Україна програла першу суперечку у СОТ. Що далі?

Середа, 1 липня 2015, 10:09 — Юрій Панченко, Європейська правда

За минулий місяць Світова організація торгівлі декілька разів ставала ньюзмейкером для України.

Останній раз це відбулося зовсім недавно – 26 червня було прийнято рішення по суперечці України та Японії щодо введення Києвом захисних мит на імпортні автомобілі.

Це рішення важко назвати неочікуваним – введення Україною додаткового митного збору на імпортні автомобілі у квітні 2013 року з самого початку виглядало лобістським. Тим більше це була не перша спроба України надати додаткові можливості вітчизняному автопрому, створивши бар’єри перед імпортом.

Тоді – у середині 2013 року, коли всі вважали що Віктор Янукович веде країну до підписання Асоціації з ЄС, європейські дипломати називали це рішення однією з ключових перешкод на нашому шляху до ЄС.

Врешті-решт, додаткові мита вирішила оскаржити Японія. Відразу до японської скарги приєдналися і інші країни-автовиробники: Євросоюз, США, Південна Корея, Росія, Австралія, Індія та Туреччина.

Остання, до речі,  ввела у відповідь контрзаходи проти України, підвищивши мита на експорт українських горіхів. Зазвичай, СОТ дозволяє введення компенсаційних мит лише після доведення порушення, а тому рішення Анкари стало прецедентом для організації.

Втім, попри очікування, інші країни вирішили не йти цим шляхом.

Розгляд справи у СОТ тривав трохи більше року – досить швидко, адже в середньому розгляд торгової суперечки у рамках СОТ займає від двох до трьох років.

Більш важливим є створення українського прецеденту – наша країна вперше офіційно програла розгляд справи у СОТ. До того ж – в українському багажі досі немає і успішного вирішення торгової суперечки.

Сам по собі програш України у СОТ не є проблемою для країни.

В історії СОТ є десятки торгівельних спорів, за якими було прийнято рішення, а відповідно – є сторона, що програла. Серед них – США, ЄС або сама ж Японія.

Тобто, програш у Женеві аж ніяк не означатиме "клеймування" України.

Більш того, Україна не компенсуватиме втрат світових виробників, що виникли внаслідок дії захисних мит. Єдине можливе покарання - введення цими країнами компенсаційних мит, але воно можливе лише у випадку, якщо країна-порушник не хоче виправлятися.

В цій ситуації набагато важливішим є реакція української влади на рішення СОТ.

Теоретично країна має можливість подати апеляцію. Для цього необхідно подати відповідну заявку протягом двох місяців після отримання офіційного експертного звіту.

Хоча перспективи оскарження рішення СОТ є мінімальним – адже експертний висновок був фактично одностайним, навіть процес оскарження може бути вигідним для українських автовиробників.

Оскарження рішення СОТ означає чергове, як мінімум ще на півроку, збереження дії захисних мит. І відповідно – ще півроку збереження завищених цін на імпортні автомобілі на українському ринку.

Низка країн-членів СОТ, переважно – з третього світу, активно використовують таку можливість, по-максимуму залишаючи дію заборонених преференцій.  Звичайно, що українські автовиробники будуть не проти такого сценарію.

За інформацією ЄвроПравди, зараз в уряді схиляються в бік виконання рішення СОТ, а не його оскарження. Це підтверджується і в офіційних заявах представників Мінекономрозвитку. 

"Зважаючи на те що Уряд та Міністерство зараз докладають значних зусиль для створення "нового іміджу" України в СОТ, ми повинні  дуже серйозно та уважно оцінити наданий нам звіт! Адже мова йде про відповідальність України, як надійного та передбачуваного торговельного партнера в цілому, а не лише у цій справі", - заявила Торговий  представник  України  Наталія  Микольська.

Наразі зараз в Мінекономрозвитку стверджують, що після детального аналізу міністерство передасть свої висновки та рекомендації Міжвідомчій комісії з міжнародної торгівлі, яка і буде приймати рішення щодо можливого скасування вказаних заходів.

Проте не виключено, що ситуація може змінитися. Голос українського автопорому завжди був впливовим в українських владних колах.

Тим більше - свій інтерес у галузі зберігається і у чинного президента Петра Порошенко - його вихід з акціонерів "Богдан Моторс" так і не було офіційно підтверджено. До речі - саме за його керівництва Мінеккономрозвитку і було проведено підвищення автомобільних мит. 

Але з недавніх пор Україна взяла курс на покращення свого іміджу у СОТ. Відмова від скандальної торгової суперечки з Австралією стала першим кроком на цьому шляху.

Тепер рішення уряду щодо автомобільних мит стане "лакмусовим папірцем", чи дійсно Україна міняє свою політику у СОТ чи ні. 

 

Автор: Юрій Панченко,

редактор "Європейської правди"

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: