Автоперевозки по европейским правилам: почему это так важно
Рівень аварійності за участю вантажних автомобілів у 2017 році зріс на 14%. І це не єдина проблема у галузі.
Зокрема, за даними Дежстату, пасажирообіг у сфері автомобільного транспорту у січні−червні 2018 року скоротився порівняно з показником аналогічного періоду минулого року на 1,6% – до 16 868,6 млн пасажиро-кілометрів, а кількість перевезених пасажирів скоротилася на 5,0% – до 961,5 млн.
А на додачу, за даними Укртрансбезпеки, на сьогодні із 86 639 суб’єктів господарювання у сфері автомобільного транспорту 51 450 суб’єктів провадять господарську діяльність з внутрішніх перевезень вантажів без отримання ліцензії, що становить 59,4% загальної кількості автомобільних перевізників.
Чи здатна Угода про асоціацію з ЄС допомогти вирішити ці проблеми?
Так, адже чималою мірою корінь проблеми полягає у тому, що певні положення закону "Про автомобільний транспорт" вже застаріли та не можуть використовуватись у зв’язку із зобов’язанням України щодо імплементації Регламенту (ЄС) № 1071/2009, що запроваджує загальні правила стосовно умов допуску до роботи операторів автомобільних перевезень та скасування Директиви Ради № 96/26/ЄС.
Як наслідок, при виконанні перевезень вантажів та пасажирів автомобільним транспортом у внутрішньому та міжнародному сполученні не врегульовані повною мірою питання: а) ліцензування автомобільних перевезень; б) процедури оформлення, видачі, контролю відповідних свідоцтв професійної компетентності менеджерів (управителів) з перевезень.
Що робити та хто винен?
Проблема є в правовому регулюванні − необхідно привести законодавство України у відповідність до права Європейського Союзу та створити відповідну нормативно-правову базу. Це надасть однакові умови для застосування спільних правил допуску до діяльності оператора вантажних та/або оператора пасажирських автомобільних перевезень і, таким чином, забезпечить чесні умови конкуренції на ринку.
Також ефективним рішенням буде впровадження видачі в Україні свідоцтв професійної компетенції менеджерів (управителів) з перевезень, запровадження ліцензування на внутрішніх вантажних перевезеннях.
Мінінфраструктури розробило законопроект, яким пропонується імплементація Регламенту (ЄС) № 1071/2009, що запроваджує загальні правила стосовно умов допуску до роботи операторів автомобільних перевезень.
Для перевізників передбачається покращення умов бізнесу за рахунок:
- зменшення корупції завдяки чітко прописаним нормам державного регулювання та розподілу сфери відповідальності між органами виконавчої влади;
- створення справедливих і прозорих правил допуску на ринок, застосування умов до запровадження чесної конкуренції щодо бездоганної ділової репутації, фінансового стану, професійної компетентності менеджера (управителя) перевезень, створення державного реєстру перевізників.
Для споживачів транспортних послуг – підвищення якості та безпеки перевезень за рахунок:
- запровадження рівних та прозорих правил допуску до ринку перевезень на підставі вимог бездоганної ділової репутації, фінансового стану та професійної компетентності;
- установлення вимог професійної компетентності та відповідальності персоналу.
Як швидко ми можемо очікувати на зміни?
Для впровадження норм європейського законодавства законом передбачається перехідний період від 1 до 5 років. Проте вже зараз Мінінфраструктури пропонує створити Реєстр автомобільних перевізників, систему визначення рівня професійної компетентності менеджерів (управителів) з перевезень. Також наразі посилюється відповідальність за порушення ліцензійних умов або здійснення діяльності без отримання ліцензії.
Крім того, в парламенті вже рік як зареєстровано законопроект №7386 про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність з актами Європейського Союзу. Ми в свою чергу врахували зауваження парламентських комітетів з транспорту та євроінтеграції, профільних асоціацій та експертного середовища.
Щоб не втрачати час для виконання зобов’язань України відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, ми готові у разі ухвалення законопроекту в першому читанні доопрацювати або у разі відхилення Верховною радою – подавати урядовий законопроект.
Висновок: в автомобільному транспорті треба рухатись і не стояти на місці, бо від цього залежать не тільки відносини з країнами Європейського Союзу, але й розвиток експорту та економіки України. Ці реформи потрібні, адже вони допоможуть досягнути сталого розвитку автомобільного транспорту, забезпечать зростання та поповнення бюджету.
Крім того, рівень аварійності та забезпечення соціальних зобов’язань знизиться. І це реально, для цього треба лише упорядкувати державне регулювання та розподілити функції органів виконавчої влади, удосконалити правові засади діяльності, державного контролю на автомобільному транспорті, а також прийняти чесні правила роботи на ринку перевезень та зменшення корупції.
Таким чином ми зможемо захистити ринок перевезень від конкурентів, забезпечивши конкурентоздатність українських перевізників.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора