Операція "компенсація": яким може бути торговельний компроміс із ЄС

Протягом останнього тижня "Європейська правда" опублікувала статті "Квоти гинуть за метал: між Києвом та Брюсселем назріває гучний скандал" та "Врятуватись від Європи: Україна йде на конфлікт з СОТ, уникаючи скандалу з ЄС", присвячені продовженню терміну дії захисного мита на експорт металобрухту – крок, що викликав протести з боку ЄС.
Ця тема спричиняє активні дискусії як серед політиків, так і в експертному середовищі. Тому пропонуємо альтернативний погляд на вирішення цієї проблеми.
* * * * *
Перспективи реалізації економічної частини Угоди про асоціацію часто залежить від спроможності України та ЄС досягти компромісу з багатьох питань "тут" і "зараз".
Проблем, щодо яких потрібен компроміс, чимало.
Насамперед, це мізерний обсяг тарифних квот з боку ЄС, що дозволяє реалізовувати лише близько 1% від обсягу, що виробляється в Україні.
По-друге, необхідність узгодження на двосторонньому рівні питання щодо зміни умов зовнішньої торгівлі України, зокрема щодо тимчасової заборони експорту лісу-кругляка та продовження терміну дії експортного мита на брухт чорних металів в 30 євро за тонну на 2 роки.
Особливої актуальність порушені питання набули після фактичної відмови ЄС щодо збільшення обсягу тарифних квот та в рамках нової хвилі дискусій навколо мита на експорт металобрухту. Єврокомісія висловила стурбованість відповідним рішенням парламенту, підкресливши, що воно суперечить міжнародним зобов’язанням України. Натомість прем’єр-міністр Володимир Гройсман заявив, що пролонгація відповідає національним інтересам, а в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі зазначили, що мита не суперечать Асоціації з ЄС.
І хоча металургійний закон ще не підписано президентом, нам варто готуватися до різних сценаріїв розвитку подій.
Безумовно, повага та порозуміння у відносинах між Україною та ЄС може бути лише за умов наявності конструктивних пропозицій та ефективних комунікацій. І, на щастя, для збереження балансу інтересів та забезпечення подальшого торгово-виробничого співробітництва з європейськими партнерами нам є що запропонувати.
Для початку кілька слів про торговельні обмеження. Нами проведено економіко-математичне моделювання впливу на ключові макроекономічні показники України і ЄС від запровадження мораторію на експорт лісу-кругляка, підвищення експортного мита на брухт чорних металів.
Лісовий мораторій
Мораторій на експорт з України необроблених лісоматеріалів товарної групи 4403 УКТЗЕД з одночасним розширенням доступу вітчизняних підприємств деревообробної і меблевої промисловості до інвестицій й новітніх технологій деревообробки матиме позитивний вплив на розвиток зазначених галузей і національної економіки в цілому.
Зокрема, обсяг промислової вирубки лісів скоротиться на 44,3%, обсяги виробництва продукції деревообробної і меблевої промисловості зростуть на 9,8%, а експорту – на 14,4%.
Водночас наслідки для основних іноземних підприємств-споживачів вітчизняних необроблених лісоматеріалів – насамперед з країн ЄС-28, куди експортується понад 54,1% українського лісу-кругляку, – об’єктивно матимуть негативний характер, що призведе до уповільнення темпів їх економічного зростання.
![]() |
Виробництво продукції деревообробної і меблевої промисловості в цілому по країнах ЄС впаде на 0,07%, експорту – на 0,12%, обсяги промислової вирубки лісів збільшаться на 0,4%. Таким чином, динаміка макроекономічних показників в Україні і країнах ЄС буде протилежною.
Металургійне мито
Разом з цим, збереження дії експортного мита на брухт чорних металів в 30 євро за тонну в поєднанні із вжиттям системних заходів щодо подолання дефіцитності брухту чорних металів сприятиме падінню річних обсягів експорту металобрухту на 49,3%.
Перерозподіл вивільнених ресурсів на користь вітчизняної металургійної промисловості дозволить збільшити внутрішнє виробництво чорних металів на 2,8%, продукції машинобудування – на 0,43%.
Чистий приріст податкових надходжень до державного бюджету завдяки збереженню рівня експортного мита на брухт чорних металів на рівні 30 євро/т складе $47,6 млн.
Оскільки Україна не експортує свій брухт чорних металів до країн ЄС-28, вплив на двосторонні торговельні відносини між ними внаслідок збереження дії вивізного мита на рівні 30 євро/т очікується в межах статистичної похибки.
![]() |
Його наявність за результатами моделювання пояснюється можливістю вкрай незначної зміни рівня світових цін на металобрухт у зв’язку зі зниженням його пропозиції зі сторони України.
Однак зважаючи на мінливий характер коливання світових цін на сировинні ресурси, можна стверджувати про відсутність будь-якого відчутного впливу від даного заходу для ЄС.
Рятівне обладнання
Водночас актуальним залишається питання збільшення принаймні вдвічі обсягів тарифних квот з боку ЄС на продукцію українського походження, що дозволить наблизитись до 2% від виробничого потенціалу України для реалізації на ринки ЄС.
Чи це означає глухий кут у двосторонніх торгових відносинах, з усіма суперечками та заходами, що консервуватимуть подальший розвиток, чи все ж таки є шанс знайти компроміс?
З огляду на це набуває актуальності формування переговорної позиції України, яка враховуватиме компенсаційні заходи для збереження балансу інтересів з європейськими партнерами.
Для цього CMD-Ukraine спільно з Державним науково-дослідним інститутом інформатизації та моделювання економіки було проведено додаткове економіко-математичне дослідження. Воно враховує торговельні обмеження, запроваджені Україною з екологічних, економічних та військово-політичних мотивів, передбачає подвоєння обсягів квот з боку ЄС та поступки України у вигляді дострокового скасування ввізних мит на товарні групи 84, 85 і 90 (виробниче обладнання).
Обнулення ввізних мит на обладнання перекриє негативний ефект для країн ЄС від введення мораторію і подвоєння обсягу безмитних тарифних квот.
Крім цього, український виробник одержить більш сприятливий доступ до іноземних технологій та можливість активізації власного випуску готової продукції.
![]() |
Адже полегшення доступу до імпортного обладнання забезпечить стимули для активізації вітчизняного виробництва насамперед електричних машин, продукції машинобудування і легкої промисловості.
![]() |
Тобто порозуміння щодо проблемних питань у поєднанні з подвоєнням тарифних квот країнами ЄС та поступками зі боку України у вигляді дострокового обнулення ввізних мит на обладнання може вивести з глухого кута торговельні відносини.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора