Інтернет без реклами цигарок: що гальмує впровадження антитютюнових директив ЄС
Як вже знають наші читачі, "Європейська правда" реалізує проект підтримки регіональних ЗМІ, які бажають висвітлювати тематику ЄС. Ми републікуємо деякі матеріали, що вийшли в регіональних ЗМІ в рамках цього проекту. До вашої уваги – стаття з Харкова.
* * * * *
За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, вживання тютюну є основною причиною передчасної смертності, якій можна запобігти і яка щороку в світі забирає більше 7 млн людських життів.
Понад 6 млн таких смертей є результатом безпосереднього вживання тютюну, а близько 890 тис. випадків – наслідком впливу вторинного тютюнового диму на тих, хто не палить. В разі збереження цих тенденцій до 2030 року тютюн буде щороку вбивати понад 8 млн осіб у всьому світі, і 80% цих передчасних смертей припадатиме на населення країн з низьким і середнім рівнями доходу.
Якщо не буде вжито термінових заходів, протягом XXI століття вживання тютюну може вбити мільярд осіб чи більше.
Всесвітня організація охорони здоров'я охарактеризувала ситуацію в світі як "глобальну тютюнову епідемію". Для запобігання поширенню тютюнопаління в 2003 році було прийнято Рамкову конвенцію ВООЗ по боротьбі проти тютюну (РКБТ).
Ця конвенція стала одним з найбільш швидко прийнятих і успішних договорів в історії Організації Об'єднаних Націй: вона вже ратифікована 181 країною, в якій поживає близько 90% населення світу. Україна підписала конвенцію 25 червня 2004 року, ратифікувала – 6 червня 2006 року.
Угода про асоціацію між Україною та Європейським Союзом містить главу 22 "Громадське здоров'я", в якій, зокрема, зазначено, що сторони розвивають співпрацю в тому числі з імплементації РКБТ. У відповідному додатку до угоди йдеться, що протягом двох років з дати набрання угодою чинності в Україні мають бути законодавчо впроваджені положення двох директив ЄС про наближення законів, підзаконних та адміністративних актів держав-членів стосовно виробництва, презентації та реалізації тютюнових виробів, а також реклами і спонсорства тютюнових виробів.
У квітні 2014 роки замість цих двох директив була прийнята одна нова, але оскільки Угода про асоціацію на той момент вже була парафована і опублікована, до неї вона не увійшла.
Проте, згідно з додатком до Угоди, Україна зобов'язана впровадити в своє національне законодавство положення цієї нової директиви 2014/40/ЄС, чого й досі не зроблено.
Автори законопроекту №2820 "Про внесення змін до деяких законів України з охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну" пропонували впровадити в Україні положення директиви синхронно з ЄС – з 20 травня 2016 року.
Однак законопроект був включений до порядку денного сесії більш ніж за два роки з моменту його подання – 3 жовтня поточного року.
В чому проблема
Чинне законодавство України відповідає майже всім умовам Директиви ЄС, які взяла на себе зобов'язання імплементувати Україна в Угоді про асоціацію.
Виняток – останній абзац частини 1 статті 22 закону України про рекламу, в якому сказано, що реклама тютюнових виробів забороняється в мережі Інтернет, крім веб-сайтів, призначених для повнолітніх осіб, обов'язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів.
У директиві ж ЄС сказано, що така реклама в інтернеті заборонена без будь-яких уточнень щодо віку отримувачів інформаційних послуг.
Крім того, в статті 13 РКБТ зазначено, що сторони "вводять повну заборону... на рекламу, стимулювання продажів і спонсорство по радіо, телебаченню, у друкованих засобах масової інформації та, у відповідних випадках, в інших засобах інформації, таких як інтернет, протягом п'ятирічного періоду..."
Таким чином, Україна має повністю заборонити рекламу тютюнових виробів в інтернеті.
Також законопроект 2820 передбачає нові вимоги до маркування упаковки тютюнових виробів, заборону на використання смакових добавок і інгредієнтів у сигаретах, регулювання продажів курильних сумішей і електронних сигарет.
Після ухвалення законопроекту розмір медичного попередження про шкоду паління на пачках збільшиться з 50 до 65%, малюнки будуть розміщені по обидва боки, а відповідні написи з'являться також на бічних кришках коробки. Посилюються також деякі вимоги до виробників тютюнових виробів.
Всі ці заходи відповідають правилам, які вже більше року діють в усіх країнах ЄС.
Друга спроба
Спробу повністю заборонити рекламу тютюнових виробів раніше здійснювали автори прийнятого в 2011 році законопроекту №5164. Вже під час його ухвалення в першому читанні 30 листопада 2010 року деякі депутати виступили за збереження "права для тютюнових компаній рекламувати продукцію в інтернеті".
"Внаслідок чисельної переваги представників інтересів тютюнової, рекламної та медійної індустрії в робочій групі текст законопроекту, рекомендований комітетом, втратив кілька важливих позицій, а саме: повна заборона реклами тютюну (а не запропонований список), повна заборона реклами в інтернеті і заборона реклами в магазинах і кіосках (пунктах продажу)", – заявив у червні 2011 року член робочої групи з доопрацювання законопроекту Андрій Скіпальський.
"Сьогодні реклама тютюнових виробів в інтернеті в Україні часто розміщується на спеціально створених сайтах для підтримки конкретних марок сигарет, – писав тоді завідувач сектором контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень Міністерства охорони здоров'я України Костянтин Красовський. – Для отримання доступу до матеріалів багатьох з таких сайтів треба заповнити дуже докладну анкету і вислати копію сторінки паспорта. Це робиться нібито для недопущення неповнолітніх, але для сучасних підлітків не є проблемою надіслати копію паспорта свого дідуся".
Незважаючи на всі доводи фахівців і громадськості, закон тоді був проголосований в остаточному вигляді з "винятками". Водночас він забороняв рекламу в інших ЗМІ та містив велику кількість інших норм, рекомендованих міжнародними структурами, зокрема вимагав розміщувати на упаковках сигарет попереджувальні написи і зображення і обмежував паління в громадських місцях.
Це дало свій результат. Згідно з даними другого Глобального опитування дорослих щодо вживання тютюну (GATS), проведеного в Україні в 2017 році, порівняно з 2010 роком
частка щоденних курців в країні скоротилася майже на 20% (з 25,0% до 20,1% загальної чисельності дорослого населення).
Введення обмежень на рекламу знизило частку людей, які помічали рекламу, спонсорство або стимулювання продажу сигарет, з 46,3% до 25,0%.
Однак Україні слідом за Європою необхідно зробити наступний крок в боротьбі з тютюнопалінням, вважають фахівці.
"Щороку Україна передчасно втрачає більше 60 тисяч людей через хвороби, викликані палінням. Більшості смертей можна запобігти, якщо посилювати заходи з контролю над тютюном. За час роботи восьмого скликання Верховної ради України не було прийнято жодного антитютюнового законопроекту. Навіть більше – вони блокуються і не вважаються пріоритетними, хоча мають надзвичайно важливе для держави значення в плані збереження життя і здоров'я її громадян, – зазначає міністр охорони здоров'я в 2005 році, народний депутат IV скликання, професор Микола Поліщук – один з авторів першого "антитютюнового" закону, прийнятого Радою в 2005 році.
Він нагадує – останні антитютюнові нецінові заходи були запроваджені ще в 2012 році. "За п'ять років з'явилися нові виклики, а законодавство залишилося застарілим. Саме тому в 2016 році поширеність паління в Україні вперше за останні 11 років не знизилася, а зросла: з 18,4% у 2015 році до 19,3% в 2016 році, за даними Держстату. Це тривожний сигнал. Тому якщо найближчим часом не ухвалити нові, більш ефективні закони з контролю за тютюном, то поширеність паління в Україні може знову зрости і досягти ганебних показників 11-річної давнини", – уточнює Поліщук.
Нова битва
Проходження законопроекту №2820 в парламенті теж буде непростим і напевно зустріне спроби торпедувати його з боку представників інтересів тютюнового бізнесу, вважають депутати, які підтримують проект.
"Проходження проекту в парламенті всіляко штучно блокується – швидше за все, через вплив і тиск тютюнових лобістів. Зараз ми маємо унікальний шанс продемонструвати, що Україна дійсно є членом європейської сім'ї, прийнявши проект №2028, що імплементує сучасні прогресивні антитютюнові норми, які за останніх півроку впровадили в себе багато країн Європи", – зазначає заступник голови комітету Верховної ради з питань охорони здоров'я Олег Мусій.
"Ми не маємо сумнівів у тому, що нам вдасться переконати парламент. Це нелегко... Тому що зараз в парламенті є велике тютюнове лобі, і ми реально розуміємо ці загрози. Але ми переконані, що наш законопроект №2820 вдасться прийняти, адже це позиція всіх людей, які хочуть, щоб Україна все ж являла собою здорову націю в майбутньому", – каже Оксана Корчинська, заступник голови комітету з питань охорони здоров'я та один з авторів законопроекту.
Автор: Сергій Бобок,
журналіст Status Quo
Матеріал підготовлено в рамках проекту "Просування реформ в регіони" Програми Європейського Союзу "Підтримка громадянського суспільства в Україні"