Положительный отчет еще не означает отмену виз, требования ЕС сохраняются
Україна вже "святкує" майбутнє скасування ЄС візового режиму.
Однак, щоб потім раптом не стало не до радощів, варто нагадати, що звіт Єврокомісії включає і зобов'язання української сторони.
Для отримання безвізового режиму, а не позитивного звіту про виконання своїх зобов’язань, Україна має виконати ще 5 пунктів у сфері боротьби із корупцією.
Тільки за умови та після виконання цих пунктів владою у першому кварталі 2016 року Україна матиме шанс предметно, а не на папері, говорити про повну готовність до безвізового режиму.
Звіт - це оцінка стану виконання плану дій з безвізової лібералізації та зобов’язань України, в той час як рішення про скасування віз прийматимуть не чиновники Європейської комісії, а 28 держав-членів ЄС, беручи до уваги не стільки сам звіт, скільки виконання окремих рекомендацій, чітко сформульованих та викладених у звіті.
Про це написано у звіті, опублікованому сьогодні Європейською комісію:
"На підставі виконаннях цих зобов’язань (українською владою) антикорупційна частина плану буде вважатися виконаною", - йдеться у документі.
Це означає, що українська влада взяла на себе зобов’язання перед європейськими партнерами гарантовано виконати наступне:
- забезпечити повноцінну роботу Національного антикорупційного Бюро та спеціалізованої антикорупційної прокуратури у першому кварталі 2016 року.
- забезпечити у першому кварталі 2016 року незалежність та доброчесність у роботі спеціалізованої антикорупційної прокуратури шляхом внесення змін до закону України "Про прокуратуру" у частині гарантій добору та звільнення керівництва спецпрокуратури.
Тут варто пояснити, що європейці говорять про ті зміни, які позбавлять генерального прокурора України дискреції у призначенні керівного складу антикорупційної прокуратури. Це автоматично унезалежнює її керівний склад від будь-якої особи, яка займатиме посаду генерального прокурора України.
- Забезпечити повноцінний запуск роботи Національного агентства із запобігання корупції (НАЗК) у першому кварталі 2016 року та одразу після цього - перевірку декларацій і потенційного конфлікту інтересів державних службовців у сферах та на посадах, найбільш схильних до корупції.
Сьогодні конкурсна комісія не спромоглася дообрати повний склад НАЗК і ймовірність запуску його роботи до нового року – мінімальна.
Під час засідання від окремих членів комісії лунали пропозиції взагалі переоголосити конкурс і наново провести вибір двох членів НАЗК (наразі Уряд призначив трьох із п’яти членів). Це ставить під сумнів спроможність Україні виконати даний пункт плану в строк, зазначений у звіті.
- Покращити інституційну спроможність повернення та управління активами та, у першому кварталі 2016 року, прийняти на законодавчому рівні процедури розшуку та арешту, а також спеціальної конфіскації, з метою зробити Агентство з управління активами повністю ефективним.
Йдеться про необхідність покращення процедуру арешту та спецконфіскації, яка була умисно спаплюжена депутатами правоохоронного комітету напередодні голосування відповідних змін до Кримінального та Кримінально-процесуального кодексів України, а також про вимогу наділити новостворене Агентство з управління активами функціями розшуку та, власне, самого управління арештованим майном.
- Забезпечити у Державному бюджеті на 2016 рік і далі необхідний обсяг фінансування для належного та повноцінного функціонування всієї антикорупційної інституційної бази, у тому числі Національного антикорупційного бюро.
Ще раз наголосимо,
вказані тези аж ніяк не абстрактні побажання ЄС!
Навпаки, йдеться про конкретні кроки, пункти та новели в законодавчих актах, нещодавно ухвалених Верховною радою зі змінами, які передбачають послаблення новостворених антикорупційних органів, згаданих у звіті.
Лише за виконання цих вимог українці нарешті отримають можливість подорожувати Європою без віз.
Автор: Дарина Каленюк,
член правління
Центру протидії корпції
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора