Як завдяки ЄС Україна захищатиме права споживачів при інтернет-торгівлі

Аналітика коротко
Вівторок, 30 травня 2023, 12:00

Чинний закон "Про захист прав споживачів" було прийнято далекого 1991 року.

До сучасних реалій він слабко пристосований – інтернет-магазини стали реальністю не так давно, а високотехнологічні товари раніше не мали такого широкого вжитку.

Разом із тим зобовʼязання, взяті Україною перед ЄС, включають у себе реформу і системи захисту прав споживачів.

Задля осучаснення законодавства два роки тому був зареєстрований законопроєкт №6134 "Про захист прав споживачів".

Про те, що цей законопроєкт пропонує для споживачів і для підприємців читайте в колонці директора аналітичного відділу Лабораторії законодавчих ініціатив Олександра Заславського Боротьба навколо прав споживачів: як профільний закон адаптувати до вимог ЄС.

"Новий закон пропонує багато нововведень: інтернет-торгівля виводиться із "сірої зони", вводяться обовʼязкові гарантійні зобовʼязання, а маніпуляції в рекламі стануть не такими поширеними, загалом права споживачів значно розширюються у порівнянні з чинним застарілим законом", – пояснює автор колонки.

Серед іншого, розширяться права споживачів на інформацію щодо продукції в інтернеті, з’являться обов’язкові гарантійні строки на товари (два роки на нові товари, зокрема на цифрові, один рік для вживаних товарів і 10 років на нерухомість), буде захищено право споживачів самим обирати спосіб оплати, а санкції за невиконання норм закону будуть жорсткими.

За словами Олександра Заславського, ці базові пропозиції щодо змін в системі захисту прав споживачів містилися до першого читання, актуальні вони й зараз

Разом з тим, експерт зауважує, що до другого читання профільний комітет Верховної ради прийняв велику кількість поправок, які отримали багато критики з усіх сторін: від бізнес-спільноти, громадських організацій, партнерів та державних органів. Причому саме нові поправки стали причиною настільки різкої критики.

Через це, додає автор колонки, 2 травня нова редакція документа була подана до другого читання, в якій були скасовані майже всі нові поправки. А наступного дня законопроєкт взагалі виключили з порядку денного.

"Тиск громадянського суспільства та конструктивна критика змусили законодавців переглянути законопроєкт та удосконалити його. Та є одне "але". Одну з гучних поправок все ж залишили і в актуальній редакції, а саме – поправку про державний реєстр "Е-покупець". У разі ухвалення законопроєкту це нововведення вплине в першу чергу на підприємців", – пояснює Олександр Заславський.

За його словами, "Е-покупець" має містити інформацію про продавців, які реалізовують товар та послуги через інтернет.

Після реєстрації підприємець отримає статус "перевіреного продавця", який розміщується в інтернет-магазині. Реєстр "Е-покупець" міститиме рейтинги підприємств, а також стане місцем подачі та розгляду скарг щодо порушення прав споживачів.

Загалом законопроєктом №6134 пропонується ввести реєстр всіх підприємств, які надають товари та послуги через інтернет, повідомляє експерт.

"Якщо підприємець не надасть дані, Держспоживслужба має право заблоковувати як сторінки продавців, так і цілі маркетплейси, які їх розміщують… А якщо ж і соцмережі будуть вважатися маркетплейсами – що ж, Держспоживслужба отримує значно більше обовʼязків та можливостей контролю над великою частиною інтернету", – попереджає автор колонки.

Утім, він зауважує, що будь-які поправки ще можуть бути скасовані та змінені після діалогу між суспільством та владою, тож актуальну редакцію законопроєкту не варто вважати остаточною.

Докладніше про законопроєкт – у колонці Олександра Заславського Боротьба навколо прав споживачів: як профільний закон адаптувати до вимог ЄС.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: