Східна Європа має значення: голови МЗС Швеції, Польщі та Чехії про майбутнє сусідів ЄС

Понеділок, 18 лютого 2019, 14:45 - Маргот Вальстрьом, Яцек Чапутович, Томаш Петршичек, міністри закордонних справ

2019 рік має особливе значення для взаємин Європейського Союзу з нашими східними сусідами: Вірменією, Азербайджаном, Білоруссю, Грузією, Молдовою і Україною. Цього року ми відзначаємо десятиріччя справжнього і активного формату – Східного партнерства (СхП).

Ми пам'ятаємо хвилювання, яке всі переживали у перші роки після створення Східного партнерства. Тоді була віра в те, що ми справді будуємо щось нове – таке, що має трансформаційний потенціал. Хоча й тоді було багато тих, хто не чекав, що партнерство принесе якісь зміни в регіоні.

За минулі роки Східне партнерство не оминули й труднощі. Проте СхП не тільки їх подолало, а й досягло "зрілості" та розвинулося навіть більше, ніж ми розраховували на початку.

Східне партнерство нині – єдиний комплексний формат відносин ЄС зі своїми східними сусідами.

Партнерство є частиною ширшої Європейської політики сусідства (ЄПС) і фундаментом, який дозволяє державам-партнерам – включаючи Україну – зміцнювати свої взаємини з ЄС та обговорювати справи, що є предметом спільного інтересу.

Сьогодні можна з цілковитою певністю говорити, що СхП стало однією з найвдаліших ініціатив ЄС у сфері зовнішньої політики. Партнерство чітко базується на наших спільних цінностях, правах людини, верховенстві права, демократії та ефективному врядуванні, а також на ключовому принципі, який Євросоюз та його країни-члени захищали всі ці 10 років: на праві кожної країни обирати своє власне майбутнє.

Так, політичні перетворення у державах-партнерах ще не стали незворотними. Попереду – багато роботи. Поза тим, більшість громадян країн СхП вже зараз поділяють європейські цінності і європейську ідентичність, і це мотивує їх йти до досягненням поставлених цілей.

І саме через механізми Східного партнерства Євросоюз та його східні партнери інвестують у розвиток, безпеку і стабільність на сході Європи.

Чого вдалося досягти за ці 10 років?

Здобутків чимало.

Ми отримали угоди про асоціацію і вільну торгівлю з Грузією, Україною і Молдовою, які визначають шлях реформ і дають імпульс до економічного зростання, суспільного і регіонального розвитку. Вони надають країнам-партнерам доступ до ринку ЄС, де є понад 500 млн споживачів і діють чіткі правила та норми якості.

Євросоюз вже став найбільшим торговельним партнером для п'яти країн Східного партнерства і другим за величиною для Білорусі, причому обсяги торгівлі постійно збільшуються. Є сподівання, що зростання торгівлі принесе і збільшення інвестицій, тому ЄС запровадив Зовнішній інвестиційний план для надання підприємцям фінансової підтримки, фінгарантій та технічної допомоги. Розвиток торгівлі й інвестицій є спільним економічним інтересом і для ЄС, і для партнерів.

Збільшення торговельних зв'язків, інвестицій і дедалі тісніша економічна співпраця вимагають великих капіталовкладень у транспортну, цифрову та енергетичну інфраструктуру. Нещодавно ЄС розширив на країни СхП Транс'європейську транспортну мережу (TEN-T). Спільно зі Світовим банком розробляється інвестиційний план вартістю майже 13 млрд євро, в рамках якого буде побудовано 4800 км автошляхів і залізничних ліній, а також шість портів.

У сфері енергетики ЄС підтримує диверсифікацію, рух до енергоефективності та відновлюваної енергетики. Ми працюємо над подальшим обмеженням викидів СО2 та встановленням їх надійного моніторингу. Це важливо з огляду на конкурентну спроможність, кращий економічний розвиток і конкретну користь для щоденного життя громадян.

Є мета і у цифровій сфері.

Ми заохочуємо країни СхП узгодити між собою ставки роумінгу, зробивши перший крок до гармонізації з роумінговою зоною ЄС.

З 2014 року понад 30 тисяч молодих людей взяли участь у програмах обмінів, мобільності та волонтерства Еразмус+, на додаток програма ЄС для молоді EU4Youth в країнах-партнерах підтримує 23 тисячі молодих людей на ринку праці та у підприємництві.

Та наше партнерство – це все-таки щось більше, ніж угоди про асоціацію, безвізові поїздки і підвищення кваліфікації молоді. Це також збалансований розвиток та інновації. Це – стійкість до загроз. Наше партнерство єднає країни і людей у багатьох питаннях, включаючи підтримку громадянського суспільства, плюралізму і незалежних мас-медіа, а також забезпечення гендерної рівності та боротьбу з дискримінацією.

Так, універсальної формули партнерства не існує. Ми від початку визнали це. Саме тому Східне партнерство пристосоване до потреб його учасників. Країни, які хочуть більше наблизитися до ЄС, мають таку можливість – відповідно до їхніх амбіцій та взятого ними темпу. Тому Вірменія і ЄС підписали угоду про посилене партнерство і співпрацю (а не Угоду про асоціацію. – ЄП). Азербайджан і Білорусь обрали власний шлях.

Звісно, ми підтримуємо реформи, відповідно до наявних результатів.

Амбіції партнерів ми вимірюємо через призму прогресу і політичної суб'єктності. Тому необхідно, аби учасники демонстрували чітку відповідальність за цей процес.

Країни-партнери повинні й надалі почуватися відповідальними за проведення реформ. Ми розраховуємо, що держави, які заявляють про більші амбіції, будуть здійснювати реформи незалежно від зобов’язань в їхніх угодах з ЄС.

В результаті вони отримають більше. І так само ті, хто досягли меншого – отримають менше.

Десята річниця Східного партнерства є нагодою вшанувати дотеперішні досягнення. Однак не тільки це. 2019 рік буде також роком дебатів щодо того, якими є наші цілі і як ми можемо їх реалізувати.

Чому нам все ж потрібне Східне партнерство?

Чому краще працювати разом і спільно розв'язувати проблеми? Як зробити так, аби дорога до інтеграції з Європою, пов’язана зі складними реформами, залишалася привабливою для наших партнерів?

Варто всерйоз і глибоко замислитися про майбутнє наших стосунків і про те, що ми можемо один одному запропонувати.

Взаємини зі східними сусідами відрізняються від однієї країни ЄС до іншої. Проте Східна Європа має значення для всього ЄС, а ЄС має значення для наших східних партнерів. Східне партнерство – це політика трансформації, яка зближує східних партнерів і їхніх громадян з державами-членами Євросоюзу, а нас наближує до них.

Не тільки політика і економіка, а й культура робить Європу винятковою. Усі країни Східного партнерства є частиною європейської культури. Енергія і здатність Європи до пристосування залежатимуть від готовності та здатності Європи отримувати користь від багатства і розмаїття нашої спільної спадщини.

Треба визнати, що зараз ми – в центрі інформаційної і комунікаційної війни.

І жодних сумнівів, у цьому питанні ситуація нині набагато краща, ніж якби ми не діяли спільно в рамках Східного партнерства.

Реформи, підтримані ЄС, розпочали модернізацію у наших східних сусідів і вже зробили ці суспільства сильнішими, заможнішими, вже поліпшили стандарти життя.

На порозі десятиріччя Східного партнерства, незалежно від висновків, які ми зробимо в результаті наших дискусій з цієї нагоди, найважливіша теза лишається: ми маємо підтвердити наше зобов’язання щодо співпраці з нашими східними сусідами, надавши новий поштовх на наступні десять років.

Майбутнє вимагає від нас як готовності, так і креативності знайти правильну формулу, що поєднуватиме амбіції та політичну залученість. Ми повинні знайти інструменти, що дозволять зберегти привабливість Східного партнерства як рушійної сили розвитку і модернізації.

Наші дії сьогодні визначатимуть наше завтра.

Адже ми, європейці – сильніші, коли ми разом. Це правило діє як всередині ЄС, так і за його межами.

Маргот Вальстрьом, міністр закордонних справ Швеції

Яцек Чапутович, міністр закордонних справ Польщі

Томаш Петршичек, міністр закордонних справ Чехії

Англомовна версія статті публікувалася у Брюссельському виданні EUObserver