Як зруйнувати довіру ЄС. Топ-менеджер Нафтогазу про скандальне рішення Мінекономіки
Наприкінці минулого тижня владу сколихнуло несподіване рушення Мінекономіки, яке без консультацій з іншими учасниками процесу та в порушення зобов'язань України перед ЄС забрало у "Нафтогазу" управління "Укртрансгазом", оператором газотранспортної мережі України.
Ми вже публікували думку європейських партнерів з цього приводу. Позиція Мінекономіки досі лишається не окреслена.
Враховуючи важливість теми, ми вирішили републікувати також фейсбук-допис.директора з розвитку бізнесу НАК "Нафтогаз України" Юрія Вітренка, де він описує проблеми та нові ризики, створені даним рішенням.
* * * * *
Я вже писав, що рішення Мінекономіки, яке вже стало скандальним, щодо перепідпорядкування Укртрансгазу, не є відокремленням оператора газотранспортної системи (так званим "анбандлінгом") та і не є реформою корпоративного управління.
Вчора цей факт був підверджений двома європейськими інституціями, які відповідають за ці два напрямки.
1.
Секретаріат Енергетичного Співтовариства, який є єдиним спеціальним вповноваженим органом щодо контролю над впровадженням в Україні європейського енергетичного законодавства, зокрема щодо відокремлення оператора газотраспортної системи, опублікував однозначну офіційну заяву, що рішення мінекономіки не відповідає європейському енергетичному законодавству і не є "анбандлінгом".
Навпаки, це рішення суперечить вже узгодженим планам і ставить під загрозу справжній "анбандлінг".
Переклад заяви опублікований на ФБ-сторінці Ukraine Energy Reform.
2.
Європейський Банк Реконструкції та Розвитку (ЄБРР), який фінансує та супроводжує реформу корпоративного управління державними компаніями зробив різку заяву, що рішення мінекономіки не відповідає правилам корпоративного управління і тому ЄБРР вимагає його скасування.
Це рішення мінекономіки - не просто технічне порушення домовленостей з Західними партнерами.
***Це – зловживання довірою.
Саме дії української сторони свого часу призвели до того, що на узгодження як плану відокремлення оператора газотранспортної системи, так і плану реформи корпоративного управління, вимушені були витрачати дуже багато часу очільники країн Заходу (наприклад, про це особисто вимушені були казати Меркель та Байден), керівництво Європейської Комісії, Секретаріату Енергетичного Співтовариства, ЄБРР, Світового Банку та МВФ.
А тепер виходить, що узгоджені з ними та затверджені урядом України плани не варті і паперу, на яких вони роздруковані?
Як вони після цього будуть до нас ставитися? На яку довіру після цього ми можемо розраховувати?
***Чим загрожує Україні таке рішення Мінекономіки?
Зверну увагу на лише декілька ризиків.
1)
У найближчій перспективі є критичний ризик для безперебійного проходження опалювального сезону.
Під загрозою кредит Світового банку на 500 млн доларів, кредит ЕБРР на 300 млн доларів, інші (вже видані, і які можуть вимагати достроково повернути) міжнародні кредити на суму понад 1 млрд дол. Провал по цих кредитах призведе до того, що газу не буде закуплено в достатній кількості. Що призведене до критичних наслідків, особливо в умовах, коли не виконується план по накопиченню вугілля.
2)
Також під зазрозою зриву опиняється арбітражний процесс проти Газпрому у Стокгольмі.
Ми два роки наполегливо працювали над цим арбітражем, щоб для українців виграти десятки мільярдів доларів, щоб ми могли у ринковий спосіб добитися зниження цін на газ для населення принаймні у ДВА РАЗИ, щоб ми могли довести всьому світу, що Росія не допомагала Україні, а навпаки, її грабувала через завищену ціну газу та занижену ставку транзиту.
Це дуже складний арбітражний процес, і наш виграш залежить від цілої низки чинників, які ми уважно контролюємо. Це далеко не той випадок, коли можливо розраховувати на "авось". Тому ми не "нагнітаємо", ми лише чесно попереджуємо всіх, щоб всі розуміли, що відбувається і чим це загрожує.
Ми очікували, що Росія буде зривати цей арбітраж, але ми не очікували, що це станеться саме так.
* * * * *
Тому ми (Нафтогаз) чекаємо на:
1) скасування скандального рішення Мінекономіки щодо виведення Укртрансгазу з під контролю Нафтогазу.
або
2) принаймні на нові пояснення заради чого Мінекономіки вирішила поставити під критичну загрозу економіку України.
Ми впевнені, що ми зможемо аргументовано довести хибність і нових пояснень, але для цього їх потрібно спочатку почути.
Автор: Юрій Вітренко,
директор з розвитку бізнесу НАК "Нафтогаз України"
Колонка репулікована з фейсбук-сторінки автора.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора