Як позбавити Росію повноважень в ООН: три рецепти для України
Війна Росії проти України вкотре показала неспроможність ООН не тільки запобігати новим війнам, але і зупиняти вже розпочаті.
Роботу організації, створеної для забезпечення миру і безпеки, паралізує держава, яка, за словами президента Зеленського, перетворила право вето в Раді безпеки на право смерті.
Про те, як позбавити країну-агресора права вето у Раді безпеки ООН, читайте в колонці аналітикині Центру "Нова Європа" Маріанни Фахурдінової Три способи врятувати ООН: як позбавити РФ права вето у Раді безпеки.
Політична залученість ООН, після окупації Криму Росією та початку війни на Донбасі, обмежувалась лише резолюціями Генеральної асамблеї ООН (про територіальну цілісність України, права людини в Криму, мілітаризацію півострова тощо), які мають рекомендаційний характер.
Утім, зазначає Маріанна Фахурдінова, не варто недооцінювати їхню важливість – резолюції Генасамблеї, у яких чітко кваліфікується, що Росія є агресором і здійснила окупацію певних українських територій, є підставою для позовів України до Міжнародного суду ООН, Міжнародного кримінального суду тощо.
Можливість ООН вживати більш рішучих дій (військових або у формі санкцій) для встановлення миру в Україні була обмежена правом вето держави-агресора в Раді безпеки ООН.
Зокрема, спроба введення миротворчого контингенту ООН на Донбас та обов’язкова до виконання резолюція РБ про негайне припинення повномасштабного вторгнення в Україну (від 25 лютого 2022) були поховані через вето РФ.
Авторка пише, що у Статуті ООН немає прописаної процедури виключення постійного члена Ради безпеки з її складу, адже Статут ООН створювали під себе саме постійні члени РБ – країни-переможниці у Другій світовій війні та єдині визнані країни-володарки ядерної зброї.
Тому, аналітикиня Центру "Нова Європа" пропонує Україні шукати інші, креативніші підходи позбавлення Росії її впливу в ООН. За її словами, є щонайменше три рецепти позбавлення Росії повноважень в ООН.
Стаття 27.3 Статуту ООН відкриває шлях до позбавлення Росії права голосу в питаннях, пов’язаних із війною в Україні. Згідно з цією статтею, постійний член РБ ООН, що є стороною спору, повинен утримуватись від голосувань щодо питань, які стосуються цього спору.
Інші країни вже двічі апелювали до того, що Росія мала б утриматись від голосувань у питаннях, що стосувались України, згідно зі статтею 27.3, проте робили це вже після відповідних голосувань. Отже, для української сторони перемогою було би забезпечити застосування статті 27.3 напередодні голосування.
Інший потенційний шлях – виключення Росії зі складу Ради безпеки у принципі.
Сьогодні цю ідею публічно декларує українська сторона, зокрема, промотує постійний представник України при ООН Сергій Кислиця.
Якщо читати букву Статуту ООН, то Росії в Радбезі ООН немає, постійним членом Радбезу ООН є СРСР.
А ще можна спробувати "заморозити членство" апелюючи до того, що Росія грубо порушує міжнародне право.
Так, наприклад, унаслідок засудження політики апартеїду у Південно-Африканській Республіці, на початку 1970-х років Генеральна асамблея кілька років підряд відмовлялася прийняти повноваження делегації ПАР і таким чином не дозволяла державі брати участь у роботі Асамблеї.
Докладніше - у колонці Маріанни Фахурдінової Три способи врятувати ООН: як позбавити РФ права вето у Раді безпеки.