Покарання Google: за що Єврокомісія виписала рекордний штраф
Минулого тижня Єврокомісія ухвалила рішення оштрафувати всесвітньо відому компанію Google на 4,34 млрд євро. Це найбільший антимонопольний штраф, який коли-небудь стягували європейські органи з питань конкуренції з однієї компанії.
Причиною тому було порушення з боку Google правил антимонопольного законодавства ЄС. Як стало відомо з рішення Єврокомісії, з 2011 року Google наклала незаконні обмеження на виробників пристроїв Android і операторів мобільного зв'язку, щоб закріпити своє домінуюче становище при здійсненні пошуку в інтернеті.
Перш ніж переходити до подробиць рішення по суті, варто розібратися,
в чому полягала стратегія Google, вщент розбита винесеним Єврокомісією рішенням.
Як відомо, більша частина прибутку компанії Google надходить від її основного продукту – пошукової системи Google. Компанія рано зрозуміла, що перехід від настільних ПК до мобільного інтернету, що почався в середині 2000-х, кардинально змінить ситуацію на ринку для пошуковика Google. Тому була розроблена стратегія, яка враховує результати такого переходу, щоб забезпечити використання даної пошукової системи якомога більшою кількістю клієнтів саме на мобільних пристроях.
Дотримуючись розробленої стратегії, Google в 2005 році купила компанію-розробника операційної системи для мобільних пристроїв Android і відтоді займається просуванням даної операційної системи. На сьогодні як у Європі, так і в усьому світі близько 80% смартфонів працюють на операційній системі Android, що контролюється компанією Google.
Google займає панівну позицію на національних ринках загальнодоступних пошукових систем по всій території Європейської економічної зони, тобто в більш ніж тридцяти країнах.
Безліч перешкод обмежують вихід інших компаній на ці ринки. Android є ліцензованою мобільною операційною системою для смартфонів. Тобто сторонні компанії можуть придбати ліцензію і використовувати систему Android на розроблених ними пристроях.
Контролюючи систему Android, Google домінує на світовому ринку ліцензованих мобільних операційних систем (за винятком Китаю): її ринкова частка складає понад 95%. Ефект мережі створює серйозні перешкоди для тих, хто бажає потрапити на ринок: чим більше користувачів використовують певну операційну систему, тим більше додатків створюється для неї, що, своєю чергою, привертає ще більше користувачів.
Згідно з антимонопольними законами ЄС, домінуюче становище на ринку як таке є незаконним.
Як би там не було, компанії-лідери несуть особливу відповідальність за те, щоб не зловживати своєю впливовою позицією для обмеження конкуренції як на ринку, де вони займають панівне становище, так і на інших ринках.
Отже, Єврокомісія своїм рішенням від 18 липня визначила, що Google займається трьома видами практики, що мають одну спільну мету – закріпити домінуюче становище компанії в області загальнодоступного інтернет-пошуку, а саме:
- незаконним нав'язуванням пошуковика Google Search і браузера Google Chrome: від виробників вимагали попереднього встановлення пошуковика Google Search і браузера Chrome як однієї з умов ліцензії на доступ до магазину додатків Play Store;
- незаконними виплатами за ексклюзивне попереднє встановлення пошуковика Google Search: компанія Google платила деяким великим виробникам смартфонів і мобільним операторам за те, щоб пошуковик Google був єдиним попередньо встановленим додатком у своїй категорії;
- незаконною протидією розвитку і поширенню конкуруючих операційних систем Android: виробникам смартфонів, бажаючим встановлювати додатки Google, заборонявся продаж пристроїв, що працюють на альтернативній версії Android, не схваленій компанією Google.
Таким чином, практика Google зробила повноцінну конкуренцію інших пошукових систем неможливою.
Завдяки практиці нав'язування пошуковик Google Search і браузер Google Chrome встановлювалися практично на всіх пристроях, що працюють на Android, а виплати за виключне право значно послабили бажання встановлювати конкуруючі пошукові движки. Також для отримання трафіку Google перешкоджала розробці Android-форков, здатних надати платформу для просування конкуруючих пошукових систем.
Стратегія Google також перешкодила конкуруючим пошуковим системам збирати велику кількість даних з мобільних пристроїв, включаючи пошукові запити та інформацію про місцезнаходження, що допомогло їй закріпити свою домінуючу позицію в якості пошукової системи.
Штраф Єврокомісії в розмірі 4,34 млрд євро є рекордним. Він враховує тривалість і тяжкість порушення.
Відповідно до "Переліку штрафів" Євросоюзу від 2006 року, штраф розрахований на основі доходу компанії Google від пошукової реклами на Android-пристроях на території ЄЕЗ. За рішенням Єврокомісії, Google має припинити свою незаконну діяльність протягом 90 днів з моменту ухвалення рішення.
Мінімальна вимога - Google має припинити вищезгадані три види незаконної практики і не відновлювати їх. Рішення Єврокомісії також зобов'язує Google утримуватися від здійснення будь-яких заходів, що мають таку ж мету або ефект, що і дані практики, або еквівалентні їм.
Дотримуючись Правил, Єврокомісія уважно стежитиме за виконанням вимог компанією Google, а компанія Google зобов'язана інформувати Єврокомісію про виконання своїх зобов'язань. У разі невиконання вимог Єврокомісії компанія буде зобов'язана виплачувати додатковий штраф у розмірі до 5% середнього добового світового обороту Alphabet, материнської компанії Google.
Таке недотримання може бути встановлено окремим рішенням Єврокомісії, при цьому виплата штрафу буде нараховуватися ретроспективно, з моменту початку недотримання вимог.
Зрештою, Google можуть притягати до відповідальності в рамках цивільних позовів про відшкодування шкоди, порушених в державах-членах тими чи іншими фізичними або юридичними особами, які постраждали від антиконкурентних дій компанії.
Як новатор в антимонопольній політиці, своїм рішенням стосовно Google Єврокомісія явно приверне увагу до поведінки онлайн-платформ з боку антимонопольних відомств, і швидше за все, Антимонопольний комітет України не залишиться осторонь.
А виробникам мобільних пристроїв і споживачам буде надано право вибору пошукової системи, яка відповідатиме їхнім бажанням і потребам.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора