів з компаніями з Чехії, Німеччини та Нідерландів. Головне – ми шукали всі можливості, починаючи від продажу бутильованого вина до виноматеріалу", – пояснює Блюмберг.
Трохи краща ситуація в "Колоністі" – там почали роботу з підготовки до експорту ще до російської кризи. І нині близько 5% їхньої продукції експортується до Великої Британії. А вже з нинішнього року бессарабське вино продаватимуть у винних магазинах Варшави та Кракова.
У компанії очікують, що на польський ринок експортуватиметься ще 10% їхньої продукції. "Для масової експансії потрібно виходити в торговельні мережі, що означає зовсім інший рівень витрат. Саме тому ми обрали шлях поступового виходу, працюючи з невеликими дистрибуторами", – розповідає виконавчий директор компанії Володимир Голодинець.
"Безумовно, ми не плануємо експорт до європейських країн з власною культурою виноробства – наприклад, до Франції або Італії. Місцева продукція завжди буде доступніша за ціною, а головне – місцевий споживач лояльний до неї. Однак у всіх країнах Північної Європи у нас непогані шанси", – пояснює Володимир Голодинець.
При цьому питання сертифікації для експорту до ЄС зовсім не є непереборною перешкодою.
Навпаки, у деяких випадках цей процес є простішим, ніж отримання дозволу на експорт до Росії.
Винороби кажуть, що отримати російську сертифікацію практично неможливо без порушень.
![]() |
Наприклад, сертифікація передбачає ввезення продукції для дослідження. Однак таке ввезення можливе лише за умови отримання сертифіката.
Коло замкнулося!
Зазвичай російські компанії-оптовики успішно вирішують цю проблему, заробляючи собі зайвий відсоток. Однак головне – не до кінця "легальний" статус експортерів робить позиції українських компаній вкрай нестійкими і залежними від будь-яких політичних змін.
Саме в надійності українські винороби бачать основну перевагу європейського ринку.
Проте українське вино абсолютно невідоме європейським споживачам.
"Зі свого досвіду роботи на виноробних виставках я зрозумів, що навіть багато експертів не асоціюють Україну з виноробством. І в цьому – найбільша наша проблема", – визнає Владислав Блюмберг.
Чи можна вирішити цю проблема? Значною мірою – так.
Не ми перші ламаємо імідж невиноробної країни. Наприклад, нещодавно ніхто в ЄС і не чув про вина з Чилі або ПАР, а тепер вони міцно закріпилися на ринках.
А Україна саме сьогодні має додаткову перевагу, яка дозволяє економити на рекламі.
"За останні роки Україна стала брендом. Про неї багато говорять по телевізору, наша країна на слуху. Це і є шанс для українських експортерів – споживач традиційно доброзичливий до розкручених брендів, а тому готовий спробувати і українське вино", – впевнений Володимир Голодинець.
З такими проблемами стикалися і Грузія, і Молдова.
Вирішувалися вони за рахунок масштабних рекламних кампаній – як за державний рахунок, так і за кошти євроструктур. Однак головне – в цих країнах почали роботу агентства, які пропагують за кордоном не окремі компанії, а сам бренд грузинського чи молдовського вина.
"Хоча обсяг виробництва вина в Україні не менший, ніж у Молдові, важливість галузі для бюджету країни набагато нижча. Саме тому ми не бачимо будь-якої допомоги з боку держави. Однак навіть невелике сприяння бренду українського вина могло б спростити вихід на європейські ринки багатьом українським компаніям", – упевнений Блюмберг.
![]() |
Поки ж доводиться обмежуватися непрямою "допомогою" за рахунок розкрученого образу країни, що не полишає європейські телеекрани, хай навіть з не дуже радісними новинами.
Ключова проблема галузі – не всі українські компанії готові до негайного експорту в ЄС. По-перше, залишається проблема різниці смаків.
Традиційно на вітчизняному і російському ринках популярнішими є напівсухі та напівсолодкі вина, тоді як в Європі – сухі. При цьому навіть в сегменті сухих вин смаки європейців істотно відрізняються від уподобань українців.
Втім, в AGRO-YUG упевнені, що значною мірою ця проблема вирішується за допомогою запрошених європейських фахівців.
"Ми теж зіткнулися з проблемою різниці смакових уподобань. Якщо минулого року ми не мали можливості щось змінити, то з нинішнього року все буде інакше. Починаючи від збору нового врожаю весь виробничий цикл проходитиме під контролем європейських фахівців. Їхні рекомендації повинні максимально наблизити нашу продукцію до смаків європейців", – розповів Владислав Блюмберг.
Але є ще одна проблема – мала кількість українських виноробних компаній. Масовий вихід на нові ринки створює впізнаваність бренду українського вина, що значно спрощує вихід для нових компаній.
Реальність є такою, що в Україні практично відсутні невеликі виробництва – їх практично вбив ліцензійний збір (зараз його планують підвищити з 500 тис. грн до 2,5 млн грн).
"З введенням цього збору закрилися майже чотири десятки українських виноробних компаній. А якби цього не сталося, то хоча б декілька з них вийшли б на європейський ринок, що спростило б створення впізнаваного в очах європейців українського вина", – впевнений Володимир Голодинець.
Але поки що Україні не вдається перейняти європейську модель економіки, основою якої є не великі корпорації, а малий і середній бізнес.
Стаття підготовлена "Європейською правдою" в рамках інформаційної кампанії "Сильніші разом!"