У Раді Європи попередили Україну про наслідки у разі ухвалення проєкту Зеленського
Керівники двох інституцій Ради Європи, відповідальних за питання антикорупції та верховенства права – GRECO та Венеційської комісії відповідно – розкритикували законопроєкт Зеленського про подолання конституційної кризи та письмово закликали Верховну раду не ухвалювати його.
Про це йдеться у листі, що є у розпорядженні "Європейської правди".
У Раді Європи заявили, що знають про конституційну кризу в Україні і погоджуються із тим, що боротьба з корупцією в судовій системі необхідна, але просять зважити інші шляхи виходу з цієї кризи.
"Зусилля України щодо боротьби з корупцією потрібно продовжувати та активізувати відповідно до Конституції країни та міжнародних зобов'язань та, зокрема, рекомендацій Групи держав проти корупції Ради Європи (GRECO). Венеційська комісія також наполягала на важливості боротьби з корупцією в Україні, зокрема в судовій системі", - йдеться, зокрема у листі Джанні Букіккіо та Мартіна Мрчели, президентів ВК та GRECO.
Автори листа також наголосили, що "повністю згідні з важливістю забезпечення суспільної довіри до КСУ", і так само підкреслили важливість довіри до інших державних органів.
Втім, обраний законопроєктом Зеленського шлях вони вважають неприйнятним.
"Припинення повноважень суддів є грубим порушенням Конституції та основного принципу поділу влади.
Порушення Конституції, навіть у разі якщо воно має під собою, можливо, поважну причину, не може мати наслідком конституціоналізм та повагу верховенства права, які є принципами боротьби з корупцією.
Ми розуміємо, що перед вами (українською державою) стоїть дуже серйозний виклик, і ми не недооцінюємо необхідність своєчасних, твердих і рішучих дій. Проте ми закликаємо вас врахувати несприятливі, глибокі та довгострокові наслідки для вашої країни можливого поспішного рішення про звільнення суддів КС. Ми рекомендуємо вам вивчити можливі альтернативні шляхи", - йдеться у документі.
Раніше МЗС України розпочав консультації із партнерами про "подолання наслідків" рішення КСУ.
Про те, як іншим державам вдавалося оновлювати свої конституційні суди за подібних криз, читайте у статті Конституційне оздоровлення: як Молдові та Вірменії вдалося перезавантажити КС.