Беспошлинный экспорт в США. Возможности, которых не замечают

Среда, 30 марта 2016, 17:30 - Юрий Панченко, Европейская правда

Втрата російського ринку вимагає від експортерів та держави суттєво активізуватися для пошуку нових ринків збуту.

Можливою (але далеко не єдиною) альтернативою є США – один із найбільших ринків у світі.

Причому, хоча між Україною і США немає режиму вільної торгівлі, в українського бізнесу є можливість експортувати туди товари без сплати мит.

Цю можливість дає Генеральна система преференцій, яка діє щодо 122 країн. Це одна з найдавніших програм торговельних преференцій США, адже її було затверджено це у 1974 році – більш ніж 40 років тому.

Щоправда, у 2013 році дію GSP було призупинено.

Але минулого року її дію будо відновлено до 31 грудня 2017 року.

Звичайно, українські компанії, що давно експортують до США, знають про таку можливість та активно нею користуються. Завдяки цій системі з України до США надходить різна продукція – від машинобудування та хімічної галузі до аграрного сектора.

Однак, за словами директора із загальної системи преференцій Офісу торгового представника США Еймі Ларсен, в американської сторони є "побоювання, що ці можливості невідомі багатьом українським компаніям".

Такі побоювання підтверджує й статистика. Попри те, що система преференцій минулого року відновила роботу, за результатами 2015 року український експорт до США склав лише $481,8 млн, що на 17,9% менше, ніж роком раніше. А в січні нинішнього року (більш пізня статистика поки відсутня) експорт склав лише $20,3 млн, що майже втричі менше, ніж у січні минулого року.

Американська статистика ще більш показова. Зокрема, в середньому за системою преференцій до США ввозиться лише 3% українського експорту. Для інших країн, на які поширюється ця система, цей показник досягає 27%.  

Саме тому Офіс торгового представника США організував семінар у Києві, присвячений популяризації цих можливостей серед українського бізнесу. "Навіть якщо українська компанія поки не планує розпочати поставки до США, їй варто знати про такі можливості", - додає Ларсен.

В Офісі торгового представника США наголошують: система преференцій – це цілком ринковий механізм, а відповідно, він не вимагає від українських компаній ані сертифікації, ані отримання додаткових дозволів.

"Все це зроблять американські контрагенти. А завдання українських експортерів – довести їм, що їхні товари підпадають під категорію безмитного ввезення. І це буде їхньою конкурентною перевагою порівняно з імпортом з інших країн", - пояснює Ларсен.

Загалом система преференцій стосується біля 3500 товарних позицій – всі вони поширюються і на український експорт.

Однак є інші правила. Наприклад, товар має бути експортований з України та призначатися для ринку США, без введення в обіг на ринках третіх держав.

"Достатньо перевірити перелік товарів, що підпадають під безмитне ввезення. Із цим переліком тепер можна ознайомитися на сайті Міністерства економічного розвитку та торгівлі. Є й інші джерела, але це найдоступніше", - пояснює Еймі Ларсен.

Крім того, вартість іноземних (не українських) матеріалів не має перевищувати 35% всієї вартості товару.

Якщо цих критеріїв дотримано, в українських експортерів є можливість безмитного експорту до США. Принаймні – у найближчі півтора роки.

Втім, є й неприємний момент: ще нещодавно

статус України як одного з найбільших у світі піратів інтелектуальної власності міг призвести до виключення нашої країни з переліку учасників системи преференцій.

А це означає суттєве звуження наших можливостей на ринку США.

Втім, у Міністерстві економічного розвитку та торгівлі переконують: реформи у сфері захисту інтелектуальної власності, проведені за останній рік, роблять можливість такого сценарію мінімальною.

В Офісі торгового представника США частково з цим погоджуються. "У нас є всі підстави сподіватися, що продовження нашої роботи з українським урядом призведе до стану, коли ми зможемо визнати, що проблему вирішено остаточно", - зазначає Ларсен.

Але відразу додає: поки в цій сфері зберігаються "певні чинники, що досі викликають у нас занепокоєння".

 

Автор: Юрій Панченко,

редактор "Європейської правди"

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають виключно точку зору автора