Чому страйк польських водіїв на кордоні небезпечний для руху України до ЄС

Аналітика коротко
П'ятниця, 9 вересня 2022, 09:50

В понеділок 5 вересня ЗМІ, соцмережі та тих в Україні, хто пов’язаний із міжнародною торгівлею, сколихнула новина: польські перевізники заблокували пункт пропуску Ягодин-Дорогуськ – одну з ключових точок перетину кордону з Польщею – та пропускають лише чотири машини на годину.

Про причини цієї кризи та вимоги польських перевізників, які містять дуже небезпечні для України елементи, читайте в статті старшого наукового співробітника Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірини Коссе Криза на польському кордоні: як страйк та 50-кілометрова черга створюють загрозу для України.

Почнемо з того, що черги вантажних автомобілів на проходження митного, ветеринарного, фітосанітарного та прикордонного контролю значно зросли за останній місяць – навіть попри те, що й до того вони були неприпустимо великі.

У появі неприйнятно довгих черг до кордону загалом є обґрунтовані причини.

По-перше, після початку повномасштабного вторгнення РФ вантажопотік з України, через блокування морських портів, переорієнтувався на інші види транспорту. Як наслідок, багато хто з перевізників перейшов на вантажівки.

По-друге, були скасовані дозволи на автомобільні перевезення.

Третя причина – спрощення самою Україною вимог для отримання ліцензії перевізника.

А на додаток, перетин кордону для більшості товарів ускладнився через появу "пільгових" вантажів, які обгрунтовано пускають поза чергою.

Але наявність об'єктивних причин для черг все одно не пояснює такого раптового зростання черги на Ягодині.

Кризу на Ягодині викликали саме порожні автомобілі.

Україна, серед іншого, домовилася з польськими службами, що з 27 червня порожні автомобілі будуть проїжджати кордон без черги. А щоби втілити цю домовленість, для них виділили окрему смугу на пункті Ягодин.

Кількість порожніх вантажівок на переході зросла, а домовленості транспортних відомств, прикордонних та митних служб України та Польщі не змінилися – всі ці порожні машини рахувалися в рамках підписаного меморандуму.

Відповідно, кількість пропущених машин з вантажем знизилася. 

Загалом шлях до вирішення проблеми видається очевидним: потрібно збільшувати кількість інспекторів, смуг для транспорту та пунктів пропуску. Ця робота ведеться, і не лише на кордоні з Польщею, адже транспортний потік зріс усюди. 

Треба підкреслити, що польська влада також йде назустріч Україні та вдається до змін, які поліпшують ситуацію для нашого експорту.

А тепер повернімося до страйку польських водіїв, які зараз заблокували кордон. 

Вони висунули декілька вимог:

по-перше, прискорити фітосанітарний контроль з боку Польщі,

по-друге, пропускати без черг польських водіїв, які повертаються порожніми з України в Польщу,

по-третє, скасувати "транспортний безвіз" для України.

Вимога скасувати "транспортний безвіз" для України та повернутися до практики видачі дозволів на перевезення викликає найбільше занепокоєння

Вона є справді небезпечною, бо свідчить, що польські водії відчувають загрозу з боку українських колег на ринку праці ЄС. 

Навряд чи цю вимогу виконають під час владнання нинішньої кризи. Але є всі підстави очікувати, що це – не остання спроба повернути чинність обмеженням на перевезення.

Докладніше – у матеріалі Ірини Коссе Криза на польському кордоні: як страйк та 50-кілометрова черга створюють загрозу для України.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: