Чому вантажні перевезення можуть стати новою проблемою для відносин України та Польщі
Між Україною та Польщею назріває новий конфлікт. Цього разу – у сфері вантажних перевезень.
Польські перевізники анонсували протестну акцію, під час якої вони погрожують блокувати пункти перетину кордону з Україною.
Все про новий конфлікт з Польщею – у статті редактора ЄвроПравди Юрія Панченка "Шлях" до конфлікту: чому польські далекобійники хочуть заблокувати український кордон.
Які вимоги висувають протестувальники? Перелік чималий. Частина з них мають технічний характер, проте інша частина стосується принципових, засадничих для України речей.
Ключова вимога – повернення системи видачі дозволів для роботи в ЄС українських перевізників. Після початку повномасштабної війни з РФ Євросоюз на рік взагалі скасував необхідність отримання українцями згаданих дозволів. А влітку цього року – продовжив дію цієї норми до червня 2024 року.
Тепер польські перевізники вимагають скасувати цю пільгу у принципі та повернути стару дозвільну систему.
Та навіть цього замало. Друга вимога поляків – "посилення правил перевезень за ЄКМТ". Отже, поляки у своїх вимогах – хай як абсурдно це не звучить – вимагають ускладнити видачу сертифікатів про техогляд.
На додаток, є третя вимога – заборонити для українських компаній перевезення всередині ЄС. Українцям пропонують лише перевозити товари з України до ЄС та назад – і лише в обмеженій кількості рейсів.
Звісно, що такі вимоги є абсолютно неприйнятними для Києва.
На додачу є кілька технічних вимог. І дуже схоже на те, що ініціатори блокади українського кордону насправді націлені саме на ці вимоги.
"Вимагай більше, щоб отримати, що хочеш" – універсальна стратегія перемовин!
Зокрема, польські перевізники вимагають запровадження на українських пунктах перетину кордону окремої черги для вантажівок із реєстрацією ЄС (нагадаємо – це переважно польські авто).
Також пропонується запровадити на кожному пункті пропуску окремий пас для порожніх фур – поляки, на відміну від перевізників-українців, часто лише завозять товари в Україну, а назад повертаються порожніми.
І нарешті, останньою вимогою є доступ водіїв польських транспортних компаній до системи "Шлях", яка дає можливість українцям призовного віку вільно виїжджати з України.
Остання вимога заслуговує на окрему увагу, бо може видаватися такою, яку легко втілити – але здатна викликати значний суспільний резонанс.
На думку заступника міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергія Деркача, нереалістичними є більшість, якщо не всі вимоги польської сторони.
За словами Деркача, вимога щодо системи "Шлях" дивує, тому що ця система працює лише для українських перевізників і створена для того, щоб в умовах воєнного стану військовозобов’язані водії змогли законно виконувати рейси.
Утім, заступник міністра очевидно лукавить.
У поляків є реальна проблема зі "Шляхом", і у Києві про неї знають. Ба більше, саме ця вимога – хоч вона і записана останньою – є, можливо, найбільш нагальною для авторів польського ультиматуму.
Нинішня блокада схожа на "розвідку боєм" перед складними переговорами в Єврокомісії, що почнуться наступного року.
Наразі польська сторона демонструє, що її бізнес налаштований серйозно та готовий боротися за свої інтереси.
Втім, Київ має достатньо часу, щоб домовитися з новим урядом Польщі про умови, які будуть прийнятні і для польських, і для українських перевізників.
Детально – у матеріалі Юрія Панченка "Шлях" до конфлікту: чому польські далекобійники хочуть заблокувати український кордон.