Як Орбан створив в Угорщині "імперію брехні", що маніпулює суспільною думкою про Україну

Аналітика коротко
Субота, 27 травня 2023, 10:00

У травні 2022 року на черговому форумі всесвітнього союзу консерваторів CPAC, що проходив у Будапешті, прем’єр Угорщини Віктор Орбан поділився рецептом успіху власного режиму, вклавши його у 12 пунктів. 

Четвертим пунктом у цьому списку значиться необхідність мати власні медіа, а п'ятим ​​– за допомогою цих медіа викривати своїх опонентів. 

Угорський прем'єр знає, про що говорить: останні 13 років, які він безперервно керує Угорщиною, Орбан ретельно вибудовує свою медіаімперію – монстра, що знищує усіх ворогів його режиму. 

До речі, зараз одним з публічних ворогів угорського уряду стала Україна.

Всі деталі про те, як працює ця медіаімперія Орбана – у цікавій статті директора Інституту Центральноєвропейської стратегії Дмитра Тужанського Міністерство правди Орбана. Як працює антиукраїнська та антизахідна пропаганда в Угорщині.

Віктор Орбан не завжди був майстром відвертих маніпуляцій.

У одкровенні на CPAC, згаданому на початку статті, лежать уроки гірких поразок його партії "Фідес" на виборах 20-річної давнини. 

Вину за давні провали угорський політик, серед іншого, покладав на ЗМІ, адже, за його версією, угорські медіа переважно працювали на його конкурентів. 

Тому відразу після повернення до влади у 2010-му у "Фідес" взялися за медіа.

У 2011 році уряд Угорщини створив фонд MTVA (Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap), який інтегрував усі державні ЗМІ. Під одним дахом зібрали вісім державних телеканалів, сім радіостанцій, низку вебпорталів та головну інформаційну агенцію країни MTI, яка стала монопольним першоджерелом державної інформації і лишається ним досі.

Наразі для опозиції суспільні медіа в Угорщині є закритою територією. Якщо її і згадують на ресурсах MTVA, то зазвичай у негативному ключі. Інколи висміюють. Частіше – просто ігнорують. 

З іншого боку Орбан взяв під контроль усі ключові приватні медіа під дахом фундації KESMA. У неї увійшли близько 450 угорських ЗМІ, загальнонаціональних та регіональних. 

Але і цього угорському прем’єру здалося замало. Після поразки у ключових містах, включно з Будапештом, на чергових місцевих виборах 2019 року партія "Фідес" влітку 2020 року створила ще одного медіамонстра. 

Це – мережа блогерів, коментаторів та інфлюенсерів, об’єднаних новою структурою під назвою Megafon.

Одночасно зі створенням цієї Megafon-мережі "Фідес" інвестував неабиякі ресурси в перетворення на Facebook-інфлюенсерів усіх своїх ключових партійців, як-от Петер Сійярто, Юдіт Варга, Барна Пал Жигмонд, які стали ключовими персонами "соцмережевої" складової машини пропаганди Орбана.

То якими методами вся ця медіаімперія Орбана впливає на угорців?

Методів п’ять і з ними можете ознайомитися у повній версії статті. Серед них: знайти або вигадати ворога і демонізувати його настільки, щоб найбільш лінивий виборець захотів прийти і проголосувати проти цього ворога (та за Орбана, який із ним бореться). 

У цій схемі ключовими інструментами управління суспільною думкою стають страх та конспірологія.

Саме так в угорському політичному дискурсі останнього десятиліття з’явилися Сорос та "план Сороса" з ледь не окупації Угорщини мігрантами, всесвітня змова лівих та лібералів проти Угорщини, боротьба проти зовнішнього управління та брюссельської бюрократії (нічого не нагадує?).

А ще – традиційні для крайніх консерваторів теми, як боротьба проти ЛГБТК+ та за традиційну сім’ю. 

Щоби фейки та маніпуляції, які живлять цю "боротьбу", видавалися більш природними, їх часто проводять під виглядом урядових інформаційних кампаній, як це було під час демонізації Сороса або Єврокомісії. 

А у 2022 році цю роль "випробувала" Україна.

Ще більше деталей і з цікавими прикладами – у матеріалі Дмитра Тужанського Міністерство правди Орбана. Як працює антиукраїнська та антизахідна пропаганда в Угорщині.

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.
Реклама: