Кальман Міжеї: "Зміни мають бути радикальними. Це - питання існування України"

П'ятниця, 29 серпня 2014, 16:58 - Сергій Сидоренко, Європейська правда

Ім'я Кальмана Міжеі невідоме українським громадянам. За ідеологією його посади, він і не повинен ставати топ-ньюзмейкером.

Але у випадку, якщо йому вдасться виконати завдання Брюсселя в повній мірі, вплив команди Міжеі на українську реальність буде важко переоцінити.

Угорський дипломат очолив Консультативну місію ЄС з реформування українського правоохоронного сектора. Її рекомендаціям має намір слідувати українська влада при визначенні структури майбутнього МВС.

У його "портфелі відповідальності" також ГПУ, СБУ та прикордонна служба.

І навіть майбутнє Нацгвардії - яка насправді не є правоохоронним органом, але знаходиться в структурі МВС - також передбачається визначити з урахуванням рад місії Євросоюзу.

У ЄС є важіль, який здатний "переконати" Київ прислухатися до порад команди Міжеі.

Гроші на реформу надійдуть в Україну лише в разі, якщо ця реформа отримає схвалення місії.

Він прибув до Києва лише 8 серпня. Поки у місії немає навіть своєї штаб-квартири (місія відокремлена від посольства ЄС і територіально, і адміністративно). Зараз завершується набір її співробітників і, звичайно ж, Кальман поки не готовий оприлюднити суть рекомендацій ЄС.

Але навіть на нинішньому етапі його інтерв'ю Європейській правді дозволяє зрозуміти масштаб завдань, які стоятимуть перед його структурою.

- Коли місія почне працювати в повному обсязі?

- Ми очікуємо, що до кінця вересня більша частина нашої команди вже розміститься в Україні і буде готова давати рекомендації українському уряду. В кінцевому підсумку тут буде працювати 57 фахівців.

- У чому полягає ваша діяльність в Україні?

- Ваша правоохоронна система, і це визнає ваш уряд, довела свою неефективність, і навіть частково - недієздатність.

Це стало особливо очевидно в період Майдану, коли з їхнього боку не було ні поваги до прав людини, ні якості роботи.

Це один аспект проблеми. Є й інший - перетин функцій та зони відповідальності різних правоохоронних органів.

І, звичайно, величезна проблема - дуже глибока культура корупції.

Тим не менш, Україна - не єдина країна, яка пройшла через ці проблеми. І ми спробуємо радити вашому президенту і уряду - як створити іншу, ефективну, демократичну систему правоохоронних органів європейського типу.

Україні потрібен європейський досвід, коли різні органи співпрацюють, а не конкурують.

- Які органи входять у вашу зону відповідальності?

- У нас є тільки два чіткі обмеження, які визначені рішенням Ради ЄС.

По-перше, ми не займаємося військовими структурами, армією. Хоча ми співпрацюємо і з ними, щоб переконатися, що запропоноване нами рішення щодо правоохоронної системи буде сумісним з діючою армійською структурою.

І друге обмеження пов'язане з тим, що ми - консультативна місія, а не виконавча.

У нас не буде права на носіння зброї і не буде відповідних функцій.

- Але якщо ви займаєтеся реформою МВС, то в його складі є Нацгвардія – по суті, армійський підрозділ. Як ви впораєтеся з цим конфліктом?

- Поки що рано прогнозувати, який конкретно вихід з цієї ситуації ми запропонуємо. Але це - дуже яскравий приклад перетинання зон відповідальності і функцій різних правоохоронних органів у вашій системі. Тут необхідні зміни.

Звичайно ж, ми не сліпі, ми розуміємо, за яких обставин виникла Нацгвардія.

Є різниця між короткостроковими і довгостроковими рішеннями. Звичайно ж, повинні бути особливі тимчасові рішення в той період, коли суверенітет і територіальна цілісність вашої країни знаходиться під загрозою з боку вашого сусіда.

Ми розуміємо, що Україна зараз - в особливій ситуації.

Але це не означає, що вам уже не треба думати про те, що буде "після". До того ж, деякі реформи можуть допомогти поліпшити ситуацію в правоохоронних органах навіть у короткостроковій перспективі.

- Місія буде працювати в Києві чи  в регіонах?

- Центром роботи місії буде Київ, але у нас будуть люди, які спробують розбиратися в регіональній різноманітності правоохоронних органів.

Це необхідно, щоб запропонована нами реформа була ефективною.

- Ви впевнені, що розберетеся в проблемах дільничних міліціонерів без "виконавчого мандата", без права виїжджати на місце злочину, на оформлення ДТП?

- Одна справа - володіти виконавчим мандатом, і інше - збирати детальну інформацію про роботу правоохоронних органів "в полі". Ми будемо займатися другим. І ми впевнені, що наші поради будуть засновані на глибокому розумінні ситуації, а також на досвіді інших європейських країнах.

До речі, у нашій місії буде чимало тих, хто говорить українською або російською.

 

 

- Якими будуть основні фокуси реформи. Чи буде серед них скорочення штатів?

- Я не буду давати передчасні поради, але можу сказати, що в інших країнах, де уряди ухвалили рішення скорочувати штати того чи іншого відомства, виникала необхідність продумати функції тих людей, що залишилися на вулиці, щоб вони отримали підтримку для пошуку нової роботи.

Але скорочення - це також хороша мотивація для того, щоб поліпшити становище людей, які залишаться в правоохоронних органах.

Вони повинні бути забезпечені гідною зарплатою, чого зараз немає. І це - досвід, який нам треба буде врахувати.

- В українській міліції - давня традиція хабарництва. Чи можна з нею впоратися тільки підвищенням зарплат?

- Звичайно, питання не тільки в зарплаті. Але я рекомендую вам звернутися до досвіду інших країн пострадянського простору.

Тільки там, де були проведені дійсно радикальні реформи, вдалося уникнути великого рівня корупції. Йдеться насамперед про країни Балтії і Грузію.

Грузинський досвід у цьому сенсі особливо цікавий.

У грузинів була традиція хабарництва, але реформа, проведена в 2004 році, змогла очистити правоохоронні органи. Мені відомо, що ваш уряд приділяє цьому варіанту особливу увагу.

- Чи можемо ми реалізувати реформу міліції за "грузинської схемою"?

- Шляхи є різні, але Україні треба буде виробити свій власний шлях. І я впевнений, що це відбудеться. Хоча позитивні приклади, в тому числі грузинський, будуть використовуватися.

- У Грузії підвищення зарплат фінансувалося з позабюджетних джерел. Реально щось подібне в Україні?

- Рано говорити про джерела фінансування, але я можу з упевненістю сказати: якщо Україна вибере проведення дійсно ефективної та радикальної реформи, допомога міжнародного співтовариства не змусить себе чекати.

З яких джерел надійде така допомога - зараз, звичайно, рано говорити. Наша місія - консультативна, у нас немає сотень мільйонів євро на фінансування такої реформи.

Але якщо уряд слідуватиме нашим порадам, це означатиме, що ви робите реформу, що заслуговує довіри. Така реформа буде підтримана фінансово.

- Ви згадали, що реформа повинна проводитися з урахуванням європейського досвіду. Проте в ЄС немає чіткого стандарту системи правоохоронних органів.

- Ви маєте рацію, немає єдиної європейської системи. Але є діапазон систем, відповідних європейським цінностям.

Я назву декілька ознак, які після реформи повинні з'явитися і в Україні.

Правоохоронна система повинна знаходитися під чітким громадянським контролем. У своїй діяльності повинні керуватися правами громадян. При цьому система має бути ефективною, а повноваження різних органів - чітко розподілені обмежені. Зараз цього немає, і влада визнає це.

Звісно, можуть бути різні варіанти - більш централізована, менш централізована система. Немає єдиного рецепту.

Але, в будь-якому випадку, повинна бути радикальна реформа. Це - питання життєвої важливості, питання існування України.

- Ви бачите готовність Києва прислухатися до ваших рекомендацій?

- Так, звичайно. Ми приїхали сюди на запрошення України, ваша влада сама ініціювала таку місію. І зараз на зустрічах з владою я бачу прагнення отримати наші поради.

Більш того, на поточний момент ми відчуваємо підтримку керівництва всіх без винятку правоохоронних органів, над реформою яких нам доведеться працювати.

- Чи не буде середній рівень міліцейської системи блокувати роботу - через боязнь потрапити під скорочення?

- Я зі східної Європи і звик до песимістичних питань, але сам я - оптимістичний.

Я зверну вашу увагу на інше - якщо співробітники дізнаються, що їх очікує значне підвищення зарплат, з'явиться ентузіазм у проведенні реформи. Так що ми очікуємо позитивного сприйняття реформи перш за все в центрі, але також і на місцях. Ми, звичайно, готові, що буде певне бюрократичний суротив, але ми знаємо, як його подолати

- Як довго триватиме ваша робота в Україні?

- Наш початковий мандат розрахований на два роки. Я кажу "початковий", бо за його підсумками ЄС хоче оцінити корисність наших порад, а також готовність української влади приймати їх.

Звичайно, ми знаємо, що такі реформи потребують часу.

І, звичайно, після загальних рад будуть потрібні більш глибокі секторальні рекомендації. Складно сказати, скільки часу буде потрібно на всю реформу, але майже напевно протягом перших двох років буде сформована лише загальна картина того, як повинна виглядати правоохоронна система. Також в цей період пройдуть проміжні реформи.

Але на повну імплементацію, звичайно ж, знадобиться більше часу.

- Стривайте, але ж у Грузії вийшло набагато швидше!

- Якраз у Грузії все відбувалося так, як я описав. Так, вони негайно зробили деякі важливі, помітні для суспільства речі - такі як ліквідація ДАІ і створення нової служби

Але після цього реформи тривали ще довго.

В Грузії було щонайменше три хвилі реформ.

І, що найважливіше, там було керівництво країни, яке було двигуном реформ.

- Можливо підвищення вашого статусу місії до виконавчої?

- Ми не передбачаємо такої зміни. Але ми припускаємо, що Україні знадобиться допомога в імплементації реформи, після того, як буде визначено план цієї реформи.

- Мені відомо, що попередня влада, а саме команда Портнова та Клюєва,  минулого року вели роботу над реформою правоохоронних органів. Там є здорове зерно?

- Наші колеги знають про ці напрацювання. І зараз завдання - розібратися в тому, чи можуть вони бути корисні, наскільки вони застосовувані на практиці.

Важливо не те, хто був їх автором. Важливо те, наскільки ці пропозиції можуть допомогти в поліпшенні ефективності і демократичної основи ваших силових органів та практики їх роботи.