Європейський досвід проти несплати податків: що зміниться з появою e-аудиту

Середа, 10 жовтня 2018, 12:02 — , "Ілляшев та Партнери"

ЄС готовий виділити Україні 55 млн євро на програму підтримки управління держфінансами.

Але для того щоб цей процес стартував, українські податківці спочатку мають запровадити в Україні аудит електронних даних. Він має стати ефективним інструментом у боротьбі з фінансовими зловживаннями. 

А отже, варто розглянути, що це таке і що треба зробити Києву. 

Основною відмінністю е-аудиту від нашого вітчизняного є використання цифрових методів аналізу електронної інформації, що міститься в бухгалтерських та первинних документах, для перевірки розрахунку податків.

Однак називати систему електронного аудиту новацією не варто. Адже ще у 2005 році Організація економічного співробітництва та розвитку в Європі розробила спеціальний стандарт електронної звітності - Standard Audit File for Tax (SAF-T), за яким збір даних бухгалтерського обліку є легким у використанні та призначений для здійснення електронної перевірки завдяки спеціальному програмному забезпеченню.

Суть механізму SAF-T дає змогу фіскалам безперешкодно отримувати дані для проведення ефективної податкової перевірки і мінімізувати будь-які додаткові запити інформації.

Такий зручний стандарт вже давно використовується багатьма європейськими країнами, зокрема Німеччиною та Францією.

Першою прийшла до е-аудиту Португалія, почавши впроваджувати нововведення поетапно. Спочатку із 2008 року на добровільній основі лише для великих платників податків, а вже за два роки - обов'язково для всіх суб'єктів господарювання, які ведуть бухгалтерський облік.

З 2012 року Азербайджан також почав використовувати е-аудит при перевірках великих платників податків. З його впровадженням, за словами Міністерства фінансів Азербайджану, час проведення податкових перевірок скоротився в півтора рази, а ймовірність виявлення фактів ухилення від податків збільшилась з точністю до 90-95 відсотків.

Здійснення електронного аудиту на основі податкового аудиторського файлу відбувається у кілька етапів. Спочатку платник податків здійснює формування даних у стандартному форматі електронної звітності. На другому етапі аудитор завантажує дані із захищеного сервера та розпочинає їх аналіз за допомогою спеціального програмного забезпечення.

А вже після завершення контрольних процедур платник податків отримує протокол аудиту, в якому містяться висновки, зроблені під час електронної податкової перевірки.

Аби в Україні запровадити е-аудит, потрібно здійснити ряд кроків. По-перше, розробити вітчизняний податковий аудиторський файл на основі рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку в Європі та відповідного стандарту SAF-T.

По-друге, внести належні зміни до нормативно-правових актів України. І наприкінці - створити придатне програмне забезпечення.

Такі зміни значно прискорять процес аудиту, а також мінімізують людський ресурс на адміністрування податків як з боку фіскальних органів, так і з боку платників податків.

Таким чином, не буде необхідності витрачати велику кількість ресурсів при проведенні податкових перевірок.

Але найголовніше, Україна отримає ефективний інструмент у боротьбі із шахрайством та ухиленням від сплати податків.

Публікації в рубриці "Експертна думка" не є редакційними статтями і відображають винятково точку зору автора

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: