Чому 19 травня стає днем розриву стратегічних відносин України з Грузію

Аналітика коротко
П'ятниця, 19 травня 2023, 12:06

19 травня о 13:50 за тбіліським часом в аеропорту грузинської столиці має приземлитися літак, який здатний остаточно зіпсувати відносини України та Грузії.

Докладніше про це – у колонці редактора ЄвроПравди Юрія Панченка Кримський цвях у відносини з Грузією: як Тбілісі знищує стратегічне партнерство з Києвом.

Перш за все тому, що цей літак прилетить із московського аеропорту Внуково – і це буде перший майже за чотири роки прямий авіарейс між РФ та Грузією. Але ще важливішим є те, що це буде за літак.

Авіасполучення між цими країнами зупинялося кілька разів.

Проте, на відміну від усіх попередніх випадків, цього разу скасування заборони відбулося у геть іншій реальності.

Повномасштабна війна РФ проти України та запроваджені через неї масштабні антиросійські санкції зачепили й авіагалузь: усі країни-члени ЄС закрили свій повітряний простір для російських авіакомпаній.

До аналогічних заборон, офіційно або неформально, доєдналися і більшість країн, що є кандидатами на вступ до ЄС. Винятків лише два: Туреччина, яка є лише номінальним кандидатом у члени ЄС, а також Сербія, яка не бажає слідувати спільній зовнішньополітичній позиції ЄС.

Проте навіть Сербія зберегла лише невелику кількість рейсів до РФ. Белград планував посилити авіасполучення з підсанкційною Москвою і заробити на цьому, але відмовився, почувши від ЄС переконливі попередження, що це потягне наслідки для Сербії.

Зважаючи на це, рішення Тбілісі дозволити відновлення авіарейсів саме по собі виглядає як виклик чи навіть ляпас Євросоюзу. Не подіяло навіть те, що Сполучені Штати вже натякають на можливі санкції проти грузинських компаній.

Детальніше про це можна почитати у статті Грузія робить крок до Москви: як авіарейси в РФ руйнують західний курс країни.

Не залишилася осторонь критики і Україна.

Показово, що у Тбілісі серйозно оцінюють перспективу запровадження санкцій проти них за відкриття авіарейсів з РФ.

Однак проблема значно серйозніша, аніж просто відкриття авіарейсів із країною-агресором.

Спершу грузинська влада, щоб виправдати крок назустріч РФ, заявляла, що дозволи на рейси отримають лише ті російські компанії, які не підпадатимуть під міжнародні санкції.

Вже зараз можна стверджувати: ця обіцянка виявилася неправдою.

Першою російською авіакомпанією, яка здійснить рейс до Тбілісі, буде "Азимут". І ця компанія перебуває під санкціями.

Санкції проти "Азимуту" Київ запровадив 19 жовтня минулого року. У санкційному рішенні причина покарання не вказана, проте вона є очевидною: авіакомпанія "Азимут" здійснює рейси до окупованого Росією Криму.

А відсутність санкцій з боку ЄС та США означає лише, що ця компанія просто поки що не потрапила під їхні "локатори".

Тепер виявляється, що запевнення Тбілісі про повагу до територіальної цілісності України також нічого не варті. І за потреби там готові дозволити польоти авіакомпанії, що працює в окупованому Криму.

Очевидно, що це потребуватиме реакції з боку Києва.

Якою вона буде? Зрозуміло лише одне. До сьогодні відносини України з Грузією трактувалися як стратегічні. І це не піддавалося сумнівам, навіть попри всі суперечки останніх років.

Але неможливо вважати стратегічним партнером державу, яка не поважає нашу територіальну цілісність.

Докладніше – у колонці Юрія Панченка Кримський цвях у відносини з Грузією: як Тбілісі знищує стратегічне партнерство з Києвом.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: