E-держава чи e-суспільство? Де ми найбільше відстаємо від Європи
Протягом останніх двох років у рейтингу розвитку е-врядування, який складається Організацією Об’єднаних Націй, Україна піднялася на 25 сходинок, з 87-го на 62-ге місце.
Варто зазначити, що держава впровадила надання для суспільства нових електронних послуг, якими громадяни України почали активно користуватись; саме це дозволило Україні покращити своє місце в рейтингу е-активності (e-participation) – з 77-го до 32-го.
Країна змінюється. Дедалі більше й більше інформації та послуг є доступними для громадян в електронному форматі.
Безумовно, найбільшим успіхом є створення електронної системи публічних закупівель ProZorro.
2015 року Міністерство юстиції запровадило кабінет електронних сервісів. З початку 2016 року працює електронний кабінет платника податків. Електронні петиції можна складати на сайтах адміністрації президента, Кабміну і Верховної ради. Державні структури готуються до запуску е-декларування.
Прогрес, без сумніву, помітний.
Проте, попри таке масове впровадження електронних послуг, залишається декілька загальних питань, які вимагають уваги. Оскільки держава трансформується і починає надавати все більшу кількість послуг в електронному форматі, потрібно також збільшити популярність і підвищити довіру до електронних систем серед суспільства, яке є одним з найменш інформатизованих в Європі.
Розширення доступу до мережі
За даними компанії Google, тільки незначно більше, як 60% українців, користуються інтернетом.
Це відносно низький показник порівняно з іншими розвиненими країнами світу. У сусідній Польщі цей показник досягає майже 80%, Мексиці – 77%, Малайзії – 76%.
Відповідно, Україна знаходиться в кінці списку європейських країн за доступністю до мережі.
В Естонії, яка є регіональним лідером у е-врядуванні, громадяни мають змогу голосувати під час виборів, використовуючи мережу інтернет, на сьогодні 81% населення Естонії користується інтернетом, а 71% робить це щодня.
Доступ до мережі Інтернет | ||||||
країна | 2016 | 2015 | 2014 | 2013 | 2012 | |
Відсоток населення, яке має доступ до мережі Інтернет | Україна | 61% | 56% | 56% | 52% | 47% |
Польща | 78% | 74% | 74% | 77% | 75% | |
Німеччина | 82% | 83% | 82% | 81% | 80% | |
Естонія | 81% | 76% | 77% | 77% | n/d | |
США | 81% | 81% | 79% | 82% | 78% | |
Відсоток населення, яке щодня користується Інтернетом | Україна | 52% | 44% | 43% | 38% | 31% |
Польща | 63% | 55% | 55% | 57% | 55% | |
Німеччина | 68% | 64% | 62% | 59% | 56% | |
Естонія | 72% | 64% | 65% | 65% | n/d | |
США | 70% | 64% | 63% | 66% | 56% |
Протягом останніх п'яти років кількість користувачів інтернету в Україні збільшилась майже удвічі, з 31% до 52% у 2016 році. Частина населення, яка користується інтернетом на щоденній основі, постійно зростає, але все ж таки цей відсоток є одним з найнижчих показників серед європейських країн.
Для порівняння,
в Польщі на сьогодні 63% населення щодня користується інтернетом, у Німеччині – 68%, а Фінляндії – 77%.
У Варшаві для сприяння розвитку електронного врядування і інформатизації починаючи з 2011 року існує міністерство впровадження цифрових технологій, яке відповідає за розробку та запровадження програм і політик на державному рівні, у тому числі за розширення доступу до мережі в регіонах.
Області з найменшим рівнем доступу до мережі Інтернет | |||
кількість абонентів мережі Інтернет (тис.) | кількість жителів (тис.) | відсоток жителів-абонентів | |
Україна | 14 722,4 | 42 692,3 | 34% |
Волинська | 291,2 | 1 042,9 | 28% |
Дніпропетровська | 850,6 | 3 246,4 | 26% |
Донецька | 1 033,8 | 4 257,1 | 24% |
Тернопільська | 253,7 | 1 063,8 | 24% |
Полтавська | 327,9 | 1 434,8 | 23% |
Рівненська | 271,7 | 1 161,6 | 23% |
Херсонська | 241,4 | 1 060,1 | 23% |
Хмельницька | 291,6 | 1 291,9 | 23% |
Сумська | 237,8 | 1 109,3 | 21% |
Чернівецька | 165,1 | 909,2 | 18% |
Кіровоградська | 190,4 | 970,2 | 20% |
Івано-Франківська | 256,5 | 1 381,3 | 19% |
Закарпатська | 239,9 | 1 258,6 | 19% |
Луганська | 352,6 | 2 201,6 | 16% |
За даними Держстату і Нацкомісії звя'зку, в середньому 34% жителів України мають доступ до інтернету. Нижчий показник порівняно з даними Google пов'язаний з тим, що часто один договір використовується в межах одного домогосподарства.
Однак можна дійти висновку, що існує суттєва різниця між відсотком користувачів інтернету в різних регіонах України, відповідно у менш розвинених регіонах менше таких користувачів.
Уряду потрібно підтримувати розвиток інформатизації менш розвинених областей, а саме: Чернівецької, Закарпатської, Івано-Франківської, Кіровоградської, Сумської, Херсонської чи Хмельницької.
Потрібно популяризувати е-життя і використання сучасних технологій
Цікавим прикладом може бути аналіз використання населенням кредитних і платіжних карток.
Станом на середину 2016 року кількість карток в обігу, відповідно до даних Національного банку Польщі (далі – НБП), становила 35,3 млн. Відповідно до даних Національного банку України, в обігу було 30,9 млн активних карток (використаних протягом останніх 3 місяців) та 57,5 млн всіх емітованих банками платіжних карток, термін дії яких не закінчився.
Тобто різниця в кількості активних користувачів у двох країнах незначна, проте в Україні майже половина випущених карток не використовується.
Використання платіжних карток в Польщі та в Україні | ||
Польща | Україна | |
кількість карток | 35,3 млн | 30,8 млн (57,5 млн) |
кількість платежів, здійснених картками y 2015 | 3 306 млн | 1 287 млн |
вартість платежів, здійснених картками у 2015 | $ 121,4 млрд | $ 14,2 млрд |
кількість банкоматів (2015) | 22 301 | 33 334 |
кількість терміналів (2015) | 364 186 | 131 264 |
У 2015 році поляки, порівняно з українцями, витратили у 8 разів більше коштів під час розрахунків з використанням електронних грошей.
Відповідно до даних польського центробанку, в країні вже майже 80% всіх розрахунків відбувається за допомогою карток.
Про те, що українці надають перевагу готівці, свідчить більша кількість банкоматів (майже на 50%) порівняно з Польщею.
Додатковим підтверджуючим фактором, що населення надає перевагу готівці, є те, що в Україні є втричі менше терміналів для розрахунків картами порівняно з сусідньою Польщею. Поляки набагато частіше розраховуються картками, цьому також сприяє доступна інфраструктура.
У Кракові, наприклад, карткою можна розрахуватись, навіть купуючи квиток в деяких автобусах. В інших видах громадського транспорту квиток можна купити за готівку в автоматі, який знаходиться в автобусі.. і не потрібно передавати готівку водію.
Отже, разом з розвитком електронного врядування в Україні необхідно розвивати можливості доступу до мережі, передусім за межами обласних центрів.
Це дозволить, по-перше, прискорити розвиток бізнесу, хоча б за допомогою вільного доступу до електронного банкінгу і можливості безготівкових переказів, а також через створення і використання сайтів, які часто є ще недослідженою територією для локальних виробників.
По-друге, інформатизація дозволить результативніше боротись з корупцією за допомогою прозорішого моніторингу переказів коштів. В травні 2016 року Європейський центральний банк (ЄС) повідомив, що призупиняє емісію банкнотів номіналом 500 євро, оскільки вони дуже рідко використовувалися у щоденному житті і частіше були предметом в нелегальних розрахунках.
По-третє, розширення доступу до мережі дозволить більшій кількості українців, передусім з віддалених районів країни, використовувати послуги уряду в електронному форматі.
За даними польської статистичної служби, вже 2014 року понад 92% підприємств використовувало електронні системи е-адміністрування, не витрачаючи часу на відвідування державних установ, а кожне п'яте підприємство складало замовлення через мережу.
Автор: Матеуш Бялас,
аналітик Школи управління
Українського католицького університету
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора