Топ-5 неочевидних можливостей ринку ЄС для українських аграріїв
Найважливіше, що ми отримали разом з можливістю експорту до ЄС – це зовсім не безмитна торгівля. Хоча, безумовно, відкриті двері в Євросоюз в короткостроковій перспективі дадуть виробнику можливість збільшити доходи у твердій валюті.
У той же час успішний запуск експортного спрямування дає аграріям у довгостроковій перспективі набагато більше можливостей, ніж просто збільшення виручки.
Це можливість побудувати бізнес світового класу, який приноситиме виробникам аграрної продукції не мільйони, а десятки і сотні мільйонів експортних доходів.
Є неочевидні плюси в нових експортних можливостях, і ми зобов'язані побачити їх і скористатися.
Навчитися просуванню на ринку
Експорт до ЄС – це вихід на конкурентний ринок, який навчить вас новим підходам до маркетингу та просування продукції.
Наприклад, зараз ви просто везете кормове зерно. Можливо, завтра вам надійде замовлення на поставку фасованого борошна. І вам доведеться зробити упаковку такою, щоб європейський споживач захотів покласти собі у візок, роблячи покупки в супермаркеті.
Тому, крім забезпечення високої якості продукції та відповідності її стандартам, для отримання конкурентних переваг вам також доведеться опанувати інструменти і методи позиціювання та просування продукції на ринках конкретних країн.
Це можливість навчитися розуміти потреби ринку, відстежувати і передбачати їх.
І навіть впливати на ринок!
Перейти до виробництва продукції з вищою маржею і доданою вартістю
Виробник зерна залежить від ринку. Він не може сам встановлювати ціну – він чекає, яку ціну запропонує ринок.
Виробник продукції переробки сам призначає ціну.
Така ціна може бути будь-якою, головне – вміти її аргументувати своїм брендом, якістю, особливими підходами та іншою додатковою цінністю для споживача.
Візьмемо простий приклад. На сьогодні біржова ціна кукурудзи становить близько $170 за тонну, тоді як ціна за тонну кукурудзяного крохмалю в середньому варіюється в межах $400-700. У свою чергу роздрібна ціна 500-грамової упаковки того ж крохмалю навіть на українському ринку становить близько $0,6-0,7.
Вигода від переробки і виробництва готової продукції більш ніж очевидна.
Посилити ефективність свого бізнесу
Європейський ринок аграрної продукції дотується.
Зараз на ньому ми можемо конкурувати лише ціною. А за деякими продуктами наші виробники не можуть запропонувати ціни, оскільки рівень їхньої рентабельності не дозволяє опуститися нижче, ніж це роблять аграрії країн ЄС.
Але якщо у ЄС вам не дають вигідної ціни, то, можливо, настав час зайнятися оптимізацією бізнесу і поліпшити показники собівартості продукції.
Отже, торгівля з ЄС змусить переглянути організацію бізнесу, впровадити більш ефективні бізнес-процеси.
Забезпечити якість продукції
Підвищення якості продукції важливе незалежно від того, чи збираєтеся ви освоювати експортний напрямок, чи ні.
Чим вища якість вашої продукції і адекватніша ціна, тим більше її цінуватимуть споживачі і тим впевненіше ви почуватиметесь на внутрішньому ринку.
Але якщо ви націлені підвищувати якість продукції, то чому б не робити це, виходячи з вимог і регламентів ЄС?
Навіть якщо сьогодні ви не експортуєте, можливо, завтра у вас з'являться для цього можливості, а ваша продукція відповідатиме ключовим вимогам та стандартам. Таким чином, ви заощадите і час, і ресурси, поступово адаптуючи свою продукцію під європейський ринок і європейського споживача.
Відкрити для себе ринки по всьому світу
Якщо ви зможете вийти на ринок ЄС і закріпитися на ньому, вам автоматично відкриються ринки всіх країн світу.
Адже якщо ваша продукція продається в ЄС, це означає, що вона відповідає всім стандартам якості. Якщо ви навчитеся конкурувати на європейському рівні, то на будь-якому ринку Азії або Африки ви почуватиметесь європейським виробником, продукція якого цінується вище і коштує дорожче.
І ще одна не очевидна перевага. Такі компанії, як "T. B. Fruit Україна", "Сварог Вест Груп", "KSG Agro" і низка інших, колись були просто невеликими фермами або фірмами, які зросли за рахунок використання раптових можливостей.
Я вірю, що зараз серед латифундистів є аграрій, у якого відносно невеликий бізнес (30–40 тис. гектарів), але у якого повний порядок з фінансами і стабільне зростання. Так ось, коли він дізнається про ці можливості і повірить у них, перед ним відкриється цілий світ.
Почніть готувати вашу компанію до експорту в ЄС зараз.
Період труднощів пройде, і Україна зможе активно підтримувати своїх виробників.
Однак почавши вже зараз, в майбутньому, коли держава забезпечить підтримку, ви будете готові зробити справжній стрибок.
Хто знає, може, за п’ять років ви станете одним з лідерів у вашій ніші.
Можливості безмежні, ними тільки треба скористатися.
Автор:
Владислава Рутицька,
заступник міністра аграрної політики та продовольства з питань європейської інтеграції