У Швеції оприлюднили нові факти щодо катастрофи порому "Естонія", який потонув у 1994 році
У межах нового розслідування обставин катастрофи порому "Естонія" майже 30-річної давнини Сили оборони Швеції визнали, що перевозили на поромі більше військової техніки, ніж заявлялося раніше.
Про це повідомляє "Європейська правда" з посиланням на шведську агенцію TT.
Як повідомив глава Шведського центру з розслідування подій (SHK) Йонас Бекстранд, представникам Сил оборони Швеції поставили низку запитань, які порушувалися десятиліттями, зокрема щодо перевезення військової техніки на поромі "Естонія".
Якщо раніше шведські військові стверджували, що таких перевезень було два – 14 та 20 вересня, то тепер визнали, що їх насправді було більше. Йдеться про "кілька" перевезень, але в Силах оборони не змогли назвати більш точної кількості.
"Якщо пригадати час 1990-х років, країни Балтії щойно стали незалежними, а Радянський Союз зазнав краху, тож, певно, Сили оборони Швеції зокрема були вкрай зацікавлені у вивезенні туди військового обладнання", – пояснив Бекстранд.
Полковник Андерс Штах, який брав участь у перевезеннях, відмовився пояснювати, чому Сили оборони Швеції так довго приховували цю інформацію від громадськості, й визнав, що митниця на той час лише обмежено розглядала ввезення техніки.
Керівник SHK, однак, заявив, що нова інформація, хай і є важливою для розуміння загальної картини подій із поромом "Естонія", наразі вона не впливає на зміст розслідування: "Під час розслідування ми дивимося на корабель і його пошкодження. Немає даних, що висновки розслідування 1997 року не відповідають дійсності".
Нагадаємо, пором "Естонія" затонув наприкінці вересня 1994 року. Унаслідок катастрофи загинули 852 людини, включно з громадянами Латвії, Естонії. Фінляндії, Швеції тощо. Катастрофа вважається найбільшою корабельною трагедією в Європі у мирний час.
За офіційною версією, паром "Естонія" затонув через те, що під час шторму відійшов носовий візор і через автомобільну палубу всередину потрапила величезна кількість води, що призвело до перекидання і затоплення судна.
Але після виходу фільму-розслідування Discovery Network у 2020 році, в якому показали невідомі раніше отвори в корпусі затонулого судна, у Швеції заявили, що ініціюють зміни до закону, щоб дозволити підводну експертизу порома.