Як війна Росії "пролила світло" на катастрофу літака з Качинським і як це вплине на Польщу
Четвер, 14 квітня 2022, 10:38
12 років тому біля російського Смоленська відбулася одна з найбільших катастроф у сучасній політичній історії Польщі. Тільки нещодавно нова слідча комісія завершила ще одне розслідування і представила суспільству свої висновки.
Втім, як і минулого разу, ці висновки лише додали суперечок між польською владою та опозицією, пишуть кандидат політичних наук Станіслав Желіховський та редактор ЄвроПравди Юрій Панченко у статті Вбивство президента Польщі: що показав звіт щодо Смоленської катастрофи 2010 року.
Нагадаємо, 10 квітня 2010 року поблизу російського військового аеродрому "Смоленськ-Північний" розбився польський урядовий літак Ту-154М. На його борту перебували президент Лех Качинський та його дружина Марія, вищі військові командири і останній президент Польщі у вигнанні Качоровський.
Делегація прямувала на відзначення 70-річчя Катинського розстрілу (якого зараз польська влада хоче визнати актом геноциду).
Перші теорії змови з’явилися відразу після катастрофи. Автори цих теорій стверджували, що Туск співпрацював з Владіміром Путіним. Символом цих звинувачень стали обійми Туска, який терміново прибув до Смоленська на місце катастрофи, з Путіним.
Справу розслідували Міждержавний авіаційний комітет (МАК) у Москві і польська військова прокуратура разом з польською урядовою комісією. Звіт комісії оприлюднили вже наступного року. На РФ покладалася лише часткова провина – контролери руху на аеродромі "Смоленськ-Північний" подали частково хибну інформацію екіпажу президентського літака і не заборонили посадку.
Однак основною причиною катастрофи було названо помилки екіпажу польського літака.
Згодом розпочали нове розслідування. З перших днів було політично забарвленим. Представники нової влади разом із провладними ЗМІ продовжили звинувачувати членів уряду Туска у недбальстві та навіть у де-факто держзраді.
Презентація результатів нового розслідування очікувалась на десяту річницю авіакатастрофи. Втім, суттєвих доказів, що спростовували висновки попередників, було зібрано небагато.
Втім, усе змінило повномасштабне вторгнення РФ в Україну.
Серед іншого, воно змусило по-іншому подивитися на катастрофу у Смоленську – як стверджує керівник підкомісії з розслідування Антоній Мацеревич, вона "була прев’ю до того, що сьогодні відбувається в Україні".
10 квітня 2022 року брат загиблого польського президента Ярослав Качинський заявив, що причиною авіатрощі був "інтерес Москви", та пообіцяв невдовзі оприлюднити підсумки розслідування катастрофи літака.
І вже наступного дня Антоній Мацеревич представив доповідь. Очолювана ним комісія встановила наявність вибухівки на багатьох елементах Ту-154М, включаючи тротил і високоенергетичні матеріали, що використовуються в термобаричній зброї. За даними слідства, вибух міг відбутися в лівому крилі літака.
Одночасно у комісії переконані, що за цим втручанням стоїть саме РФ.
Головний "антигерой" розслідування (звичайно, після Путіна) – експрем’єр Польщі Дональд Туск – зараз повернувся до керівництва найбільшої опозиційної партії "Громадянська платформа". Тож немає сумніві, що його роль у Смоленській катастрофі стане ледь не головною темою найближчих виборів.
Докладніше - у матеріалі Станіслава Желіховського та Юрія Панченка Вбивство президента Польщі: що показав звіт щодо Смоленської катастрофи 2010 року.