Європейський досвід проти несплати податків: що зміниться з появою e-аудиту
ЄС готовий виділити Україні 55 млн євро на програму підтримки управління держфінансами.
Але для того щоб цей процес стартував, українські податківці спочатку мають запровадити в Україні аудит електронних даних. Він має стати ефективним інструментом у боротьбі з фінансовими зловживаннями.
А отже, варто розглянути, що це таке і що треба зробити Києву.
Основною відмінністю е-аудиту від нашого вітчизняного є використання цифрових методів аналізу електронної інформації, що міститься в бухгалтерських та первинних документах, для перевірки розрахунку податків.
Однак називати систему електронного аудиту новацією не варто. Адже ще у 2005 році Організація економічного співробітництва та розвитку в Європі розробила спеціальний стандарт електронної звітності - Standard Audit File for Tax (SAF-T), за яким збір даних бухгалтерського обліку є легким у використанні та призначений для здійснення електронної перевірки завдяки спеціальному програмному забезпеченню.
Суть механізму SAF-T дає змогу фіскалам безперешкодно отримувати дані для проведення ефективної податкової перевірки і мінімізувати будь-які додаткові запити інформації.
Такий зручний стандарт вже давно використовується багатьма європейськими країнами, зокрема Німеччиною та Францією.
Першою прийшла до е-аудиту Португалія, почавши впроваджувати нововведення поетапно. Спочатку із 2008 року на добровільній основі лише для великих платників податків, а вже за два роки - обов'язково для всіх суб'єктів господарювання, які ведуть бухгалтерський облік.
З 2012 року Азербайджан також почав використовувати е-аудит при перевірках великих платників податків. З його впровадженням, за словами Міністерства фінансів Азербайджану, час проведення податкових перевірок скоротився в півтора рази, а ймовірність виявлення фактів ухилення від податків збільшилась з точністю до 90-95 відсотків.
Здійснення електронного аудиту на основі податкового аудиторського файлу відбувається у кілька етапів. Спочатку платник податків здійснює формування даних у стандартному форматі електронної звітності. На другому етапі аудитор завантажує дані із захищеного сервера та розпочинає їх аналіз за допомогою спеціального програмного забезпечення.
А вже після завершення контрольних процедур платник податків отримує протокол аудиту, в якому містяться висновки, зроблені під час електронної податкової перевірки.
Аби в Україні запровадити е-аудит, потрібно здійснити ряд кроків. По-перше, розробити вітчизняний податковий аудиторський файл на основі рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку в Європі та відповідного стандарту SAF-T.
По-друге, внести належні зміни до нормативно-правових актів України. І наприкінці - створити придатне програмне забезпечення.
Такі зміни значно прискорять процес аудиту, а також мінімізують людський ресурс на адміністрування податків як з боку фіскальних органів, так і з боку платників податків.
Таким чином, не буде необхідності витрачати велику кількість ресурсів при проведенні податкових перевірок.
Але найголовніше, Україна отримає ефективний інструмент у боротьбі із шахрайством та ухиленням від сплати податків.
Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора