Як позбавити Росію права вето в Радбезі ООН
Жодного разу за час існування ООН прецеденту щодо подолання права вето Росії в Раді безпеки не було.
Про те, які юридичні механізми та дипломатичні механізми може задіяти Україна, щоб викинути Росію не лише з Радбезу, а й взагалі зі складу ООН читайте в статті адвоката Віктора Агєєва Два шляхи вигнати Росію з ООН: як позбавити агресора права вето у Раді безпеки, і не тільки.
Про те, що Російська Федерація не є повноправним членом ООН і тим більше не може бути постійним членом Радбезу, українські дипломати час від часу говорять вже не перший рік. Активно піднімати цю тему почали на стику 2021 та 2022 років, коли безпекова криза на російсько-українському кордоні почала різко загострюватися.
Саме тоді український постпред в ООН Сергій Кислиця почав нагадувати західним колегам та пояснювати журналістам, що в 1991 році Росія посіла своє місце всупереч процедурі та з порушенням Статуту ООН (дивіться відеоінтерв’ю дипломата).
А після початку повномасштабного вторгнення Україна на найвищому рівні заговорила про те, що Росію необхідно позбавити привілеїв постійного члена РБ ООН.
От тільки США – хоч і є головним союзником Києва – цю ідею не підтримали.
Ще у березні речниця Білого дому Джен Псакі заявила, що "не бачить сценарію" усунення Росії від голосування у Радбезі.
РФ наполягає, що вона перебрала місце СРСР в ООН цілком законно, а всі закиди щодо сумнівності цієї процедури необхідно відкинути.
Як відомо, у ст. 23 Статуту ООН перелічені п’ять постійних членів Ради безпеки:
"Республіка Китай, Франція, Союз Радянських Соціалістичних Республік, Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії та Сполучені Штати Америки".
Росія стверджує, що набула місце Радянського Союзу наприкінці 1991 року.
Між тим в ООН діє принцип, що держава-правонаступниця (якою РФ є стосовно СРСР, так само, як і Україна та інші колишні союзні республіки) не має права успадкувати місце держави-попередника в ООН.
У спогадах колишній представник СРСР в ООН Юлій Воронцов, який у грудні 1991 року оголосив себе представником РФ в ООН розповів: "Американські юристи підказали нам дуже хороший юридичний варіант […] щоб у нашій заяві про зміну назви країни, як ми говорили тоді, було зазначено, що Російська Федерація є продовжувачем Радянського Союзу. [...] Фактично увесь процес зовні виглядав як проста зміна таблички за столом делегацій у Генеральній асамблеї та у Раді безпеки".
Отже, привласнення Росією місця СРСР в ООН було засновано на свідомому обмані за сприяння США.
Разом з тим, є юридичні шляхи усунути РФ з ООН у межах чинного статуту та прецедентного права ООН.
Є навіть два сценарії, які можна умовно назвати "югославський" та "китайський". Обидва передбачають ухвалення резолюції Генеральної асамблеї про визнання припинення існування СРСР та про негайне усунення РФ з ООН.
Треба усвідомлювати, що "югославський" сценарій спрацює лише у разі, якщо і у Радбезі, і в Генасамблеї буде тверда підтримка позбавлення Росії членства в ООН. Наразі, коли навіть США не готові обговорювати цей сценарій, це не є очевидним, а отже, перед запуском процедури Україна має провести серйозну роботу з партнерами.
"Китайський" сценарій – Генасамблея сама, без згоди Радбезу, може визначати, хто представляє в ООН конкретну державу. До того ж – це ще важливіше – може робити це після кількох десятиріч представлення цієї держави іншим урядом. А отже, Генеральна асамблея ООН, в принципі, може вирішити також, що в конкретному випадку ніхто не може представляти Радянський Союз та що Російська Федерація обіймає це місце незаконно.
Докладніше про це і про те, як має діяти Україна, – у матеріалі Віктора Агєєва Два шляхи вигнати Росію з ООН: як позбавити агресора права вето у Раді безпеки, і не тільки.