Чому Євросоюз погодився на “транспортний безвіз” з Україною
Четвер, 30 червня 2022, 20:07
29 червня у французькому Ліоні Україна та Європейський Союз підписали Угоду про вантажні перевезення автомобільним транспортом, відому також як "транспортний безвіз". Аналогічний документ із ЄС підписала і Молдова.
Про те, як і коли запрацює "транспортний безвіз" І що може завадити його реалізації читайте в статті редактора "Європейської правди" Юрія Панченка Рік без дозволів: що означає для України "транспортний безвіз" із ЄС.
Середина 2021 року. Несподівано для українських автоперевізників Польща відмовилась видавати Україні додаткові дозволи на транспортні перевезенні – і в українському уряді заговорили про суттєві ризики для вітчизняного експорту.
Це змусило Київ почати реалізацію своєї давньої погрози – винести цю проблему на розгляд арбітражу, прописаного в Угоді про асоціацію з Євросоюзом.
Такий крок спрацював – у лютому цього року, напередодні російської агресії, Польща "як жест доброї волі" погодилася збільшити річну квоту для України на 30 тисяч дозволів. Це не вирішувало проблему в цілому, проте істотно знімало її гостроту.
А на додачу – давало надію, що в подальшому можна буде домовитися й про додаткове збільшення.
Втім, все змінилося після 24 лютого.
Нова реальність повністю змінила всі розклади навколо суперечок про квоти.
Блокада РФ українських морських портів суттєво збільшує навантаження на інші види транспортного перевезення. А в ситуації, коли йдеться про вивезення українського зерна, що має запобігти світовому голоду, проблема виходить на суттєво вищий рівень.
Тож не дивно, що протягом першого місяця від початку повномасштабного вторгнення РФ уряду вдалося домовитися про тимчасове скасування дозволів із низкою країн: Австрією, Угорщиною, Італією, Словаччиною, балтійськими країнам, а також із Болгарією, Німеччиною, Данією, Румунією та Грецією.
Але одночасно – зникла ключова причина, через яку Польща створювала проблеми з кількістю дозволів. Багато років українські автоперевізники звинувачували поляків у бажанні перебрати на себе вантажні перевезення з Україною. Проте, через війну, яку розв’язала Росія проти України, поляки вже не хочуть їздити всією Україною, намагаються їздити тільки на відстань 70-100 км від українсько-польського кордону.
Документ ще потребує ратифікації у парламентах України та держав ЄС. Втім, як уточнюють в Мінінфраструктури, він тимчасово набирає чинності уже з дня підписання.
Важливий момент: термін підписаної угоди складає один рік з можливістю пролонгації.
Щоправда, самі автоперевізники відзначають, що станом на 30 червня, попри обіцянки, транзит через Польщу відбувається лише з дозволами на перевезення.
Але, найближчим часом "транспортний безвіз" має запрацювати, проте у тимчасовому режимі.
В ситуації, коли продовольча безпека людства буде залежати від транзиту з України, ймовірність непродовження угоди вкрай мала.
Докладніше - у матеріалі Юрія Панченка Рік без дозволів: що означає для України "транспортний безвіз" із ЄС.