Безопасность движения, новые рейсы и противодействие РФ: международное измерение работы Мининфраструктуры
Минулого тижня в Дипломатичній академії України відбулося розширене засідання Ради експортерів та інвесторів при Міністерстві закордонних справ України. Разом з 80 послами України за кордоном обговорили заходи та досягнення транспортної галузі в міжнародному напрямку.
Транспортний діалог з ЄС
В лютому 2018 року відбувся перший Транспортний діалог високого рівня Україна-ЄС. Окрім обговорення поглибленого двостороннього співробітництва у сфері транспорту між Україною та Євросоюзом, ми визначились із переліком проектів, які плануємо реалізувати за підтримки європейських партнерів.
В першу чергу, це питання збереження життя наших громадян, тому пріоритет номер один – це проекти, що стосуються безпеки руху. Вже зараз ми працюємо з європейськими експертами над реалізацією декількох таких проектів.
Окрім того, вагомим для нас є розвиток цифрової інфраструктури та створення транспортної моделі України.
Особливу увагу приділяємо питанню необхідності схвалення євроінтеграційного законодавства у сфері транспорту – це передумова реформ та виконання зобов’язань в Угоди про асоціацію з ЄС. Прийнята Національна транспортна стратегія та проект Плану заходів – це ключ до фінансування інфраструктурних проектів в Україні.
Підписана Фінансова угоди щодо залучення кредиту 75 млн євро для підвищення безпеки автомобільних доріг в містах України з Європейським інвестиційним банком 9 липня 2018 року у Брюсселі. Нарешті система доріг України включена до Транс’європейської транспортної мережі TEN-T.
Двостороння співпраця з країнами-сусідами
По-перше, під час 13-го засідання Постійної українсько-литовської комісії з питань європейської інтеграції, яке закінчилось започаткуванням проекту пасажирського потяга "чотирьох столиць" Київ – Мінськ – Вільнюс – Рига, ми затвердили нарешті тариф на перевезення пасажирів та багажу зазначеним потягом.
По-друге, домовились попрацювати спільно над відновленням прямого залізничного рейсу Львів – Вільнюс. Це збільшить туристичні потоки між країнами, які за останні роки і так суттєво зросли, демонструючи актуальність даного напрямку.
Не менш важливе питання – розвиток вантажопотоку між портами Чорного та Балтійського морів. Перевезення товарів будуть здійснюватись поїздом комбінованого транспорту "Вікінг" по Транскаспійському міжнародному транспортному маршруту через територію України. Додатково залучаємо до цих перевезень і перевезення вантажів з Туреччини і країн Близького Сходу у напрямку північної Європи і зворотному.
Нелегким було перше засідання українсько-румунської Робочої групи з питань транспорту та інфраструктури в Чернівцях, але там є низка переваг для України, що стосується збільшення кількості дозволів на міжнародні автомобільні перевезення та запуск контрейлерного потягу.
Співпраця між Україною та Словаччиною насамперед базується на забезпеченні передумов для сталого функціонування аеропорту "Ужгород". В даному розрізі ми готуємо Угоду про надання аеронавігаційного обслуговування в повітряному просторі Словацької Республіки.
Азія: інвестиції та транзит
Впродовж 2018 року було проведено двосторонні зустрічі та міжурядові комісії з питань транспорту з країнами Азії: Катар, Південна Корея, ОАЕ, Туреччина – де було обговорено актуальні питання двостороннього, торгівельно-економічного співробітництва та інвестицій в сфері транспорту та обміну досвідом.
Серед досягнень: відновлено контроль над портом Лотос в Хошиміні, В’єтнам, призначений директор від України та сплачені дивіденди до державного бюджету. Наразі проводимо аудит та готуємо івестиційні проекти з партнерами у В’єтнамі.
Співробітництво з Китаєм є пріоритетним для Мінінфраструктури – дорожні проекти на $200 млн та днопоглиблення в портах Южний і Чорноморськ. Зокрема, з китайськими компаніями були обговорені інвестиційні проекти в портову, залізничну та дорожню галузь, зокрема у будівництво та реконструкцію мостових переходів України, питання забезпечення надійного та безпечного переміщення товарів у напрямку Європа – Азія та перетворення України у надійний транспортний хаб.
Не можу не окреслити перспективу розвитку нових логістичних рішень щодо залізничних перевезень. Тут нашим пріоритетом на даний момент є збільшення обсягів транзитних залізничних перевезень через територію України.
Ми хочемо використовувати весь транзитний потенціал нашої країни на маршрутах перевезень з країн Азії до країн Європи. За попередніми обговореними планами необхідно створювати в Україні на кордоні з ЄС логістичні центри, що обслуговуватимуть вантажні потяги на маршруті Китай – Україна – Європа.
Проблемні питання
І наостанок – проблемні питання. Майже всі вони пов'язані з країною-агресором Росією. Це перешкоджання проходження суден до портів в Азовському морі, контроль авіапростору біля Криму, можливі обмеження вантажних і пасажирських перевезень.
Мінінфраструктури підготовлено пропозиції для Уряду та РНБО, доповнення до позовів у міжнародних арбітражах та посилення санкцій.
Важливо вирішити питання щодо необхідності делегування повноважень на підписання протоколів представникам дипломатичних представництв України в країнах проведення відповідних засідань. З метою економії коштів представники Мінінфраструктури не завжди мають змогу брати участь у заходах за кордоном.
Є проблема правового врегулювання сплати членських внесків до міжнародних організацій. Державний бюджет для Мінінфраструктури передбачає суму для виконання фінансових зобов’язань лише до Міжурядової комісії ТРАСЕКА.
Членські внески до інших міжнародних організацій (ОСЗ, ВПС) сплачуються підприємствами та організаціями галузевого спрямування шляхом передбачення таких видатків у фінансових планах на відповідний рік.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора