Хто змушує Євросоюз відкласти початок переговорів про членство з Україною

Четвер, 13 жовтня 2022, 13:12

Попри знакові та поворотні для Євросоюзу виступи його лідерів щодо геополітичних пріоритетів блоку, Європейському Союзу буде не просто втілювати свої задачі як геополітичного гравця. 

Угорський комісар, на переконання Києва, ставить перед собою мету за будь-яку ціну загальмувати рух України до членства.

А заодно "під роздачу" потрапляє Кишинів. Це може дозволити одному з головних партнерів угорської влади – путінській Росії – отримати реванш у Молдові та ще одну точку нестабільності на кордоні ЄС.

Цей сценарій, якщо відбудеться, стане масштабною геополітичною поразкою ЄС, йдеться у статті редактора ЄвроПравди Сергія Сидоренка (Кишинів-Прага-Київ) Угорське гальмо. Як Брюссель відкладає подальше зближення України та Молдови з ЄС.

У середині червня Єврокомісія ухвалила рішення про рекомендацію надати статус кандидата у члени ЄС Україні, а також Молдові.

Утім, Київ тоді працював саме над принциповим рішенням – щоб ми отримали статус кандидата без будь-яких "якщо" та "коли". А от деталі рішення пропрацьовувалися без нас і стали для Києва до певної міри несподіванкою, підтверджують численні джерела ЄвроПравди у Києві та Брюсселі.

Наприклад, перелік з "7 кроків", які Україна має виконати після надання їй статусу кандидата, формулював особисто угорський комісар Олівер Варгеї, у спілкуванні з державами-членами, через що у цьому переліку з’явилися вимоги, "розшифрування" яких забрало у Єврокомісії декілька місяців (як-от пункт про відповідність вимогам FATF, від якого до Києва не було суттєвих зауважень).

Єврокомісія письмово обіцяла, що "надасть звіт разом з детальною оцінкою країни, до кінця 2022 року". 

А далі почалася чиясь політична гра.

У рішенні саміту ЄС з’явилася альтернативна формула: у ній держави-члени доручили Єврокомісії оцінити виконання критеріїв Україною та Молдовою "як частину звичайного (оцінювання прогресу держав з) пакета розширення". Ця фраза насправді мала на меті загальмувати оцінку виконання згаданих семи критеріїв.

Адже до найближчої оцінки пакета розширення, запланованої на жовтень-2022, Україна ніяк не встигала, і все переносилося аж на осінь-2023!

Україна спробувала переконати Брюссель змінити позицію Однак цього тижня Комісія остаточно поставила крапку на цих сподіваннях Києва і відмовилася від будь-яких проміжних варіантів. А зміщення звіту щодо "7 кроків" на осінь 2023 року стало реальністю.

Розпочати переговори про вступ раніше осені-2023 тепер теоретично та юридично неможливо

Наприкінці вересня Олівер Варгеї відвідав Київ. Як підкреслював посадовець, він уперше приїхав як комісар з розширення, а не сусідства. Утім, його розмови з українськими посадовцями (а комісар спілкувався з керівництвом Кабміну та Верховної ради) не додали оптимізму.

"Варгеї прямо сказав, що раніше 2024 року переговори не почнуться", – переказав ЄвроПравді один з урядовців, дотичний до тематики ЄС.

Співрозмовник у Брюсселі, який не був на зустрічах Варгеї у Києві, але вивчав їхні результати, лишився ще скептичнішим: "Нас запевнили, що Україна отримала чіткий сигнал: доки Варгеї на посаді, він не відкриє переговори про вступ до ЄС".

Термін роботи Олівера Варгеї як комісара з розширення спливає восени 2024 року.

Чи можливо, що президентка Єврокомісії фон дер Ляєн забере у профільного комісара ведення українських справ? У історії ЄС такого ще не було, але така можливість обговорюється, розповіли два джерела ЄП.

Угорський комісар викликає незадоволення також у Єврокомісії. 

Усі джерела підкреслюють: попри те, що чинна Комісія справді намагається бути геополітичним гравцем, початок переговорів суто з політичних міркувань, для підтримки України, практично виключений.

Україна отримала сигнали від усіх топ-посадовців (включаючи Урсулу та президента Євроради Шарля Мішеля), що реформи є необхідним елементом. Це незаперечно. Тішить те, що Україна бере на себе зобов’язання виконати "7 кроків" із випередженням графіка. Київ планує не чекати на осінь наступного року і обіцяє ухвалити необхідне законодавство вже до грудня.

Оскільки для Брюсселя український та молдовський файли міцно поєднані, гальмування реформ однією з країн призведе до штучної зупинки іншої. Особливо у разі, якщо комісар Варгеї справді має на меті загальмувати Україну.

Але якщо Єврокомісія справді прагне стати геополітичною, то має зрозуміти, наскільки це небезпечно. Передусім для Молдови.

Докладніше – у матеріалі Сергія Сидоренка Угорське гальмо. Як Брюссель відкладає подальше зближення України та Молдови з ЄС.