Що дає Нідерландам зона вільної торгівлі з Україною

Середа, 23 березня 2016, 15:35 - Дмитро Науменко, для Європейської правди

Якщо не аналізувати торговельні відносини України і Нідерландів, то здається, що ми згадуємо про нашу співпрацю тільки напередодні 8 березня, коли сотні нідерландських тюльпанів перетинають митний кордон назустріч щасливим жінкам. Адже зазвичай українці купують багато квітів до цього свята, і нідерландські тюльпани, зокрема, дуже популярні.

Але насправді торгово-економічне співробітництво між Україною та Нідерландами не обмежується лише торгівлею квітами.

З того часу, як Україна стала незалежною країною, обсяги торгівлі, інвестицій і кількість ділових зв'язків з Нідерландами стрімко збільшувались, відображаючи зростання зацікавленості нідерландського бізнесу в українських ринках, і навпаки. Імплементація Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, як очікується, відкриє нові можливості для торгівлі та інвестицій між Нідерландами та Україною.

Саме тому ми провели короткий аналіз із оглядом останніх подій та переваг, які виникають для нідерландського бізнесу для торгівлі та ведення бізнесу в Україні.

Наш аналіз продемонструє, яким є сьогоднішній status-quo економічного співробітництва та структура торгівлі, що відбувається із інвестиціями та інтенсивністю ділових контактів, а також конкретними перевагами, які стануть наслідком нещодавно запущеної зони вільної торгівлі між нашими країнами.

По-перше,

наскільки важливими є Україна для Нідерландів і Нідерланди для України з точки зору торгівлі товарами?

Якщо подивитися на сукупний експорт та імпорт Нідерландів у 2015 році, то можна помітити, що Україна посіла лише 54-те місце як експортний напрямок для нідерландських товарів і 52-ге місце серед країн-імпортерів у Нідерландах.

Частка українського ринку склала крихітні 0,1% серед загального обсягу нідерландського експорту до усіх країн світу, а обсяг українського експорту до Нідерландів становила також незначні 0,2%.

Це, звичайно, суттєво менше, ніж у найбільших торговельних партнерів Нідерландів – Німеччини, Бельгії, Великої Британії та Китаю, які утримують верхні позиції в рейтингу.

Рейтинг України і Нідерландів в якості партнерів по торгівлі товарами 

Нідерланди є більш цінним торговельним партнером для України, утримуючи 11-те місце в рейтингу найбільших експортних ринків України із часткою 2,4% від загального, але будучи при цьому лише 16-м за величиною імпортером в Україну із досить невеликою часткою 1,2%.

В абсолютному вимірі експорт з Нідерландів до України склав близько 450 млн доларів США  у 2015 році, тоді як Україна доставила товарів до Нідерландів рівно вдвічі більше – на суму 900 млн доларів США.

Тож очевидно, що ані Україна, ані Нідерланди не є головними торговельними партнерами один для одного сьогодні, що особливо чітко відображає статистика з боку Нідерландів. Однак, з іншого боку, така ситуація означає величезний простір для розвитку торговельних відносин між нашими країнами, особливо, якщо взяти до уваги розмір і економічний потенціал України в Європі.

По-друге,

як розвивався товарообіг між нашими країнами протягом останніх десятиліть?

Починаючи з 1990-х років, нідерландський експорт в Україну збільшився з мінімуму, що становив 14 млн євро в 1992 році, до 200 млн євро в 1997 році, а після кризи 1998-99 років він швидко зростає – в середньому на 12% в рік.

У 2007 році обсяг нідерландського експорту досяг свого історичного максимуму в 1,4 млрд євро.

Світова економічна криза 2008-2009 років сильно вдарила по нідерландському експорту, що станом на кінець 2009 року скоротився наполовину. До 2012 року він відновився до 1,2 млрд євро, розпочавши однак потім новий етап скорочення. 2015 року нідерландський експорт досяг нового мінімуму – 670 млн євро на тлі військових дій на Сході України, що принесли з собою падіння промислового виробництва і внутрішнього попиту, а також  політичної нестабільності і погіршення ділового клімату.

Розвиток торговельних потоків між Нідерландами та Україною

Український імпорт до Нідерландів розвивався за дуже схожим сценарієм, з тією лише різницею, що загальна вартість українських товарів, які експортувалися в нідерландському напрямку, була вдвічі меншою. Але на графіку із динамікою українського експорту до Нідерландів можна побачити, що після того, як він відновився з часу кризи 2008-2009 років, він продовжив зростання і в 2015 році став більшим (892 млн євро) за нідерландський експорт до України (670 млн євро).

Таку несподівану тенденцію можна пояснити тим фактом, що

більшість українських товарів потрапляють до Нідерландів в якості сировини, продуктів харчування і напівфабрикатів (ми побачимо це далі), які отримали цінову перевагу внаслідок швидкої девальвації гривні і стали більш конкурентоспроможними на ринку Нідерландів.

Активна позиція великих українських сільськогосподарських холдингів, які зробили успішні зусилля для виводу своєї продукції на ринок ЄС, також внесла значний вклад в зростання експорту України до Нідерландів.

Сучасний розвиток торгівлі між Україною та Нідерландами демонструє швидке зниження нідерландського експорту до України через несприятливі умови для попиту на нідерландські товари.

Україні ж, навпаки, вдалося збільшити свій експорт до Нідерландів, використовуючи свою специфічну структуру експорту та ефект девальвації.

Для відновлення нідерландського експорту до нас структурні реформи в Україні, що поліпшать бізнес-клімат та умови торгівлі, є життєво необхідними.

По-третє,

що Нідерланди продають до України та купують в Україні?

Нідерландський експорт до України добре диверсифікований та складається, головним чином, з пластиків (13,2% від загальної вартості експорту), продукції різного спеціалізованого машинобудування (9,7%), фармацевтичної продукції (8,7%) і транспортних засобів (8,7%), що в цілому становить близько 40% від загальної вартості нідерландських товарів, що були експортовані в Україну в 2015 році.

Україна експортує в Нідерланди в основному зернові (32,6% від загальної кількості), метали (21,7%), олію і насіння олійних культур (20% в цілому), м'ясо птиці (4,3%) і залишки харчової промисловості (3,8%). В цілому ці торгові категорії займають 83% від усіх товарів, що поставлялись в Нідерланди з України в 2015 році.

Структура нідерландського експорту в Україну і експорту з України в Нідерланди

Якщо подивитися на основні найбільші окремі товари, якими торгували Нідерланди та Україна у 2015 році, то можемо побачити, що Нідерланди найбільше експортували до України сільськогосподарські трактори (вартістю $28,8 млн), етилен ($28 млн), лікарські засоби ($26,7 млн), золото, нафтопродукти, поліацетал і полікарбонати, а також такі традиційні нідерландські товари, як какао і шоколад (на $24,7 млн), і, безумовно, квіти – живі і в цибулинах (вартістю $10,5 млн).

Україна постачала до нідерландських портів переважно кукурудзу (на $278 млн в 2015 році), феросплави (на $171 млн), соняшникову олію (на $134 млн), насіння олійних культур (на $45,2 млн), м'ясо птиці (на $38 млн), а також макуху (на $34 млн).

Несподівано було виявити, що Україна також продає в Нідерландах досить багато машин для поліграфічної промисловості (на $18 млн) і кабелю (на $15 млн).

Як бачимо, нідерландські товари, що експортуються до України, переважно є готовою продукцією з високою доданою вартістю - такі, як продукція машинобудування, лікарські засоби, продукція хімічної промисловості та інша, а також какао, шоколад і квіти, для яких Нідерланди є світовим торговельним ринком.

Експорт України в Нідерланди в основному відбувається за рахунок сільського господарства і харчової промисловості, а також металургійної продукції, де Україна має сильні позиції.

Проте Україна може зайняти і деякі ніші на ринку машинобудування, оскільки невелика частина з таких продуктів вже зараз затребувана на нідерландському ринку.

По-четверте,

які послуги надаються з Нідерландів в Україну і навпаки?

За обсягом торгівлі послугами в 2015 році Нідерланди посіли 18-те місце як експортний ринок для України із вартістю $107 млн, в той час як Нідерланди були на 7-й позиції за імпортом послуг до України, надавши послуг українським клієнтам на суму $139 млн.

Спад обсягів торгівлі послугами в 2008-2009 роках був не таким різким, як для товарів, і в 2013 році торгівля ними майже досягла докризового рівня.

Проте під час 2014-15 років падіння обсягу торгівлі досягло нової межі: в 2014 році експорт нідерландських послуг до України знизився на 36%, український експорт послуг до Нідерландів обвалився на досить відчутні 62% в 2015 році через загальне погіршення економічного співробітництва між двома країнами та зниження попиту на послуги через стагнацію економіки.

Нідерландські компанії мають сильні позиції в наданні фінансових послуг в Україні (їх частка становить 36% від загального обсягу наданих послуг), компанії з України надають нідерландцям в основному транспортні послуги (44% від загальної вартості послуг), що логічно випливає з великих обсягів сільськогосподарських товарів, які перетинають кордон України в напрямку Нідерландів (для порівняння - частка транспортних послуг Нідерландів для України становила лише 14% в загальному в 2015 році).

Країни також надають одна одній приблизно однакові обсяги бізнес-послуг (21% від загального обсягу). Україна також надає велику кількість послуг в сфері ІТ (28% від загального обсягу), де вона має сильні позиції. Частка IT-послуг, що були надані нідерландськими компаніями в Україні, становила лише 12% в 2015 році.

З точки зору послуг Україна має важливе значення для Нідерландів, як ринок фінансових послуг, бізнес-послуг та транспортних послуг; IT-послуги можуть також відігравати важливу роль в майбутньому.

З огляду на роль України як транспортного коридору між Західною Європою і Азією вона надає нідерландським клієнтам в основному транспортні послуги, але ІТ-послуги зайняли 1/3 від загальної вартості послуг у 2015 році, і їхнє значення зростатиме і надалі.

По-п’яте,

скільки Нідерланди інвестували в Україну?

На початок 2016 року Нідерланди були другим за величиною інвестором в економіку України, відстоюючи свої лідируючі позиції з точки зору прямих іноземних інвестицій (ПІІ) і входячи до трійки найбільших країн-інвесторів з 2012 року разом з Кіпром та Німеччиною. Станом на 1 січня 2016 року ПІІ з Нідерландів в Україну склали $5,6 млрд, або 12,9% від загального обсягу ПІІ в країну з усіх напрямків.

Економічна нестабільність негативно вплинула на готовність нових інвесторів вкладати гроші в українську економіку. Водночас 2015 рік продемонстрував помірне зростання прямих іноземних інвестицій, навіть незважаючи на вихід Shell з великого проекту видобування сланцевого газу в Східній Україні.

Прямі іноземні інвестицій з України в Нідерландах за останні 10 років були майже на нульовому рівні, або ж інформація про них не була доступною офіційно.

З точки зору окремих секторів ІТ-сектор і промисловість (в основному харчова та хімічна промисловість) були найбільш привабливими для нідерландських інвесторів в Україні в 2015 році, оскільки на них припала 1/3 від загального обсягу прямих іноземних інвестицій в країну.

Двома іншими важливими напрямками для нідерландських ПІІ були оптова торгівля та нерухомість. Найбільші традиційні інвестори були представлені компаніями "Royal Dutch Shell", "ING Україна", "Radobank", "Philips", "Akzo Nobel", "Damen Shipyards", "Юнілівер Експорт" та ін.

По-шосте,

що дасть нідерландському бізнесу українська зона вільної торгівлі з ЄС?

Нідерландські компанії вже мають велику бізнес-присутність в Україні. Станом на кінець 2015 року в Україні працювало 315 нідерландських компаній, половина з яких вели бізнес у сфері сільського господарства і виробництва продуктів харчування (155 компаній), а інші 160 працювали в сфері надання фінансових, логістичних, бізнес та ІТ-послуг, а також у сферах енергетики, будівництва і деревообробної промисловості.

Нідерландські компанії в Україні: галузева присутність та вигоди від ЗВТ+ 

Поглиблена та всеохоплююча зона вільної торгівлі (між Україною та ЄС (або ЗВТ+)), що почала діяти з 1 січня 2016 року, повинна сприяти торгівлі та бізнес-присутності нідерландських компаній в Україні. Торговельна угода дозволить поліпшити їх доступ на ринок України та полегшити торгівлю як з точки зору експорту, так і імпорту. За результатами моделювання Інституту економічних досліджень та політичних консультацій (2011 р.), внаслідок імплементації Україною положень ЗВТ+ експорт з України до ЄС в цілому має зрости на 6,3%, а експорт з ЄС до України - на 5,8% у довгостроковій перспективі.

В короткостроковій перспективі полегшення торгівлі відбудеться внаслідок поступової ліквідації (протягом 10 років) більшості митних тарифів між Україною та ЄС, що сприятиме подальшому зниженню витрат на проведення торговельних операцій і зростанню торгівлі в цілому.

Для нідерландських експортерів це означатиме наступні зміни:

після того, як ЗВТ+ набрала чинності, 80% від поточного нідерландського експорту увійшли до безмитного режиму, а середня ставка імпортного мита становить зараз лише 2,9%.

Через 10 років без сплати мит буде постачатись вже 98% нідерландського експорту до України.

Варто відзначити, що Нідерланди підтримуватимуть більш високий рівень тарифного захисту для імпортних українських товарів, оскільки їхній ринок буде повністю відкритим для наших товарів лише на 78% у 2026 році, враховуючи збереження тарифів і квот на окремі чутливі категорії товарів, зокрема такі, як какао і шоколад.

 Графік ліквідації українських імпортних мит відповідно до ЗВТ+ для окремих важливих товарів для Нідерландів

З точки зору окремих важливих товарів з Нідерландів, що експортуються до України, для більшості товарів імпортні мита "обнулилися" вже з 1 січня 2016 року, з моменту запуску ЗВТ+ з ЄС. Єдині товари, до яких Україна застосовуватиме захисні мита в 2016 році, це трактори, що були у використанні, а також квіти у цибулинах, зокрема тюльпани. Для тракторів, що були у використанні, тарифний захист буде остаточно ліквідований з 2019 року.

Але зона вільної торгівлі з ЄС – це більше, ніж просто угода про лібералізацію тарифів. Вона також пропонує комплексну програму реформ для України, щоб привести регулювання бізнесу в країні у відповідність із такими ж процедурами у Європейському Союзі.

Після того, як Україна приведе у відповідність регулювання бізнесу, правила і процедури до європейського зразка, торгівля з Україною для нідерландських компаній буде схожа на торгівлю з будь-якою іншою державою-членом ЄС, тим самим знижуючи витрати на її ведення.

Компаніям, які хочуть торгувати з Україною, більше не треба буде з'ясовувати, яких правил вони повинні дотримуватися, як вони відрізняються від європейських і як вони можуть отримати сертифікати на свою продукцію, оскільки сертифікати, видані в Україні, визнаватимуть в ЄС, і навпаки.

Таким чином, усі реформи, що пов’язані із ЗВТ+, матимуть величезний вплив на діяльність нідерландських компаній, які працюють в Україні, і зроблять значний вклад в їхній успіх на нашому ринку. Те ж саме можна сказати і про нідерландські компанії, що тільки планують збільшити своє процвітання, заходячи на український ринок, який є найбільшим в Європі і налічує сьогодні 43 млн споживачів.

 

Автор: Дмитро Науменко,

старший аналітик інформаційної кампанії "Сильніші разом!"