Війна за британський спадок: 27 причин, що гальмують Brexit
З моменту оголошення Великою Британією про вихід з ЄС минуло більше року. Вже не залишилося сумнівів, що Лондон залишить ЄС.
Але залишається відкритим питання, на яких умовах відбуватиметься це розлучення. Переговори з цього приводу йдуть дуже складно. Не останнім чином – через невпевненість, адже ніхто не знає, на яких умовах пройде "розлучення" та якими будуть його наслідки для Британії та ЄС.
При цьому британська частка на загальноєвропейському ринку настільки приваблива, що чимало країн прагнуть її зайняти.
У гонитву за британськими філіалами включились Ірландія, Люксембург і навіть Польща. Ставки зростають, привабливим спадком для поляків є медична галузь і банківська сфера. Ірландія прагне залучити банкірів, програмних інженерів та бухгалтерів.
На цьому фоні глобальні гіганти банківського бізнесу, такі як Citigroup, JPMorgan Chase, HSBC (Ейч-Ес-Бі-Сі, Лондон), а також Sumitomo Mitsui Financial Group перебираються до Франкфурта. Телекомунікаційний гігант Vodafone заявив про ліквідацію свого представництва в Лондоні.
І це лише початок – майже 57% компаній, що працюють у Британії, зондують грунт на випадок надзвичайних ситуацій, пов’язаних з Brexit, однак лише 11% вже почали реалізовувати свої плани.
В цілому перенесення робочих місць призведе до втрати британцями понад $24,8 млрд.
Водночас стало зрозуміло: британська економіка цілком вдало пережила "перший шок", що мав настати після оголошення Brexit. Про це свідчить, зокрема, зростання її економіки на 1,8%.
Отже, які основні теми для переговорів Лондона і Брюсселя?
Перш за все, британці прагнуть залишити за собою право на безболісний перехід до вільної торгівлі через британські кордони; вирішення проблеми газової залежності; нові правила членства в Євратомі; участь у військових формуваннях ЄС; обмін і доступ до секретної інформації тощо.
Однак це далеко не все.
Ліки. Нові лікарські засоби, що надходять на ринок ЄС, зазвичай проходили експертизу і оцінювались Європейським агентством (European Medicines Agency, EMA) у Лондоні. В разі зміни ЕМА місця дислокації відбудеться значна затримка з оформленням і видачею ліків пацієнтам.
В ЄС-27 не виключають вірогідність залишення Британії в рамках регуляторних актів ЄС, однак як це зробити, поки не знає ніхто, оскільки "бути в блоці і поза блоком" – явище не з легких.
Один з варіантів – залучити Міністерство охорони здоров'я Сполучених Штатів. В США можуть оцінити продукт, а в EMA – визнати це або, навпаки, заперечити. Американський варіант з ліками є цікавим, однак чи погодиться на таку схему Велика Британія?
Права людини. 60% населення Великої Британії бажають залишитися громадянами ЄС. Натомість ЄС пропонує надати британським емігрантам в Європі право лише на проживання в конкретній країні.
Отже, через Brexit можуть постраждати і самі британці, оскільки працюють в інших країнах ЄС.
Безпека. До проблем додається невизначеність майбутньої флагманської військової участі Британії в ЄС. Британія мала б забезпечити понад 1500 солдатів для бойової групи ЄС, військової частини швидкого реагування, хоча з липня 2019 року вона залишатиме ЄС.
Не менша проблема – 27 країн, що залишаються у складі ЄС, часто мають різне бачення, чого треба вимагати у Британії у першу чергу, а що – другорядне.
Ключовою фігурою в процесі Brexit має стати Австрія, яка перебирає на себе керівництво в Європейській раді в другій половині 2018 року.
Найважливішим завданням для австрійського керівництва є забезпечення прав 25 тисяч австрійських громадян, що нині мешкають у Британії. Владні австрійські структури також переймаються фінансовими проблемами: очікують від ВБ і ЄС гарантій щодо розв’язання питання з європейським бюджетом, який з виходом ВБ значно зменшиться – на кілька мільярдів євро.
Бельгію більш за все непокоїть торговельне питання, оскільки 80% експорту країни спрямований до ВБ. Поза тим, Бельгія розраховує також на співпрацю у безпековій сфері.
Болгарія найбільше опікується питаннями захисту прав 60 тисяч власних громадян, що перебувають у Британії.
Данія переймається наслідками для власної торгівлі: щоби британські підприємства не мали доступу до ринку ЄС, оскільки це може призвести до торгівлі данськими товарами за низькими цінами зі зрозумілими негативними наслідками для данської економіки.
Естонію хвилює доля збройних сил НАТО на естонській території і майбутнє естонських фірм у Британії. Естонці намагатимуться і надалі утримувати з Британією тісні господарські стосунки, оскільки в Лондоні працює значна кількість естонських фірм з технічного обладнання.
Саме тому Естонія так чи інакше прагнутиме залишити за ВБ ключову роль в безпековому секторі ЄС.
Голландія дивиться більш тверезо на наслідки Brexit як для самої ВБ, так і для вітчизняної економіки: бачить необхідність коригування доволі нереалістичних очікувань ВБ у зв’язку з Brexit.
Греція намагається уникнути будь-яких дебатів щодо наслідків Brexit і слідувати чітким правилам гри за рішеннями керівних органів ЄС.
Серед найважливіших завдань Ірландії – збереження миру в північній частині острова, а також запобігання розриву торговельних зв’язків з ВБ.
Іспанія турбується за збереження прав 300 тисяч своїх громадян. До того ж, наслідки Brexit можуть негативно позначитись на туристичних потоках британців, 18 млн яких щороку милуються іспанськими краєвидами.
Головний біль Кіпру стосується британської військової бази Акротірі, що займає кіпрську територію, населені пункти, де проживають кіпріоти. Від британських вкладень залежить і кіпрська туристична сфера. До того ж переважна частина студентів Кіпру вчиться в британських вишах.
Литва турбується про права 200 тисяч литовців в ВБ. До того ж, Литва, як і Польща, є бенефіціаром єврофондів у сферах, пов’язаних з економікою, освітою, наукою. А з реалізацією Brexit відповідні фонди можуть скоротитись.
Мальта намагатиметься використати найбільші корисні наслідки від Brexit і як колишня британська колонія, і як філія британських фінансових фірм.
Для Німеччини Brexit має вкрай символічне значення.
Берлін вкотре довів своє лідерство і відповідальність за майбутнє євроінтеграції.
Тому німецька позиція доволі жорстко визначає умови Brexit. Однак в інтересах Німеччини – підтримувати інтенсивні економічні та політичні зв'язки з Великою Британією. Сучасну політику Німеччини щодо ВБ визначають як "не поспішати зривати вишню". Brexit не є трагедію, однак створить чимало проблем.
Польський уряд вважає за необхідне для ЄС проведення дерегуляції, введення нових торговельних схем, розвиток спільного ринку. Країни, що лишаються поза сферою євро, зокрема і Польща, бачать також важливість відповідного механізму європейської безпеки, що гарантуватиме національну безпеку.
Наступне важливе питання для Польщі – захист прав поляків на островах, де мешкає понад 800 тисяч поляків.
Ще одним важливим питанням є гроші. Польща – найбільший бенефіціар серед країн ЄС. Після Brexit загальний бюджет ЄС значно поменшає.
Португалію хвилюють питання безпеки і прав громадян ЄС, втрата сильної Британії в системі безпеки ЄС значно послабить систему захисту і зробить її вразливою.
Для Румунії основним питанням є рівні права громадян ЄС. Словацька Республіка також переймається правами своїх 75 тисяч громадян.
Для Словенії є важливим, щоби Британія все врегулювала за принципами і законодавством ЄС. Фінляндія турбується про майбутнє ЄС.
А Франція намагається утримати ЄС на плаву і перешкоджати поширенню ідеї Brexit на інші країни. При цьому не забуває про практичні питання: Британія має повернути кошти європейцям і сплатити заборгованість перед ЄС.
Серед нових учасників ЄС Хорватія сподівається, що Brexit не призведе до перекроювання Росією і Туреччиною географічної карти Європи, оскільки ВБ виступає ключовою державою європейської стабільності і є необхідною в системі захисту цивілізованої Європи.
Чеська Республіка не поспішає з висновками, однак вважає, що торговельні питання мають бути розв’язані вже після всіх юридичних погоджень. У Швеції превалює думка про збереження єдності Євросоюзу і єдиного бюджету ЄС, що є стовпами надійності євроінтеграції.
Таким чином, для всіх країн ЄС-27 кардинальним питанням щодо Brexit є збереження прав європейців, з яких країн вони б не походили.
Перед Британією і ЄС постають все нові й нові проблеми, серед яких і складний процес вилучення ВБ із законодавчого поля ЄС.
Натомість європейський парламент навіть не встиг охопити всі питання за час сесій, а тому справжня робота тільки розпочалася.
Автор: Людмила Чекаленко,
Дипломатична академія МЗС України