Сможет ли новый АМКУ не стать старым ГАИ

Понедельник, 14 сентября 2015, 10:03 - Любовь Акуленко, "Stronger Together!"

Український бізнес вже багато років страждає від непрозорої практики Антимонопольного комітету (АМКУ) накладати штрафи за порушення конкуренції.

Дуже часто за схожі порушення різні підприємці отримують абсолютно різні штрафи, коли одного штрафують на 100 тис. грн, а іншого - на 1 млн грн. Потім великий штраф із 1 млн грн зменшується до 50 тис. грн за рахунок корупційної домовленості з АМКУ.

Це нагадує непрозорі практики колишніх даішників, які, погрожуючи оформленням "протоколу", домовлялись із водієм про абсолютно довільні суми "фінансових санкцій".

У січні 2016 року в нас має запрацювати Зона вільної торгівлі з ЄС, а конкурента політика є її невід’ємною частиною, тому що без здорової конкуренції бізнес, зокрема торгівля, не можуть розвиватись.

Головне, чого зараз від нас вимагають європейці – розробити прозору методику накладання штрафів за порушення конкуренції, яка допоможе усунути багаторічну корупційну практику АМКУ.

З призначенням нового складу АМКУ його керівництво приступило до розроблення такого документа в серпні і почало залучати різних гравців: бізнесменів, юристів і активістів до своєї роботи. Це є дуже позитивним сигналом, адже АМКУ завжди була закритою структурою, яка не йшла ні на яку співпрацю.

Проте, незважаючи на те, що консультації були прозорими, у мене є два зауваження до цього кінцевого документа:

По-перше, щодо юридичного статусу роз’яснень.

Для того щоб наші суди мали змогу зменшувати розмір штрафу, який наклав АМКУ, як це роблять і в ЄС, недостатньо, щоб методика була просто "рекомендаційними роз’ясненнями" АМКУ.

Якщо це будуть рекомендаційні роз’яснення, то суд не зможе брати їх до уваги, і ми можемо забути про можливість зміни штрафу судом.

Наразі АМКУ пропонує, щоб статус документа не змінювався, бо, мовляв, методика - це живий документ, і тільки практика її застосування на ринку покаже, що варто залишити, а що – виключити. Якщо ж це буде документ затверджений, для прикладу, розпорядженням Антимонопольного комітету – їм буде важко вносити свої зміни.

Цей аргумент слушний, але декілька місяців – цілком достатньо для того, щоб зрозуміти, яким чином змінювати методику.

Цілий рік без змін - забагато, адже це збільшує загрозу того, що методика в будь-який момент може бути змінена в угоду чиїхось інтересів, без належного публічного обговорення. .

По-друге, в останньому, 16-му, пункті документа йдеться: "Під час визначення остаточного розміру штрафу органи Комітету можуть відступати від підходів, зазначених у цих Рекомендаційних роз’ясненнях, з урахуванням істотних обставин справи про порушення".

Цим пунктом АМКУ повністю перекреслює всю експертну роботу.

Навіть коли АМКУ захоче аргументовано відійти від методики, то в роз’ясненні немає жодного посилання на документ, за яким будуть розраховувати штраф натомість. Невже ми знову повернемось до практики суб’єктивних оцінок регулятором?

Ми від інформаційної кампанії "Сильніші разом!" надіслали свої повторні пропозиції в АМКУ і сподіваємось, що вони будуть враховані. А український бізнес отримає нарешті європейський документ і практику накладання штрафів на компанії за порушення конкуренції.

 

Автор: Любов Акуленко,

координатор Інформаційної кампанії "Сильніші разом!"

 

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора