Українська євроінтеграція. Корабель без керма?

У євроінтеграційному процесі кожної країни настає момент, коли із зовнішньополітичного питання він перетворюється на низку конкретних і досить складних завдань політики внутрішньої. Для України такий момент настав із підписанням Угоди про асоціацію з ЄС у 2014 році: наші наміри було втілено у чіткому "плані євроінтеграційних дій".
Відтоді довгі програмні промови про "цивілізаційний вибір" мали б відійти на другий план, на перший же – вийти абсолютно технічні потреби, наприклад, імплементація сотень європейських нормативних актів, щоб правила, за якими функціонує державний сектор, політика та економіка в Україні, були такими ж, як у Європі.
Налагодити цю роботу не так просто: хтось має очолити, хтось - проконтролювати, хтось - втілити. Причому важливо, аби ніщо не "провисало", не відтерміновувалось, роботу не робили двічі різні відомства або, навпаки, не перекидали її одне на одного.
Питання наявності ефективного органу з питань європейської інтеграції - основне для забезпечення успішності процесу в цілому.
Водночас способи менеджменту – різні, точніше, кожна країна вибудовувала свою, індивідуальну систему. Часто – методом спроб і помилок.
Наприклад, країни створювали спеціальні органи у статусі окремих міністерств (Хорватія, Туреччина) та інших державних органів (бюро європейської інтеграції Естонії) або у структурі секретаріатів урядів, однак з особливим статусом (офіс комітету з питань європейської інтеграції у Польщі, директорат з питань європейської інтеграції Болгарії).
У багатьох випадках робота структурних органів була підпорядкована безпосередньо прем’єр-міністру, але, наприклад, Македонія та Словаччина для таких цілей мають профільного віце-прем’єра з питань євроінтеграції з достатньою політичною та адміністративною вагою.
Біля керма – МЗС
Така модель теж існує. Наприклад, у Чехії перший заступник голови МЗС очолював делегацію країни на переговорах щодо приєднання до ЄС, а його міністерство мало дуже широкі повноваження, виступаючи головним координатором всіх європроцесів.
На робочому рівні підготовку Чехії до членства в ЄС координував урядовий комітет з питань європейської інтеграції, очолюваний безпосередньо прем’єр-міністром. Зокрема, комітет наглядав за процесом адаптації державних органів до європейських стандартів та за реалізацією Угоди про асоціацію.
В Угорщині в 1996 році в складі МЗС було створено державний секретаріат з питань євроінтеграції (це стало результатом об’єднання двох департаментів з питань європейської інтеграції, які до того часу існували в МЗС та міністерстві промисловості та торгівлі). Очолив цей орган держсекретар, він керував роботою міжвідомчого комітету з питань євроінтеграції, до якого ввійшли державні службовці високого рангу, делеговані з міністерств та інших центральних установ.
Також на початку 1996 року для окреслення стратегічних питань було створено урядовий комітет з питань євроінтеграції. Його очолив прем’єр-міністр, а до складу комітету увійшли міністри закордонних і внутрішніх справ, юстиції, фінансів, сільського господарства та промисловості, торгівлі і туризму.
В Словаччині стратегічні рішення приймала урядова рада у справах євроінтеграції, яку очолював віце-прем’єр з європейських питань. До її складу входили заступник міністра закордонних справ, міністри економіки, фінансів, сільського господарства, внутрішніх справ та головний уповноважений. Ця посада була створена в структурі МЗС і є аналогом угорського держсекретаря з питань євроінтеграції.
Головному уповноваженому в МЗС підпорядковувався департамент технічної підготовки переговорів та внутрішньої координації процесу приєднання до ЄС. З іншого боку, віце-прем’єру був підпорядкований департамент європейських справ в канцелярії Кабінету міністрів. Віце-прем’єр здійснював нагляд за діяльністю Інституту гармонізації законодавства та одночасно очолював консультативний комітет з експертів і представників громадськості, який виконував дорадчу функцію.
Головні євроінтегратори – прем’єр або профільне міністерство
В Словенії було створено міністерство з європейських питань. Міністр очолював Урядовий офіс (бюро) з європейських питань, який відповідав за адаптацію законодавства, ведення переговорів про вступ до ЄС, управління фондами ЄС для потенційних членів, а також за виконання положень Угоди.
У 2001 році (за шість років до вступу в ЄС) міністерство євроінтеграції з’явилось і в Румунії, до того часу євроінтеграційну роботу там між собою ділили департамент європейської інтеграції в канцелярії прем’єр-міністра та департамент у європейських справах в МЗС.
Схожі структури було утворено і в балтійських країнах: на стратегічному рівні євроінтеграцією займався орган, очолюваний безпосередньо прем’єр-міністром (урядовий комітет в Естонії, урядова комісія в Литві, рада євроінтеграції зі статусом урядового підкомітету в Латвії).
Щаблем нижче – інша установа, що має розгалужену структуру й займається практичною роботою (з координації та імплементації законодавства): Офіс євроінтеграції в Естонії та Латвії, європейський комітет у Литві. У Латвії й Естонії, крім того, керівник Офісу очолював раду вищих держслужбовців, до якої входили представники більшості міністерств.
Одним із найуспішніших прикладів ефективного менеджменту євроінтеграційних процесів можна вважати налагодження цієї роботи в Польщі. Уповноважений уряду з питань євроінтеграції та іноземної допомоги отримав там статус держсекретаря. Він очолив офіс комітету у справах євроінтеграції (ОКЄІ) – потужну структуру, створену в 1996 році (сам комітет, створений тоді ж, очолює безпосередньо прем’єр-міністр).
Кожен проект правового акту повинен був проходити експертизу ОКЄІ. Офіс активно комунікував із усіма ланками держапарату: підрозділи з питань євроінтеграції були створені в кожному центральному органі виконавчої влади та на рівні воєводств. ОКЄІ складав щорічні плани євроінтеграційної роботи та оцінював їх виконання. У процесі інтеграції з ЄС Офіс постійно адаптувався, регулярно проводив реорганізацію відповідно до потреб ситуації.
Перехід до тіснішої співпраці з ЄС призводив до збільшення політичної ваги ОКЄІ: наприклад, якщо в 1997 році його штат налічував 150 осіб, то в 2003 році, напередодні вступу до ЄС – понад 400.
Україна: європейські поневіряння
В Україні протягом 2001-2005 років значну частину роботи з європейської інтеграції було покладено на Мінекономіки: в цей період воно офіційно називалось Міністерством економіки та з питань євроінтеграції. Але на практиці справа не заходила далі гучної назви – це було скоріше політичним жестом, ніж реальним пріоритетом у щоденній роботі апарату.
В 2002-2005 роках функціонувала Державна рада з питань європейської та євроатлантичної інтеграції, очолювана президентом України. За Віктора Ющенка, у 2005-2007 роках, цей орган було ліквідовано, натомість у 2008 році - створено Координаційне бюро європейської та євроатлантичної інтеграції, яке, однак, не стало координатором високого рівня.
Після "помаранчевої революції" в першому уряді Юлії Тимошенко з’явилась посада віце-прем’єра з питань євроінтеграції – ним став Олег Рибачук. Але той уряд пропрацював менше року, і в наступному Кабміні, за Юрія Єханурова, цієї посади вже не було.
Вона знову з’явилася в другому Кабміні Тимошенко, в 2007-2010 роках: тоді віце-прем’єром з євроінтеграції був Григорій Немиря. В ці роки активізувалась робота з підготовки Угоди про асоціацію з ЄС, в 2008 році було створено урядовий комітет з питань євроінтеграції.
З перемогою Віктора Януковича на президентських виборах модель почала тяжіти до посилення впливу президентської адміністрації. В Кабміні Миколи Азарова вже не було "профільного віце-прем’єра" - євроінтеграція поряд з низкою інших сфер була покладена на інших заступників глави уряду.
Після зміни влади в 2014 році євроменеджмент в Україні теж змінюється.
13 серпня минулого року Кабмін видав постанову №346 про створення Урядового офісу з питань євроінтеграції.
Безперечно, поява такої установи – прогресивний крок, однак статус та функції Офісу переважно "координуючі", чого явно недостатньо для впевненого просування шляхом єврореформ.
Зокрема, Євроофіс не розробляє законопроекти, не має права законодавчої ініціативи (подання проектів нормативно-правових актів на розгляд Кабінету міністрів), не веде переговори з європейською стороною на вищих рівнях, не має права давати доручення іншим органам державної влади (лише через прем’єр-міністра і лише у виняткових випадках).
Основним його завданням є моніторинг загальної ситуації, чого не досить для ролі єдиного і головного координатора євроінтеграції в країні.
Водночас передбачається, що Офіс буде підпорядкований віце-прем’єру з питань євроінтеграції, що може значно посилити його політичну вагу та реформаторські потужності.
Зокрема, профільний "віце" зміг би на достатньому рівні координувати весь процес євроінтеграції, який наразі розпорошений між різними відомствами.
![]() |
Для перегляду інфографіки натисніть на зображення |
Однак, повертаючи цю посаду втретє, варто більш продумано затверджувати набір повноважень та компетенцій, аби потенційний кандидат міг робити, а інколи навіть протискати необхідні єврореформи. Також відкритим залишається питання ще більшого посилення євроінтеграційного менеджменту – створення в Україні окремого міністерства або нацагентства.
В будь-якому випадку обрана установа повинна мати сильну інституційну потужність – розгалужену структуру, широкий набір повноважень – і тісно співпрацювати як з усіма профільними відомствами на центральному рівні, так і з регіональною та місцевою владою.
Для ефективного європоступу відповідні структурні одиниці повинні існувати в усіх органах виконавчої влади – таким чином вибудовується кадровий потенціал, потреба в якому з подальшим зближенням з Євросоюзом тільки зростатиме.
Грузинський приклад
Не менш цікаво дослідити, як євроінтеграцію зараз координують у Грузії, яка разом з Молдовою є нашою "колегою" з підписання минулого року Угоди з ЄС.
Ще в 2004 році для загальної координації процесу грузини створили урядову комісію з питань євроінтеграції, яку очолив особисто прем’єр-міністр.
Водночас того ж року була введена посада державного міністра з європейської та євроатлантичної інтеграції, який очолив відповідну структуру – профільний "євро-офіс", дещо подібний до нашого за функціоналом. До речі, при євроінтеграційному державному міністрі успішно діє громадська рада, до якої входять представники провідних аналітичних центрів, асоціацій та неурядових організацій.
Секторальна імплементація Угоди в Грузії теж розділена: за процеси візової лібералізації відповідає МЗС, за впровадження Зони вільної торгівлі – переважно міністерство економіки, введені посади заступників міністрів з євроінтеграції тощо.
Звісно, непорозуміння в координації виникають, однак у Грузії відчутна присутність політичної волі та відданості євроінтеграційним реформам, що дозволяє їм дивитись в майбутнє, в тому числі очікувати на позитивні висновки цьогорічного саміту в Ризі, з більшим оптимізмом.
З огляду на описаний європейський досвід, історію євроінтеграції по-українськи і, звісно, наші національні особливості взаємодії та "слухняності" у владних колах, відстоювати якийсь варіант координаційної моделі як єдиний правильний – справа невдячна.
Питання, насправді – в часі, якого на довгі роздуми та дискусії просто немає. Зараз Україну за відсутність реальних реформ, причому не тільки європейського спрямування, критикують всі, а кожен день зволікання тільки наближає до ризику реалізації різних негативних сценаріїв. Наприклад – "дефолтного". І це – у кращому випадку.
Автори:
Денис Горбач, Марія Голуб,
експерти інформаційної кампанії "Сильніші разом!"