Недитяче завдання. Чи можуть українські компанії вийти на європейський ринок товарів для дітей

Середа, 19 жовтня 2016, 15:30 — Юрій Панченко, Європейська правда

Вважається, що якщо експорт в ЄС непростий, то експорт товарів для дітей – ще вдвічі складніший.

Невипадково виробники намагаються уникати статусу "товари для дітей". Наприклад, ЄвроПравді вже доводилося бачити, як українські виробники іграшок експортували в Європу "сувенірну продукцію". По суті, ті ж іграшки, проте "сувенірний" статус дозволяв уникати надскладної сертифікації.

Такі труднощі сформували міф, що цей ринок закритий для українських експортерів.

Аналогічні оцінки часто висловлюють і щодо дитячого одягу. Вважається, що цей ринок для українських експортерів якщо не закритий повністю, то, як мінімум, вимагає дуже великих стартових вкладень.

Та життя спростовує думку скептиків. "Європейська правда" продовжує цикл розповідей про українські компанії, які зуміли вийти на ринки країн ЄС.

Наш новий герой – чернігівська компанія "Берегиня", що виробляє взуття для дітей та підлітків. Це досить велике, за місцевими мірками, підприємство – 300 осіб у штаті, понад 70 років випускало продукцію для українського і російського ринків.

"Раніше у нас була торгівля з Європою, але досі це були поодинокі спецзамовлення. Це абсолютно не схоже на ті завдання і виклики, з якими ми зіткнулися зараз", – розповідає гендиректор компанії Ганна Бас.

Причина виходу на ринок ЄС досить банальна для України – фактичне закриття російського ринку.

При цьому завдання ускладнювалося тим, що у компанії не було коштів для просування на новому ринку.

Здавалося, що поставлене абсолютно нездійсненне завдання. Однак на практиці з’ясувалося, що нічого неможливого немає. Минулого року чернігівська компанія почала експорт до Австрії, працюючи з місцевим посередником. Саме цей посередник і забезпечує подальше просування чернігівського взуття як в австрійські, так і в німецькі магазини.

На підставі дистриб'юторського договору австрійський представник розробив нову торгову марку Primissimi - спеціально для продажу в ЄС, розроблено сайт для онлайн-продажів, сприяв тому, що чернігівська фабрика була представлена на міжнародній виставці в австрійському Зальцбурзі.

Робота через посередника має багато недоліків (насамперед, фінансових), але спрощує просування в Євросоюзі.

Тут і далі – фото "Берегиня" 

"Наш австрійський партнер бере на себе всі зобов'язання по розміщенню в мережах і вирішує всі проблеми з сертифікацією. Звичайно, поки це невеликі партії, але ми вже представлені в ЄС, причому під своїм брендом", – кажуть в чернігівській компанії.

Можливість виходу зі своїм брендом – особлива удача, адже більшість українських підприємств легкої промисловості зазвичай виконують лише замовлення великих світових компаній, з їх символікою та ярликами, а отже, українські бренди залишаються невідомі в Європі.

Водночас просування свого бренду вкрай важливо, якщо виробник хоче конкурувати не тільки ціною.

Наприклад, в "Берегині" свій сегмент називають "середній плюс". А це означає, що їхнім конкурентом є не численні "китайці" і "індуси", а європейські виробники. Компанії з традиціями, давно відомі своїм клієнтам (точніше – їхнім батькам ;)

Вийти і закріпитися на такому ринку – і так дуже непросте завдання, але ж у чернігівській компанії взагалі немає рекламних бюджетів. Тож, в цілому, "місія нездійсненна".

Але ситуація змінюється, якщо ставити перед собою реальні завдання.

"Для того щоб вийти в Європу, потрібні або великі кошти, або час. Зайвих грошей у нас немає, тому треба бути готовим, що дорога в Європу буде довгою", – каже Ганна Бас. Такий вибір дозволив виробнику відкласти "на потім" багато дорогих процедур і навіть сертифікацію. Як пояснили в "Берегині", зараз обов'язки по сертифікації їхньої продукції (європейські торгові мережи часто вимагають додаткових сретифікатів) лежить на австрійському партнері.

"Звісно, ми розуміємо, що це лише тимчасовий крок. Ми розраховуємо, що за деякий час, коли у нас будуть можливості наростити свій експорт в ЄС, ми пройдемо повноцінну європейську сертифікацію. Однак поки що ми можемо уникнути цих витрат, і це дуже зручно", – запевняє начальник відділу ЗЕД чернігівської компанії Тетяна Ісмаїлова.

 

Може виникнути питання: невже це можливо? А як же "драконівські" вимоги ЄС до продукції для дітей?

Насправді все набагато простіше. Дорога в Євросоюз для "Берегині" відкрилася завдяки загальнодержавним успіхам в адаптації до євростандартів.

А конкретно – завдяки визнанню сертифікатів відповідності.

Тепер український сертифікат, що підтверджує, що продукція зроблена виключно з натуральних матеріалів, дозволяє розпочати поставки до ЄС.

На практиці українського сертифіката часто не вистачає: конкретні торговельні мережі часто вимагають додаткові сертифікати від компаній поза межами ЄС. Однак, і це дуже важливо – йдеться не про вимоги ЄС і не про вимоги окремих контрагентів. Як правило, такі умови ставлять європейські оптовики, які ще не довіряють українським партнерам.

Ще один бар'єр для українського бізнесу, який часто називають експортери – необхідність адаптації до смаків європейців.

У "Берегині" вирішили і це питання. Знайти рішення цієї проблеми також вдалося без значних коштів.

 

"Смаки відрізняються і всередині України. Наприклад, покупці в Києві часто надають перевагу іншій продукції, ніж львів'яни. Звісно, смаки в Європі теж різні.

Ми зробили дуже просту ставку – в ЄС експортується дитяче взуття стриманих кольорів без додаткових прикрас. В Україні подібна продукція має стабільний попит в усіх регіонах. І ми не помилилися – це зацікавило і європейських споживачів", – говорить Ганна Бас.

На жаль, український експорт до ЄС товарів для дітей поки не став масовим. Численні стереотипи все ще працюють проти України.

Однак, як показує практика, більшість "страшилок" про складнощі виходу в ЄС виявляються лише міфами.

Насправді на європейський ринок можуть виходити невеликі компанії. Для цього вистачить української сертифікації. А головне – європейські покупці готові купувати речі, зроблені в Україні.

Досвід чернігівських виробників доводить всі ці три правила.

Стаття підготовлена "Європейською правдою" в рамках інформаційної кампанії Stronger Together!

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: