Сильніше за санкції: як Україні протистояти Nord Stream-2
Росія та її союзники в ЄС не втомлюються переконувати, що Nord Stream-2 – це лише бізнес-проект, а отже, не несе ані політичних, ані військових ризиків.
В Україні, а також в деяких європейських країнах з такими оцінками категорично не згодні. А що з цього приводу думають у НАТО? Тим більше, що в структурі Альянсу існує спеціальний орган – Центр з питань енергетичної безпеки, який і має аналізувати подібні ризики.
Про ризики Nord Stream-2, єдиної енергетичної стратегії НАТО, а також про місце України в цій стратегії ЄвроПравда поговорила з директором Центру Ромуальдасом Петкевічюсом.
Чи вдасться заблокувати Nord Stream-2?
США нарешті визначилися зі своїм ставленням до Nord Stream-2 – і це не може не тішити.
Безумовно, загроза санкцій змусить німецькі компанії додатково зважити, чи варто брати участь у фінансуванні російського проекту. І це безумовний плюс для всіх нас.
Однак моя особиста оцінка є такою, що навіть загроза американських санкцій вже не зможе зупинити будівництво Nord Stream-2.
Росія так далеко зайшла і цей проект такий важливий для неї, що вона швидше за все продовжить його реалізацію навіть за таких умов – за власний рахунок.
Та навіть побудова нового газопроводу не означає остаточної поразки для України.
Навіть у такому випадку здаватися не варто!
Певен, що навіть після побудови Nord Stream-2 можливі кроки, які зроблять його непривабливим для використання. Якщо цей проект раптом виявиться невигідним, то компанії, які зараз готові в нього інвестувати, відвернуться від нього в пошуку альтернатив.
Особливо якщо завдяки США вони побояться інвестувати в проект свої кошти!
Як цього добитися? Насамперед варто зазначити, що Україна сама має потенціал бути не тільки транзитером газу, але і його експортером.
Так, для цього Україні необхідно збільшити видобуток – і це далеко не перспектива завтрашнього дня. Однак в такому разі Україна зможе не тільки самостійно забезпечити внутрішній ринок газу, але і стати експортером. А це вже може створити такі умови, за яких транзит через Nord Stream-2 раптом виявиться економічно невигідним.
Друга умова для блокування Nord Stream-2 – Німеччина має закінчити подвійну гру і відмовитися від політичної підтримки цього проекту.
Наші німецькі друзі часто заявляють, що даний проект не має політичної складової, що це лише бізнес. Мені здається, що це не зовсім так.
А в такій ситуації фактором впливу на німецький уряд може стати лише суспільна думка в Німеччині – люди повинні вимагати відповіді, чому їх позбавляють альтернативи, який газ купувати.
Адже альтернатива російському газу існує – в першу чергу це газ з LNG-терміналів. Однак поки політика Німеччини полягає в тому, щоб не помічати цієї альтернативи.
Гарантії мінімального заповнення української труби
Такі ініціативи, на мою думку, несуть більше шкоди, ніж користі. І річ навіть не в тому, що це схоже на подачку.
Виглядає так, що такі гарантії – це просто спроба уникнути гучного скандалу. І це абсолютно невигідно Києву.
Річ у тім, що будь-який контракт може бути життєздатним лише в разі, якщо він економічно вигідний обом сторонам. А пропозиція Німеччини не вигідна ані Києву, ані Москві.
А отже, життєздатність такого контракту – під великим питанням.
Єдина альтернатива, як я вже говорив – спростовувати створений міф про комерційну вигоду проекту Nord Stream-2. А це можна зробити, лише створюючи прозорий газовий ринок.
Зарадити цьому має будівництво газопроводу з Норвегії до Польщі Baltic pipe і LNG-терміналу в Хорватії, що істотно збільшить пропозицію газу в Європі.
Окрім того, що це може спростити для України реверс газу, це має остаточно показати, що ринок газу є набагато вигіднішим і надійнішим, аніж покупка за довгостроковими контрактами.
Військові загрози Nord Stream-2
Крім економічних загроз, також не варто забувати, що російський проект збільшує і суто військові ризики для Європи.
Ми знаємо побоювання Києва, що після запуску Nord Stream-2 істотно зростає загроза активізації військових дій з боку РФ. І такі побоювання виглядають обґрунтованими.
Ми також бачимо, що під приводом захисту будівництва нового газопроводу Росія збільшує військову присутність у Балтійському морі – а це вже загроза для регіону Північної Європи.
А крім того, ми не знаємо, якими сенсорами буде обладнана лінія Nord Stream-2 і для яких цілей їх використовуватимуть.
Членство України в Центрі енергетичної безпеки
Відповіддю на усі ці побоювання має стати спільна стратегія НАТО з протидії загрозам у сфері енергетики.
Тут мені особливо приємно сказати, що вже цього року, думаю – до літа, Україна стане повноцінним учасником нашого Центру. Це не заборонено – зараз його членами є Фінляндія і Грузія, які також не входять до Альянсу.
Однак, наскільки я знаю, для України це буде перший досвід повноцінної інтеграції в структури НАТО. Можна навіть сказати – перший крок до повноцінного членства.
Це і символічний крок – український прапор буде вивішений перед входом до нашого Центру, разом із прапорами країн-членів НАТО.
Але це також і дуже практичний крок.
Україна прийде до Центру з усіма проблемами, про які ми з вами говоримо. І ми разом будемо шукати шляхи виходу. А головне, ці кроки згодом будуть включені до загального енергетичного порядку денного для всього НАТО.
Загальна енергетична політика для НАТО
Мушу визнати, що поки у НАТО немає єдиної енергетичної політики, і будь-яка країна може своїм голосом заблокувати загальні зусилля в цій сфері. Безумовно, це проблема для всіх нас.
Але відсутність загальної стратегії не означає, що вона не може з'явитися. Наше завдання – довести, що без спільної енергетичної політики НАТО залишається вразливим.
Або, наприклад, що пропоновані спільні дії з енергомодернізації дозволять скоротити до 25% використання енергоресурсів в армійській сфері.
Сподіваємося, що така стратегія буде прийнята – ми вже працюємо в цьому напрямку. І співпраця з Україною в цій сфері може бути дуже корисною і вам, і Альянсу.
Розмова відбулася під час Форуму Європа-Україна в польському місті Жешув. Озвучені оцінки не є офіційною позицією Центру НАТО з питань енергетичної безпеки