"Политика сдерживания все еще актуальна для НАТО. Мы не хотим войны, мы хотим ее избежать"
"Европейская правда" публикует выступление заместителя Генерального секретаря НАТО Александра Вершбоу на Берлинской конференции по вопросам безопасности – 2015.
* * * * *
Бути у Берліні завжди приємно, і я дуже радий нагоді виступити сьогодні перед вами і порушити питання щодо викликів безпеці, з якими сьогодні стикається євроатлантична спільнота – виклики, які знову вийшли на перший план після жахливих терористичних нападів у Парижі у минулі вихідні.
Протягом більшої частини ХХ століття Берлін був символом холодної війни між західним ліберально-демократичним світом і режимами комуністичної диктатури на сході. Мур, який так довго фізично розділяв це велике місто надвоє, така собі залізна завіса з бетону, був втіленням цієї конфронтації.
На той час НАТО існувало з однією метою: оберігати територію і населення наших держав-членів від можливого нападу з боку Радянського Союзу, у такий спосіб гарантуючи безпеку, яка стала підґрунтям нашої свободи і процвітання. Ми досягли цього завдяки військовій потузі і політичній єдності, запобігши будь-якій потенційній загрозі, що походила від радянського блоку. Свідченням цього стала доктрина стримування НАТО, на якій мені хотілося б зосередити увагу сьогодні.
Ідея стримування є досить простою.
Вона полягає у тому, щоб переконати вашого супротивника: негативні наслідки нападу набагато перевищать можливі здобутки. Тобто що ціна, яку йому доведеться заплатити за цей напад, є настільки високою, що наважитися на нього було б фатальною помилкою.
За часів холодної війни стримування мало успіх.
Радянське керівництво усвідомлювало, що на будь-яку спробу нападу на держави НАТО Альянс відреагує миттєвим, ще більш потужним ударом із залученням звичайних збройних сил або, у разі потреби, завдаванням ядерного удару. Отже, супротивник був приречений на поразку – у найкращому випадку, а у найгіршому йому загрожувало фізичне знищення.
НАТО спромоглося переконати у цьому радянських очільників завдяки низці важливих чинників, на які ми покладалися.
По-перше, це – наша очевидна політична воля діяти за принципом "один за всіх – всі за одного".
Ні в кого не викликало сумнівів те, що у разі нападу на одну з держав-членів Альянс відсіч дасть в цілому. Радянським очільникам не вдалося б атакувати одну чи дві маленькі держави без зайвих наслідків, адже за ними завжди стояв Альянс загалом, зокрема Сполучені Штати Америки.
По-друге, було очевидно, що ми готові підкріпити слова діями.
У нас були солдати, військова техніка, ми мали змогу продемонструвати вишкіл наших збройних сил на навчаннях, і, нарешті, наші тактичні і стратегічні ядерні сили компенсували будь-який уявний дисбаланс у чисельності звичайних збройних сил. Ми не були обмежені у засобах, у нас був вибір з багатьох наявних ресурсів, аби вдатися до найбільш прийнятної, і найбільш ефективної відсічі, причому – у разі потреби – її розмах міг істотно збільшуватися.
Ця гнучкість, а також відсутність розуміння того, як саме ми відреагуємо, змушувала вагатися радянських генералів і політичних лідерів й істотно ускладнювала їм прогнози.
І, по-третє, ми відверто і неухильно наголошували на тому, що ми готові, рішуче налаштовані і здатні захищати наш Альянс.
Щодо цього не було жодних сумнівів. Це "послання" передавалося дипломатичними каналами, через повідомлення у ЗМІ, шляхом проведення військових навчань, показів і позиції наших збройних сил.
* * * * *
Кожен з цих трьох стрижнів нашої політики стримування мав велике значення. Без політичної волі і готовності діяти усі разом наявність військової техніки і декларації були б марними. Без потужних і боєздатних збройних сил наша солідарність і чіткі заяви не мали б жодної ваги. А якби ми не дали зрозуміти радянським ватажкам неприпустимість нападу з огляду на його потенційні наслідки, то наша політика стримування зазнала б поразки.
Лише завдяки тому, що ми повсякчас мали усі ці три складові, наша політика стримування була дієвою.
Ми не лише запобігли перетворенню холодної війни у третю світову, а також обмежили амбіції Радянського Союзу щодо їх експансії.
Політика стримування сприяла досягненню такого рівня безпеки, що навіть попри ідеологічні розбіжності, притаманні періоду холодної війни, ми змогли налагодити діалог і співпрацю з СРСР в окремих галузях, зокрема з таких питань, як контроль над озброєннями і заходи із зміцнення довіри.
Коротше кажучи, політика стримування проклала шлях до відлиги і забезпечила передбачуваність у відносинах, навіть якщо суперництво зберігалося.
Згодом, наприкінці 80-х років XX сторіччя, відбулися радикальні історичні зміни: почався період гласності і перебудови. Це дало змогу вийти за межі політики стримування в її традиційному сенсі.
Якщо розділений Берлін символізував епоху холодної війни, возз’єднання Берліна стало символом оптимізму і надії періоду після завершення холодної війни – надії, яка набула конкретної форми, коли тисячі людей вийшли на вулиці, щоб перетнути кордони, які було відкрито, і зрівняти з землею той жахливий мур саме цього місяця 26 років тому.
Коли в усіх країнах східного блоку комунізм занепав, ворог, якому ми так завзято протистояли, раптово припинив становити загрозу.
Замість стримування Росії ми спрямували наші зусилля на розбудову дружби і партнерства з нею і країнами Східної Європи. Німеччина возз’єдналася і багато хто з колишніх членів Варшавського договору виявив бажання вступити до НАТО, що згодом і відбулося.
Світ змінився.
Це не означало, що політика стримування стала непотрібною. Проте реальна загроза зникла: від реальної поточної загрози ми перейшли до більш абстрактного поняття потенційної загрози з боку невідомого агресора.
Це сприяло тому, що НАТО, замість завдань із стримування і колективної оборони, зосередила увагу на підвищенні гнучкості і здатності оперативно розгорнути війська в усіх куточках світу.
...
А сьогодні ситуація знову змінилася. Країни-сусіди альянсу стали сценою сутичок і насильства. Очікування від Арабської весни не виправдалися, залишивши по собі держави на межі краху, такі як Лівія і Сирія.
Терористичні організації на кшталт ІДІЛ заповнили порожнечу, поширюючи кровопролиття і насильство у Північній Африці й на Близькому Сході і навіть у нас удома.
Терор, що його поширює ІДІЛ, продовжує панувати, Сирія перебуває на межі краху, а мільйони людей були змушені залишити домівки у пошуках порятунку, що загрожує спричинити чи не найбільш масштабну гуманітарну кризу і кризу біженців, яку Європі довелося пережити після Другої світової війни.
А тепер в конфлікт вступила також Росія.
На відміну від дій сил коаліції під проводом США, російська військова присутність у Сирії, її повітряні удари і удари із застосуванням крилатих ракет не спрямовані насамперед проти ІДІЛ.
Росія має на меті підтримку режиму Ассада.
У Росії все ще є шанс і змога зробити конструктивний внесок у припинення війни в Сирії і знищення ІДІЛ. Але, виходячи з поточної ситуації, дії Росії сприяють лише затягуванню війни і стражданням мільйонів людей, що стали її заручниками.
Минуло ось уже два роки відколи в Україні вперше з’явилися так звані "зелені чоловічки", хоча Росія наполегливо заперечувала свою причетність аж до незаконної анексії і набуття цілковитого контролю над Кримом. Згодом Росія розгорнула підтримку так званих "сепаратистів" на сході України, а професійні російські військовослужбовці видавали себе за "добровольців" або "відпускників", маючи при цьому зброю, включаючи важку зброю, і засоби командування і контролю.
Хоча не можна не визнати певний прогрес у виконання Мінських угод, є ризик, що насильство з боку росіян та їх поплічників може вибухнути знову будь-якої миті.
...
Із завершенням холодної війни НАТО доклала чималих зусиль для того, щоб долучити Росію, а не ізолювати її. Ми мали на меті розвиток стратегічного партнерства, у рамках якого ми могли б співпрацювати. Було відкрито кордони, торгівля процвітала, а довіра поступово зміцнювалася.
Ми підписали Основоположний акт НАТО – Росія і створили Раду НАТО – Росія. Ми співпрацювали у галузі боротьби з тероризмом і протидії піратству, разом надавали допомогу Афганістану. І ми запропонували співробітництво у галузі ПРО.
Усе це відбувалося на умовах взаємної вигоди: це було корисно нам, це було корисно Росії. Проте станом на сьогодні наші відносини перебувають на найнижчому рівні за останні десятиліття. Через рішення самої Москви.
Я не кажу, що ми повернулися в епоху холодної війни, але ми далекі від стратегічного партнерства.
Останніми роками Росія істотно збільшила свою військову присутність на кордонах Альянсу. Ми стали свідками нарощування сил у Калінінграді, в Криму, а сьогодні – також у Сирії. Росія здатна швидко перекидати чисельні підрозділи уздовж своїх кордонів, а її зенітні і протикорабельні ракети покривати значні території держав – членів НАТО.
Альянс теж не залишився на місці. За підсумками минулорічного Уельського саміту НАТО здійснює найбільший стрибок у галузі колективної оборони з часу припинення холодної війни, втілюючи у життя План дій у галузі готовності (ПДГ). Цей документ підкріпив нашу спроможність реагувати, у стислі терміни і з високою потужністю, на будь-який напад – реальний чи потенційний, звідки б він не походив.
Напередодні прийдешнього саміту Альянсу у Варшаві в липні наступного року ми продовжуватимемо адаптацію і розвиток нашого потенціалу у галузі стримування.
Сьогоднішнє середовище безпеки є складним і мінливим, а також небезпечнішим і більш непередбачуваним, ніж у попередні десятиліття. Нам загрожують як держави, так і недержавні утворення; на півдні і на сході; як звичайні збройні сили, так і нові типи нападів: терористичні, гібридні чи кібернетичні.
...
Ми маємо дати зрозуміти, що у разі нападу зможемо захистити кожного члена Альянсу.
Проте система стримування є ефективною тому, що допомагає запобігти нападам до того, як супротивник на них наважиться. Профілактика завжди краща за лікування.
Запобігання може також стати ключовим чинником у боротьбі із загрозами, що походять з півдня, де нашими супротивниками є неурядові утворення на зразок ІДІЛ, проти яких класичні прийоми стримування можуть бути малоефективними.
Ми повинні не дати ІДІЛ захопити нові території і ми повинні відбити частину захоплених ними земель. І ми повинні надати допомогу нашим близькосхідним і північноафриканським партнерам у розбудові їхніх структур безпеки і оборони, щоб ці країни не стали наступними жертвами ІДІЛ.
Що ж до Європи, повірте,
я знаю, що "стримування" – не надто популярне слово. Декому воно нагадує часи холодної війни.
Кажуть, що було б добре у сучасному світі його не вживати, начебто стримування – це акт війни чи агресії.
Та я абсолютно з цим не згоден.
Бути сильними настільки, щоб інші побоювалися напасти на вас – не є агресією. Якщо НАТО має потужні збройні сили, то це не тому, що ми прагнемо війни, а навпаки – прагнемо її уникнути.
Концепція стримування не є застарілою. Вона настільки ж актуальна сьогодні, як і завжди.
А забезпечивши надійне стримування проти ревізіоністської Росії, ми матимемо кращу основу для подальших відносин з Москвою – повернути її до поваги до принципів міжнародного права і, свого часу, розпочати відновлення довіри і партнерства, які Росія зрадила.
Переклад наданий центром інформації та документації НАТО в Україні
публікується з незначними скороченнями.